۱۳۹۳ آذر ۱۴, جمعه

بزرگداشت «تاج آواز» برگزار شد

پیر و جوان، مرد و زن؛ فرقی نمی کرد، استاد با آوازهایش پس از 33 سال هنوز در دل مردم جای دارد.

پیرمردی که در گوش سمعک دارد و یا پیرزنی که از فرط پیری به زحمت قدم از قدم برمی دارد، آمده اند، اما عشق به تاج اصفهانی و عشق به آواز و موسیقی غوغایی به پا می کند که پیر و جوان نمی شناسد.
به گزارش ایسنا، مراسم سالگرد استاد جلال تاج اصفهانی با حضور انبوه جمعیت از اقشار مختلف مردم و علاقه مندان به موسیقی اصیل ایرانی بر سر مزار او و در تکیه سید العراقین در مجموعه فرهنگی تخت فولاد اصفهان برگزار شد.


زنده یاد استاد جلال تاج اصفهانی

صندلی های موجود در تکیه کفاف انبوه جمعیت را نمی داد و به ناچار افراد زیادی برای گرامیداشت استاد ایستاده بودند و چند ده نفر نیز در بیرون از محل برگزاری مراسم بودند.
تقی سعیدی، شاگرد جلال تاج اصفهانی، او را تاج آواز و پیر آواز ایران خواند و گفت: در مجموعه تخت فولاد جای خالی استاد جلیل شهناز و حسین عمومی خودنمایی می کند. هر دو این افراد از افتخارات این شهر هستند. گرچه فاصله دل و خاطر ما از آنها از ثانیه نیز کمتر است، اما دلمان می خواست استاد شهناز در کنار استاد تاج قرار بگیرد.
او با اشاره به اجرای آتش دل توسط استادان تاج، شهناز و کسایی در حافظیه شیراز، خاطر نشان کرد: در فیلمی که از این اجرا باقی  مانده است، نکاتی برای یادگیری و آموزش وجود دارد. ادب، متانت و همدلی در این فیلم نمایان است. استاد کسایی با آن عظمت و ابهت خواست دست استاد تاج را ببوسد اما استاد تاج اجازه نمی دهد و دست خود را می کشد. هنرمندان الگوی مردم هستد و این افراد نیز از مردم بودند و برای مردم اجرا می کردند.
شاگرد تاج اصفهانی با بیان اینکه امروز هنر به طور کلی و موسیقی به طور خاص در جامعه کمرنگ شده است، تصریح کرد: امروز در اصفهان همه با هم می گوییم «ما با که نشینیم که یاران همه رفتند». چقدر از حال استاد ستوده و استاد شاهزیدی جویا می شویم و چه میزان از آن ها اطلاعات گرفته می شود؟ این افراد هم از شاگردان استاد تاج بوده اند.
سعیدی در پایان شروع به آوازخوانی کرد. برخی از حاضران در جلسه با وی همخوانی می کردند و برخی نیز دست هایشان بالا بود و با دوربین های خود این لحظات را ثبت و ضبط می کردند.
در ادامه حسن اکلیلی، بازیگر تئاتر و تلویزیون، اظهار کرد: مردم همه ساله سالگرد استاد تاج اصفهانی را گرامی می دارند و هر ساله این روند بهتر برگزار می شود.
او به خاطره ای از زمان کودکی اش اشاره کرد و گفت: زمانی که بچه بودم، گمان می کردم اتوی تاج، کارخانه تاج و تیم تاج برای استاد تاج بوده است، بعد که بزرگتر شدم دیدم حتی در بحث مربوط به پرداخت مستمری استاد نیز مشکل وجود داشته است.
این بازیگر تئاتر با بیان اینکه تاج تا دنیا دنیاست ماندگار است، ادامه داد: مردم بهترین قضاوت کنندگان هستند و نظر مردم است که تاج را به ما می نمایاند. همچنین در این مراسم استاد باباربیع و استاد دوامی به آوازخوانی پرداختند که با استقبال حاضران همراه شد.
در این مراسم یادی نیز از سایر استادان موسیقی شد و سیدنعمت الله ستوده به وفات عیسی بهنام نیا اشاره و اظهار کرد: مردم اصفهان همواره در بزرگداشت استادان و افراد صاحب سبک، سنگ تمام گذاشته اند. این موضوع را در مراسمی که برای عیسی بهنام نیا گرفتند، شاهد بودیم.
او به خصوصیات اخلاقی استاد شاهزیدی نیز اشاره کرد و افزود: باید به این مرد احتیاج پیدا کنید تا ببینید برای حل مشکل شما چگونه از محبوبیت و مقبولیت خود استفاده می کند.


هیچ نظری موجود نیست: