۱۳۹۴ آبان ۵, سه‌شنبه

ملیحه سعیدی: قانون سازی کامل و مادر سازهای ایرانی است

موسیقی ما: «ملیحه سعیدی»، نوازنده‌ی ساز قانون، که بسیاری او را اولین نوازنده‌ی قانون به شیوه‌ی ایرانی می‌دانند، کتابی درباره‌ی ردیف میرزاعبدالله برای این ساز نوشته است که به همراه هفت سی‌دی به بازار عرضه خواهد شد.
این اثر را انتشارات «ماهور» به بازار عرضه خواهد کرد.
این تمام کارهایی نیست که بانوی قانون نواز در دست دارد، علاوه بر آن به همراه 15 تن از شاگردانش، مجموعه‌ای در چهار سی‌دی را آماده‌ی انتشار دارد که در آنها قطعات باقی مانده از قانون از «جلال قانونی» تاکنون را به اجرا درآورده است و البته با همان شیوه‌ی خودش: «ایرانی نواختنِ سازی که بسیاری آن را عربی می‌دانند.» آنطور که این نوازنده توضیح می‌دهد در سی‌دی اول، آثاری از استاد مفتاح، نی‌داوود و خودش در دهه 60 و قطعات جدیدش آمده و در سی‌دی دوم تا چهارم این مجموعه،  15 نفر از شاگردانش اجرا داشته‌اند: «در این آلبوم ساز قانون را از 150 سال به این طرف به صورت یک کار تحقیقی انجام داده و متنی هم در خصوص آن نوشته ام که در آن قرار داده شده است و امیدوارم به زودی منتشر شود».
سعیدی در توضیحِ این عنوانی که به او می‌دهند، می‌گوید: «من از همان ابتدای فعالیتم به صورت کاملا ایرانی این ساز را نواخته‌ام و تکنیک‌هایی برای این ساز استفاده کرده‌ام که کاملا ایرانی است. تلاش‌هایی در این خصوص در هنرستان موسیقی انجام دادم که بعدها مورد حمایت «داریوش صفوت» قرار گرفت، حتی اولین پایان‌نامه‌ای که درباره‌ی این ساز نوشته شده است برای من است و بعدها به صورت کتاب منتشر شد، اثری که تاریخچه و متد این ساز در آن آمده است. در سال‌های بعد نیز این کتاب را تکمیل کردم، به شکلی که حالا چهارمین جلد از آن آماده‌ی انتشار است».
او همچنین به این نکته اشاره دارد که خوشحال است که حالا تلاش‌هایش به ثمر نشسته و این ساز در تمامی اکسترها حضور فعال دارد، جز این هم انتظاری نداشته است: « قانون سازی کامل و مادر سازهای ایرانی است و ما می‌توانیم از 24 ربع پرده استفاده کنیم. زنده یاد استاد روح الله خالقی می‌گفت که آرزو داشته است یک سازی پیدا شود که بتوانیم تمام فواصل ایرانی را با آن اجرا کنیم. اگر الان بودند به آرزوشان می‌رسیدند. به خصوص اینکه در این سال‌ها هنرجویان این ساز نیز بسیار بیشتر از قبل شده‌اند؛ هرچند به هر روی، این ساز واقعا نوپا است و می‌دانم که در آینده به جایگاه بالاتری می رسد».
سعیدی سال‌ها قبل، نتیجه‌ی تحقیقات خود درباره‌ی این ساز را در سال 1369 در جلد اول کتابی تحت عنوان «آموزش ساز قانون» با نظر و همکاری حسین دهلوی به چاپ رساند که اولین کتاب در زمینه آموزش این ساز به شمار می‌رود و علاوه بر آن کنسرت‌های متعددی در ایران و کشورهای خارجی از جمله انگلستان، اسکاتلند، مقدونیه، آلبانی، ترکیه، فرانسه، آلمان، هلند، مکزیک، سوئد، سوئیس، اتریش، ایتالیا، کویت و... برگزار کرده‌ است.

هیچ نظری موجود نیست: