۱۳۹۳ دی ۲۳, سه‌شنبه

ایده پرداز جایزه همایون خرم: همایون خرم برای اخلاق نیکش زبانزد شد

بردیا صدرنوری گفت: استاد همایون خرم فقط به خاطر آهنگسازی اش، زبانزد نشد، بلکه به دلیل ویِژگی های اخلاقی اش به این جایگاه رسید.

این هنرمند که ایده پرداز برگزاری جایزه ی زنده یاد همایون خرم است، در گفتگو با ایسنا، اظهار کرد: من ایده ی برگزاری این برنامه را به رضا خرم فرزند استاد همایون خرم دادم، زیرا استاد در طول سال های متمادی، یکی از مهم ترین کارهایی که انجام داد، تربیت شاگردان مختلف بود. همایون خرم ارتباط خوبی با کودکان و نوجوانان داشت. به همین دلیل تصمیم گرفتیم، کودکان ماهری را که در سنین پایین هستند، با فرهنگ و هنر بیشتر آشنا کنیم.


استاد همایون خرم

او ادامه داد: تصمیم گرفتیم، بزرگداشت همایون خرم همراه با مسابقه باشد، زیرا دوست داشتیم یک فضای رقابتی بین جوانان ایجاد شود. موسیقی فاخر باید به درستی ارائه شود و ما می خواستیم یک الگوی رفتاری مناسب ایجاد کنیم. وقتی این ایده را مطرح کردم، خانواده ی استاد خرم بسیار از آن استقبال کردند و این دومین سالی است که برای همایون خرم بزرگداشت برگزار می کنیم.
صدرنوری درباره ی هدف از برگزاری جایزه ی استاد همایون خرم نیز توضیح داد: ما 13 سال است که در حوزه ی فرهنگ و هنر فعالیت می کنیم و این کارها باید ادامه یابد. البته این بزرگداشت ها فقط در انحصار ما نیست، بلکه نهادهای دیگر هم باید این اقدام مهم را جدی بگیرند. کودکان در یک سن و سالی تحت تأثیر موسیقی های مختلف قرار می گیرند و متولیان فرهنگی و دولتی باید در این حوزه تلاش کنند. بچه ها باید حق انتخاب داشته باشند و فضا باید باز باشد.
او با تأکید بر این که ما باید در زمینه ی دانستن قدر استادان، فرهنگ سازی کنیم، گفت: ما باید در زمان حیات استادان به آن ها توجه کنیم. همایون خرم همیشه اگر به کنسرتی دعوت می شد، می رفت و همیشه در این گونه مراسم حضور داشت و با بقیه کاملا متفاوت بود. همه ی ما باید توجه داشته باشیم که استادان، گران بها هستند و باید در زمان حیات شان چند بزرگداشت برای آن ها برگزار شود.
این هنرمند موسیقی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: هر مسابقه ای، رقابت سالم ایجاد می کند. مسابقه در حوزه ی فرهنگ و هنر با مسابقه در حوزه ی ورزش و... متفاوت است. بچه ها با این کار، تشویق می شوند، با هم رقابت می کنند و از تجربیات یکدیگر استفاده می کنند. همچنین جوانان در قالب یک گروه با هم همکاری می کنند و این کار، راه پیشرفت را برای آن ها باز می کند.
همه فکر می کنند، جوانان علاقه ای به موسیقی اصیل ایرانی ندارند؛ اما من با جدیت می گویم، امروز جوانان بیشتر به سمت موسیقی فاخر ایرانی گرایش دارند. در این برنامه، ما محدودیت زیر شش سال را برای شرکت کنندگان نداشتیم. ابتدا نیز قرار بود تا رده ی سنی 18 سال در این مسابقه شرکت کنند؛ ولی بعد، سقف سنی را به 20 سال رساندیم.
او ادامه داد: کودکی و نوجوانی سن شکل گیری فرهنگ است. ما دوست داریم موسیقی اصیل را در نسل جوان معنادار کنیم. این نوع موسیقی را چند نسل گوش می کنند. مثلا «اشک من هویدا شد» را همه می شناسند و هنوز بچه ها به آن علاقه دارند. اگر موسیقی درست داشته باشیم، بچه ها هم به آن جذب می شوند.
این هنرمند موسیقی درباره ی ارتباطش با همایون خرم نیز گفت: من از سال 1378 با استاد آشنا شدم، البته ارتباط مستقیم با ایشان نداشتم تا سال 1391 که قرار بود، اسفندماه در تالار وحدت با استاد، کنسرتی را برگزار کنم و همراه ایشان، پیانو بزنم. همایون خرم در چند سال آخر با سامان احتشامی و فریبا جواهر، کنسرت برگزار کرد. من به استاد پیشنهاد کردم تا این کنسرت برگزار شود و همایون خرم نیز با اخلاق خوبش، با آن موافقت کرد.
وی بیان کرد: ما در حال تمرین بودیم که استاد به خاطر شیمی درمانی به بیمارستان رفت و متأسفانه بعد از آن، از میان ما رفت. از آن زمان، احساس می کردم، دینی بر گردن من است و وظیفه ی خود می دانستم که این راه را ادامه دهم. در همان سال 1391 بزرگداشتی برگزار کردیم و یادشان گرامی داشته شد. ارتباط من با خانواده ی استاد همایون خرم ادامه داشت و حتی کتابی را درباره ی ویژگی های اخلاقی استاد به قلم رضا خرم منتشر کردیم.
او اظهار کرد: من تا جایی که بتوانم هر سال به یاد استاد، بزرگداشت برگزار می کنم. استاد همایون خرم برای همه ی ما عزیز و گرامی بود و چون اخلاق ویژه داشت، همه از نبودش ناراحت هستند. من شاهد این بودم که هنرمندان و هنرجویان با چه علاقه و عشقی درباره ی استاد حرف می زنند و این یعنی این که استاد همیشه در کنار ما است.
او یادآوری کرد: همه ی کسانی که در موسسه های فرهنگی و هنری هستند، باید انجام این کارها را وظیفه ی خود بدانند. من پیشنهاد می کنم، در زمان حیات استادان، به یادشان باشیم، زیرا استادان موسیقی واقعا مهجورند و باید آن طور که لیاقت شان است، از آن ها تشکر کنیم. متأسفانه همه ی ما بعد از پر کشیدن آن ها به یادشان می افتیم و این کار، دردی را دوا نمی کند.
صدرنوری گفت: نهادهای دولتی باید به بخش خصوصی کمک کنند. البته نهادهای دولتی وظایف خود را انجام می دهند و بخش خصوصی باید با این بخش ها همکاری کند. سرمایه گذاری روی کودکان سال ها بعد به نتیجه می رسد. اکنون فضای نامناسبی برای کودکان به وجود آمده است و ما باید جلوی ضرر را بگیریم. استعدادها باید کشف شوند، استاد همایون خرم نیز همیشه به دنبال کشف استعدادها بود و آن ها را به جامعه ی هنری معرفی می کرد.
او افزود: جامعه ی هنری ما تشنه ی نیروهای جوان است و باید بخش فرهنگ و هنر را سیراب کنیم. امیدوارم روح استاد همایون خرم با برگزاری این گونه برنامه ها شاد شود. مطمئنم استاد خرم در تمام مراحل کنار ما بوده، زیرا برگزاری این برنامه ها همیشه مد نظر خود استاد بوده است.

هیچ نظری موجود نیست: