۱۳۹۴ مرداد ۱۳, سه‌شنبه

استاد پورتراب: دیگر دعوا نکنیم / تا آخر عمر دست از کمک به موسیقی برنمی دارم

مصطفی کمال پورتراب پیشکسوت موسیقی که در حال طی دوران نقاهت بعد از عمل جراحی اخیرش است از منتقدان خانه موسیقی می خواهد به جای دعوا مسایل را مستدل و در فضای دوستانه حل کنند.

پورتراب در گفتگو با مهر با اشاره به اوضاع و احوال جسمی اش پس از شکستگی آرنج توضیح داد: خوشبختانه به لطف پزشکان بیمارستان، جراحی که روی دستم انجام گرفت موفقیت آمیز بود و مشکل خاصی وجود ندارد. فقط باید صبر کنم تا شکستگی دستم بهبود پیدا کند و بتوانم دستم را ثابت نگه دارم زیرا هم اکنون به دلیل بستن آتل قادر به نگه داشتن مچ دستم نیستم اما به هر ترتیب می دانم که باید مدتی را به این شکل بگذارم تا هرچه زودتر بهبود کامل پیدا کنم.


مصطفی کمال پورتراب

وی ادامه داد: اخیرا برخی از هنرمندان عزیز حوزه موسیقی انتقادهایی به عملکرد خانه موسیقی دارند که چرا این نهاد موسیقایی رسیدگی چندانی به هنرمندان نمی کند در حالی که باید به این نکته اشاره کنم که خانه موسیقی بانک نیست که بخواهد در هر لحظه به اعضا کمک مالی کند. این نهاد صنفی محدودیت هایی دارد و قادر به پوشش کامل مشکلات اعضا نیست. این را هم بگویم که هر انسانی باید عقل معاش داشته باشد و به این موضوع فکر کند که بالاخره پیری هم از راه می رسد و به طور طبیعی همراه پیری هم بیماری هست و هم افزایش هزینه ها.
این مدرس موسیقی گفت: هزینه بیمارستان من تا امروز حدود ۱۷ میلیون تومان شدi که خانه موسیقی به من لطف کرد و در حوزه بیمه تکمیلی کمک هایی را انجام داد که جای تشکر دارد، اما این دلیل نمی شود که من از این نهاد موسیقایی توقع داشته باشم که تمام هزینه های بیمارستانم را به طور کامل پرداخت کند.
کمال پورتراب در بخش دیگر صحبت هایش درباره عملکرد خانه موسیقی و بحث منتقدان آن بیان کرد: عملکرد هر نهاد صنفی در حوزه فرهنگ و هنر می تواند دارای خطاهایی باشد اما این بی لطفی است که بخواهیم خشمگینانه و با عصبانیت نهادی را محکوم کنیم. این خیلی بد است که هنرمندانی در صف منتقدان خانه موسیقی قرار گرفته اند که خود روزگاری مدیرعامل این نهاد صنفی بودند.حتی اگر هم این موضوع ثابت شود که خانه موسیقی در بسیاری از مواردی که دوستان اشاره می کنند مقصر اصلی است بهتر این است که بیایند دیگر دعوا نکنند و با مدارک محکمه پسند در یک محیط عادلانه و دوستانه به حل کردن این موضوعات بپردازند نه اینکه فضا را به سمت التهاب بکشانند.
وی همچنین به انتشار کتاب «شیوه اجرای تقسیمات ناهمگون زمانی دست راست و چپ در ساز پیانو» اشاره کرد و گفت: مواردی که در این کتاب چاپ شد یک اختراع جهانی بود که چند سال پیش وقتی آن را در کشور فرانسه مطرح کردم آن را جدی نگرفتند، اما بعد از اینکه متوجه شدند که این اختراع دربرگیرنده موضوع کوانتوم در موسیقی است از اینکه موضوع را جدی نگرفتند پشیمان شدند. من در آن سال ها نسبت به واکنشی که از این اختراع دیدم بسیار دلخور شدم اما خوشبختانه هفت تا هشت سال بعد از این ماجرا بود که فرانسوی ها دوباره از من دعوت کردند تا پیرامون موضوعی که در این کتاب مطرح کردم کنفرانس بدهم.
پورتراب در توضیح فعالیت های دیگر خود گفت: ترجمه کتاب «هارمونی کلاسیک شوبرت» به پایان رساندم که هم اکنون در مرحله غلط گیری است و اگر اوضاع جسمی دستانم بهبود پیدا کند اولین کاری که برای این کتاب در نظر دارم غلط گیری و ویرایش نهایی این اثر تالیفی است که به زودی منتشر خواهد شد. اصولا من آدمی هستم که تمام وقت مشغول کارم و تلاش می کنم که در این سال های باقیمانده از عمرم از هیچ تلاشی برای اعتلای هنر موسیقی دریغ نکنم.

هیچ نظری موجود نیست: