۱۳۹۳ آذر ۱۸, سه‌شنبه

تماشاخانه پرویز فنی زاده دیشب افتتاح شد

شب گذشته آیین افتتاح تماشاخانه پرویز فنی زاده با حضور هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر در مرکز آفرینش های هنری منشور هنر برگذار شد.

به گزارش ایران تئاتر، در این مراسم هنرمندانی همچون خسرو حکیم رابط، شکر خداگودرزی، دنیا فنی زاده، محمد علی ساربان، احسان حاجی پور، مانا استادمحمد، رویا بختیاری، محمدعلی سجادی، بیژن شکرریز، اتابک نادری، زهرا اویسی و... حضور داشتند.
این مراسم با بریدن روبان درب ورودی سالن توسط خسرو حکیم رابط آغاز شد. این نمایشنامه نویس پیشکسوت در صحبت های کوتاهی گفت: در زمانه ایی که زبان ها بریده می شوند ما درب ها رو باز می کنیم تا تئا تر همچنان جان داشته باشد.

پرویز فنی زاده

با ورود حاضرین به سالن مراسم آیین افتتاحیه تماشاخانه پرویز فنی زاده با اجرای یک قطعه پانتومیم و یک نمایش مونولوگ با بازی احمد ارجمندی آغاز شد.
این مراسم که اجرای آن برعهده احسان حاجی پور کارگردان تئا تر بود با اجرای قطعات موسیقی و دعوت از شکر خدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئا تر ادامه پیدا کرد.
شکرخدا گودرزی نیز با بیان خاطره ای از قول استاد عباس جوانمرد درباره پرویز فنی زاده صحبت هایش را آغاز نمود و گفت: پرویز فنی زاده متعلق به دوره ای بود که تئا تر را با تعهد کار می کردند و تمام زندگیشان را وقف این هنر کرده بودند. گودرزی پرویز فنی زاده را متعلق به نسلی دانست که برای اعتلای تئا تر زحمات فراوانی کشیده اند در حالی که اکنون این هنر با استفاده از رقص و آواز سعی دارد برای مردم پذیرفتنی جلوه کند.
او در ادامه برای مدیران مرکز آفرینش های منشور هنر آرزوی موفقیت و بیان کرد: در روزهایی که کمتر کسی سرمایه خود را در راه فرهنگ و هنر وارد می کند این جوانان دست به کاری به این مهمی زده اند.
بعد از صحبت هایی شکر خدا گودرزی، محمد علی ساربان از بازیگران پیشکسوت تئاتر نیز درباره پرویز فنی زاده و توانمندی های او صحبت کرد و به بیان خاطراتی از همکاری با او پرداخت.
او گفت: مرحوم فنی زاده در هنر یکی است. او بازیگری خلاق و بداهه پرداز بود.
این مراسم با نواختن قطعات موسیقی ادامه پیدا کرد سپس مهدی علینژاد و سارا داروفروش مدیران موسسه منشور هنر پس از خوش آمدگویی به حضار گزارشی از سوابق کاری خود و اهداف تاسیس این موسسه و تماشاخانه پرویز فنی زاده را ارائه کردند.
علینژاد با بیان اینکه بعد از تجربیاتی که پس از مدیریت بر مجموعه هنری میم داشته است تصمیم به تاسیس سالنی مختص به اجراهای عمومی تئا تر کرده است و این نیاز را برای دست یابی به فضای تئاتر خصوصی کشور مهم دانست.
سارا داروفروش یکی دیگر از مدیران این مجموعه با خوش آمدگویی به حضار از اهداف آموزشی این مرکز تئاتری گفت و به این نکته اشار کرد که با همکاری اساتید قصد داریم این مرکز را به یکی از پایگاه های آموزش های آکادمیک تبدیل کنیم.
در ادامه احسان حاجی پور با بیان اینکه تئا تر ایران حسرت کم ندارد به نام هوشنگ سارنگ، رامین فرزاد و اکبر مشکین اشاره کرد و افزود این تماشاخانه به نام دردانه تئا تر ایران پرویز فنی زاده نام گذاری شده است که کوچ زودهنگامش حسرتی است همیشگی برای تئا تر ایران و با این مقدمه از دنیا فنی زاده فرزند مرحوم پرویز فنی زاده دعوت کرد که به صحنه بیاید.
این هنرمند عروسک گردان نیز با بیان اینکه زمانی که پدرم را از دست دادم در سنین بسیار کمی به سر می بردم به بیان خاطره کوتاهی از هنرنمایی پدرش در یکی از فیلم های سینمایی و بازی در مقابل منوچهر فرید پرداخت و گفت مهم ترین قسم پدرم در تمام زندگی اش یک جمله بود: به تئاترم قسم! و این میزان ارزش هنر نمایش را در زندگی کوتاه پدر من اثبات می کند.
بعد از صحبت های دنیا فنی زاده تابلوی عکس دیده نشده ای از پرویز فنی زاده که توسط استاد مسعود حاجی پور از پیشکسوتان عکاسی کشور گرفته شده بود توسط سارا دارو فروش یکی از مدیران تماشاخانه به دختر این هنرمند اهدا شد.
تماشاخانه پرویز فنی زاده از امشب با اجرای نمایش های کاپوچینوی ایرلندی به کارگردانی حسین کریمی راد و «سه حلقه می خک» کاری از احمد ارجمندی رسماً فعالیت های خود را آغاز خواهد کرد.
علاقمندان برای حضور در تماشاخانه پرویز فنی زاده می توانند به خیابان انقلاب، خیابان نجات الهی، کوچه مراغه، پلاک دوم، طبقه سوم، مراجعه کنند.

۱ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

سپاس فراوان دارم خدمت برادر ارجمندم "مجتبی خان نظری"،
و گروه بامعرفتشان "قدیمی‌ ها" ....
تلاش و عشق راستین شما به ادب و فرهنگ ایران زمین،
جاودان و پاینده است.
سلامت و موفق باشید.