حمیدرضا نوربخش در مراسم رونمایی آلبوم «آواز با
عشق» محمد سریر او را یکی از بهترين ملودی پردازان موسيقی ايران دانست که جمله پردازی
موسیقایی در آهنگ هایش موج می زند.
به گزارش مهر، مراسم رونمایی از آلبوم تصویری
«آواز با عشق»، یادمان محمد نوری، به آهنگسازی و رهبری محمد سریر روز سه شنبه 21 بهمن
ماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقمندان در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار
شد.
در ابتدای این مراسم فیلمی درباره آثار زنده یاد
محمد نوری و همچنین خلاصه ای از اجرای یادمان نوری پخش شد. سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل
خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: امشب در اینجا جمع شدیم که از یک اثر ماندگار
رونمایی کنیم و به دکتر محمد سریر ادای احترام داشته باشیم. این اثر در یکی از شب های
جشن خانه موسیقی و به یاد محمد نوری اجرا شد و به همت یکی از ناشران آماده عرضه شده
است.
وی با اشاره به شخصیت محمد سریر گفت: شخصیت دکتر
محمد سریر چند وجهی است، وقتی نام او را می آوریم فقط وجه موسیقی به ذهن نمی آید زیرا آقای سریر وجوه
شخصیتی مختلفی دارد. او نوازنده و آهنگساز خوبی است. مدیریت هم یکی از وجوه شخصیتی
آقای سریر است که سالیانی که در بخش های مختلف حضور داشت، توانایی خاصی را به او بخشیده
است که هم ذاتی و هم تجربی است و همه اینها تبدیل به دکتر سریر شده اند که امروز هم
ریاست هیأت مدیره خانه موسیقی و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده دارد. در
واقع این مسئولیت ها به خاطر کارکردهایی که دکتر سریر دارد، به او تحمیل شده است. دکتر
سریر دیپلمات عالی رتبه ای بود و امیدواریم همیشه سلامت باشد.
نوربخش در ادامه با اشاره به آهنگسازی محمد سریر
گفت: اصل آهنگسازی یک گوهر خدادادی است و ملودی پردازی جانمایه اصلی آهنگسازی است.
این ملودی پردازی از هر کسی بر نمی آید. دکتر سریر یکی از ملودی پردازان بر حق است
و جمله پردازی موسیقایی در آهنگش موج می زند و ابتکار و خلاقیت فراوان دارد. برای بروز
خلاقیت، آهنگساز باید یک ذهن پالایش شده داشته باشد. دکتر سریر در طول سالیان، با موسیقی
ناب سر و کار داشته و وقتی ملودی خلق می شود، وجه هنری فراوانی دارد و اهل فن بر آن
مهر تایید می زنند.
رد پای موسیقی ایرانی در کار های محمد سریر
وی با اشاره به احاطه سریر به موسیقی کلاسیک غرب،
گفت: آقای سریر سال های سال در این زمینه تحصیل کرد و این هم به مدد او در ملودی پردازی
آمده است. دکتر سریر همچنین به موسیقی ایرانی هم احاطه فراوان دارد. یکی از ویژگی های
او این است که موسیقی ایرانی را می شناسد و در محضر محمود تاجبخش سه تار آموخت و به
همین دلیل رد پای موسیقی ایرانی در کارهایش وجود دارد و به ذائقه مردم ایران هم خوش
آمده است.
مدیرعامل خانه موسیقی یادآور شد: دکتر سریر به
شعر هم احاطه فراوان دارد و سال ها با شاعران معاشرت داشت و به همین خاطر انتخاب هایی
که داشته اشعار نابی بوده است. یکی از ویژگی های موسیقی او این است که نه موسیقی ایرانی
خالص است و نه موسیقی کلاسیک خالص که ما نمی توانیم به اصطلاح امروزی به آن پاپ بگوییم.
یعنی اصول این موسیقی اصول موسیقی کلاسیک است
ولی فواصل موسیقی ایرانی را هم در آن می بینیم. این خلائی بوده که وجود داشته و بعدا
پرشده و توسط افرادی مانند دکتر سریر قوام یافته است. این موسیقی اگرچه موسیقی روز
است، موسیقی فاخر است و توانسته طیف گسترده ای از مردم را در بر گیرد.
نوربخش افزود: قبلا یک مرز بندی وجود داشت که موسیقی
علمی را موسیقی غربی و موسیقی غیر علمی را موسیقی ایرانی می گفتند که این جفا به موسیقی
ایرانی است. به همین دلیل بسیاری از موسیقیدانانی
که موسیقی غربی کار می کردند فواصل موسیقی ایرانی را نمی شناختند و این یک فاجعه است
که کسی در این جغرافیای ایران زندگی کند ولی با موسیقی کشور خودش بیگانه باشد.
هجمه علیه بانوان فعال موسیقی خسارت بار و دلهره
آور است
مدیرعامل خانه موسیقی متذکر شد: تنگناهایی که امروز
برای موسیقی پیش می آید برای همه نگران کننده است. این حجم لغو برنامه های کنسرت و
هجمه ای که بر علیه بانوان فعال موسیقی پیش آمده برای ما خسارت بار و دلهره آور است.
نیمی از جامعه موسیقی ما بانوان هستند و این جفا به موسیقی و بانوان است که در عرصه
نوازندگی هم، هنرمندان زن نتوانند کار خودشان را انجام بدهند. در این راستا بیانیه ای از سوی اهالی موسیقی در دست تهیه است
که بزودی منتشر خواهد شد و به مطالبی پرداخته خواهد شد.
وی با اشاره به تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسراها
گفت: متاسفانه کسانی که شعار «تهران شهر مهربانی» سر می دهند در عمل به موسیقی نامهربان
بودند. بخشی از هنرمندان ما در فرهنگسراها و خانه های فرهنگ مشغول آموزش بودند و این
کلاسها تعطیل شد. این تعطیلی هیچ وجهه ای ندارد چون تمام دغدغه هایی که وجود داشته
را در خانه موسیقی برطرف کردیم و این مساله مورد اعتراض شدید ما در خانه موسیقی است
و امیدواریم این کلاسها هر چه زود تر باز شود.
سریر یکی از هنرمندان اخلاق مدار و با فرهنگ است
پس از این سخنان اکبر عالمی که اجرای مراسم را
بر عهده داشت آلبوم «آواز با عشق» را به حضار معرفی کرد و در ادامه میلاد کیایی نوازنده
سنتور پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من از سال 41 با دکتر سریر دوست هستم. سریر در دورانی
رشد کرد که بوی عشق می داد. سریر یکی از هنرمندان اخلاق مدار و با فرهنگ است و باید
یک درجه پروفسورای روابط عمومی به او اهدا شود. هنرمندانی هستند که ساز می زنند ولی
اگر سازشان را از آنها بگیریم بضاعتشان را از دست می دهند ولی یکی از کسانی که ابعاد
زیادی دارد، دکتر محمد سریر است. چقدر خوب است خوانندگان ما وقتی به اوج شهرت می رسند،
نام آهنگسازان خود را فراموش نکنند زیرا برای ساخت یک آهنگ مراحل زیادی را باید طی
کند.
کیایی گفت: بعد از روح الله خالقی یک یک موسیقی
دان با فرهنگ بود، دکتر محمد سریر هم همین گونه است. ایشان ابعاد گسترده دارد. مدیریت
کردن هنر مندان کار ساده ای نیست. این نوازنده سنتور در پایان سخنانش گفت: در طول تاریخ
به دفعات ثابت شده است، که هنرمندان و دانشمندان میزبانان تاریخ بوده اند اما سیاست
ورزان میهمان بودند.
پس از این سخنان محمدرضا صادقی به همراه نگین سریر
(پیانو) و نیلوفر ابراهیمی (فلوت) دو قطعه اجراکرد. صادقی در سخنان کوتاهی گفت: باید
از استاد محمد نوری تشکر کنم که مرا به دکتر محمد سریر معرفی کردند و ایشان در این
عرصه دست مرا بگیرند. من از سال 80 نزد دکتر سریر هستم و امیدوارم این راه را درست
ادامه دهیم.
ملودی های دکتر سریر جاودانه است
در ادامه لوریس چکناوریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)
پشت میکروفون قرار گرفت و گفت: ما باید مقابل هنر دکتر سریر تعظیم کنم. من هر جا می
روم دکتر سریر همه جا هست امروز دیدم یک نفر اینقدر استعداد دارد. من در عجبم که چگونه
در این ترافیک کاری وقت می کند که چنین آهنگ های زیبایی را بنویسد.
وی افزود: ملودی نوشتن سخت ترین کار دنیا است.
ملودی از بالا می آید و خدا دکتر سریر را دوست دارد که چنین ملودی های زیبایی را به
او الهام کرده است. ملودی های دکتر سریر جاودانه است.
رونمایی از آلبوم موسیقی آواز عشق
چکناوریان گفت: بسیار خوشحال شدیم که این اثر رونمایی شد چون یک
جای خالی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک بود. این موسیقی لایت کلاسیک واقعا جایش
در ایران خالی بود.
در ادامه برنامه ماریو تقدسی به همراه نگین سریر
(پیانو) و نیلوفر ابراهیمی (فلوت) دو قطعه عاشقانه ها و آرزو ها را به اجرا در آورند.
در ادامه هوشنگ کامکار (آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی) گفت: خواننده های پاپ
باید زنده یاد محمد نوری را سرمشق قرار دهند. ایشان صدایی بسیار زیبا داشتند و آواز
خوانی تحصیل کرده، آشنا به موسیقی کلاسیک، مسلط به سلفژ، نت خوانی بودند. ایشان صدای قوی و پر تحرک داشتند و با حالتی
قوی به بیان احساسی اشعار می پرداختند. همچنین انسان والا و افتاده بودند و شخصیت هنری
بودند.
دکتر سریر علاقه بسیار زیادی به مسئولیت های اجتماعی
دارد
کامکار همچنین درباره دکتر سریر گفت: با ایشان
بعد از انقلاب و در خانه موسیقی آشنا شدم. ویژگی های ایشان را دیگر دوستان گفتند ولی
یک ویژگی را من می گویم که علاقه بسیار زیادی به مسئولیت های اجتماعی دارند. من از
نزدیک می دانم که ایشان در محک چقدر وقت می گذارند و چقدر فعالیت دارند و کمک های بسیاری
دارند که امیدوارم در هنرمندان دیگر هم رشد پیدا کند.
وی افزود: در این موقعیت که موسیقی با این سیستم
های کامپیوتری رو به انحطاط می رود، چنین آهنگسازی تمام عمر خودشان را به موسیقی اختصاص
دادند که با ارکستراسیون کار کنند و واقعا قابل تقدیر است. سیک کار ایشان دنباله رمانتیک
ها است که مثل شوبرت با آوازهای تنها اجرا می شود که در اواخر رمانتیک با ارکستر اجرا
می شود. من چنین حالتی را در کار دکتر سریر می بینم. بسیاری از کارها بر اساس مد های
قدیم ساخته شده و ملودی های زیبایی دارد.
کامکار گفت: اکثر آهنگساز ها به دنبال این هستند
که اثرشان را به کدام خواننده بدهند که درآمد بیشتری داشته باشد و دنبال ارزش هنری
نیستند. در صورتی که در دکتر سریر چنین چیزی ندیدم. آثار ایشان مثل اپرا است که قطعات
تاثیر گذار با آواز خوانده می شوند. توجه به موسیقی های ملی در کارشان بسیار ارزشمند
است و باید جوانان هم چنین ویژگی هایی در کارهایشان باشد.
در ادامه افشین یدالهی شاعر و ترانه سرا پشت تریبون
قرار گرفت و با قرائت شعری سخنان خود را آغاز کرد و گفت: شانس این را داشتم از سال
های قبل با دکتر سریر آشنایی داشتم و در مورد زنده یاد محمد نوری هم با ایشان همکاری
داشتم. هر وقت از ایشان خواستم که در جلسات ترانه سرایی شرکت کنند همیشه زود تر از
همه و بدون حاشیه حاضر شدند.
این شاعر و ترانه سرا در ادامه با ذکر خاطره ای
از زنده یاد محمد نوری و قرائت شعری به سخنان خود پایان داد. سپس فرهاد فخرالدینی
(آهنگساز، رهبر ارکستر و عضو شورای عالی خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: زندگی
فقط در لحظه نیست وقتی به گذشته ارتباط پیدا می کند اهمیت داد. گذشته مارا کسانی می
سازند که برای ما خاطرات خوب ایجاد کردند و نوای خوب برای ما ساختند. ما این آهنگها
را یاد گرفتیم و زمزمه کردیم. صدای نوری در وجود ما نقش بسته است و این آهنگ ها را
افرادی مانند دکتر محمد سریر ساختند.
باید به گذشتگان خود بها دهیم
وی افزود: وقتی وجود انسان صاف باشد ملودی ها را
می گیرد. کسانی که نیروی آفرینش در آنها است یک موهبت هنرمند داده می شود. از کار محمد
سریر خیلی خوشم آمد که با این کار یاد محمد نوری را زنده کرد شاید کسانی باشند که نوری
را نشناسند. لازم است که بیش از اینها به گذشتگان خودمان بها دهیم و از آنها یاد کنیم
تا نسل جوان هم این را یاد بگیرد.
فخرالدینی گفت: فراموش نکنیم در موسیقی زمینه فعالیت
برای خیلی ها فراهم است. آنچیزی که دکتر سریر را متمایز می کند وفاداری به حس اش است.
برای خلق آثار خوب باید به حس خودمان وفادار باشیم. موسیقی دانان ما در کارهایشان وفادار
به ردیف بودند ولی سریر این کار را نمی کند که به نظرم خوب است. وفاداری به حسایجاب
میکند که انسان هر چیزی را که حس می کند آن را به زبان موسیقی بیان کند.
در ادامه رشید وطن دوست به همراه پیانو دکتر محمد
سریر دو قطعه «در خموشی های ساحل» و «مارال» را اجرا کرد. در ادامه دکتر محمد سریر
پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از همه دوستانی که در گروه و ارکستر با من همکاری کردند
باید تشکر کنم و اینها از نسل های مختلفی هستند. این قطعات را با مهر نواختند و این
در نگاهشان پیداست. خوانندگان ما هم از نخبگان هستند. مثلا آقای وطندوست اینقدر ساده هستند و اصلا فکر نمی
کنیم از 45 سال پیش روی صحنه بوده باشند.
دکتر سریر گفت: ما در عالم هنر کمتر به هم عشق
می ورزیم و کمتر به کار هم گوش می دهیم. کارها را باید تشویق کنیم تا بالا بیایند نه
اینکه به پایین بروند. دوستان عزیز من هنرمندانی هستند که کمبودی حس نمی کنند که از
کسی تعریف نکنند. واقعیت این است که حوزه هنر ما بخصوص موسیقی مظلوم است در صورتی که
حاضر ترین هنر موسیقی است.
وی همچنین در ادامه یادی از زنده یاد علی هاشمی
دوست دیرینه اش کرد که دو سال قبل در در مراسمی مشابه سخنرانی کرده بود. همچنین قدر
حضور مصطفی کمال پور تراب (آهنگساز و نایب رئیس شورای عالی خانه موسیقی) را دانست و
از وی برای سخنرانی دعوت کرد.
مصطفی کمال پورتراب در سخنانش گفت: من سخنران خوبی
نیستم ولی فکر نمی کنم معلم بدی باشم کما اینکه شاگردان بسیاری داشته ام. باید بگویم
خرد تنها چیزی است که بشر را از سایر موجودات متمایز می کنه و هنرمند کسی است که با
پایه های علمی کار می کند و روز به روز سطح
هنرش را بالاتر می برد. من از ملودی های زیبای دکتر سریر لذت بردم و از ایشان تشکر
می کنم.
در ادامه مصطفی کمال پورتراب قطعه ای را با پیانو
اجرا کرد که مورد توجه همگان قرار گرفت. پایان بخش این مراسم، اجرای دو قطعه «جان مریم»
و «ایران ایران» بود که توسط رشید وطن دوست،
ماریو تقدسی و محمدرضا صادقی به همراه نگین سریر پیانو و نیلوفر ابراهیمی فلوت به اجرا
در آمد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر