۱۳۹۴ مرداد ۱۸, یکشنبه

هفته بزرگداشت مشکاتیان برگزار می شود

هفته بزرگداشت استاد پرویز مشکاتیان شهریور ماه امسال همزمان با شصتمین سالروز تولد این موسیقی دان برجسته در فرهنگسرای نیاوران برپا می شود.

آوا مشکاتیان فرزند آقای مشكاتیان درباره این رویداد می گوید: سال 94 مصادف است با شصتمین سال تولد پرویز مشکاتیان و ششمین سال درگذشت ایشان؛ به همین مناسبت با یاری فرهنگسرای نیاوران و همکاری بی دریغ مدیریت آن مجموعه جناب آقای سجادی، هفته پرویز مشکاتیان برگزار می شود.
قرار است، طى این هفته گرامی داشت او با محوریت نمایشگاه عکس و همچنین چند برنامه جانبی انجام شود. در این نمایشگاه برای اولین بار تعدادی از عكس های منتشر نشده یا كمتر دیده شده ی آقای مشكاتیان نمایش داده می شود.
24 اردیبهشت ماه سال جارى، شصتمین سال میلاد پرویز مشكاتیان بود و ٣٠ شهریورماه ششمین سالی است كه استاد موسیقى ایران و خالق آلبوم هایى چون بیداد، آستان جانان و دستان چشم از جهان فروبسته است.
پرویز مشكاتیان از سال ۱۳۵۶، همکاری با رادیو را زیر نظر هوشنگ ابتهاج آغاز کرد؛ ولی پس از واقعه ی ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ از رادیو استعفاء داد و مؤسسه چاووش را با همکاری هنرمندان گروه عارف و شیدا تشکیل داد، سپس با همکاری شهرام ناظری، تصنیف «مرا عاشق» را بر روی شعر مولانا ساخت. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۶۷ با محمدرضا شجریان همکاری داشت که نتیجهٔ این همکاری، آثار ماندگاری چون بیداد، آستان جانان، سِرّ عشق، نوا، دستان، گنبد مینا و جان عشاق بود. وی در همهٔ این آثار، به عنوان آهنگ ساز و نوازندهٔ سنتور (در سِرّ عشق به عنوان نوازندهٔ سه تار و در جان عشاق فقط آهنگ ساز) همکاری داشت.
یکی از واپسین کارهای وی آلبوم تکنوازی تمنا بود که در سال ۱۳۸۴ نواخت و منتشر کرد. همچنین وی در روزهای ۶ تا ۹ آذر ۱۳۸۶ به عنوان سرپرست گروه عارف کنسرتی در تهران برگزار کرد که حمیدرضا نوربخش به عنوان خواننده در آن شرکت داشت.
پرویز مشکاتیان در تاریخ ۲۹ شهریور سال ۱۳۸۸ در منزلش در تهران و در سن ۵۴ سالگی بر اثر نارسایی قلبی درگذشتدر مراسم تشییع او در نیشابور، گروهی از دانشجویان دانشکده هنر نیشابور به نشانه عزا تعدادی از سازهای خود را کفن پوش کرده بودند. همچنین گروه موزیک شهر نیشابور در طول مراسم تشییع مارش عزا اجرا می کرد.

هیچ نظری موجود نیست: