۱۳۹۳ آبان ۲۴, شنبه

درگذشت بازیگر «صبح جمعه با شما» + عکس

مهدی کاشانیان بازیگر «صبح جمعه با شما که سال ها با کاراکتر معروف «باریکلا به تو، آفرین به تو» مردم را خندانده بود، شنبه 24 آبان ماه درگذشت.

به گزارش ایسنا، این پیشکسوت رادیو، بازیگری را از تئاتر «جامعه باربد» آغاز کرد و سپس وارد رادیو شد و بیشتر به کارهای طنز پرداخت.
مهدی کاشانیان در سال 1327 ازطریق رضا زندی وارد رادیو شد. او در سال های آخر دچار بیماری آلزایمر شده بود و به دلیل ایست قلبی درگذشت.
این هنرمند درباره کار در رادیو و برنامه های طنز گفته بود: به خاطرعلاقه به کارم تحت تاثیر نقشی که به عهده من گذاشته شده بود قرار می گرفتم. چون همیشه دوست داشتم مردم را بخندانم، وارد کارهای نمایشی طنز شدم و از هیچ کس تقلید نکردم.
او اظهار کرده بود که همیشه مدیون مردم بوده وهست و تنها انتظار ایشان احوالپرسی دوستان قدیمی از ایشان است.
مهدی کاشانیان همچنین در فیلم های سینمایی چون «ترن» و «دندان مار» به ایفای نقش پرداخته بود. او مهر ماه امسال به دلیل عفونتی که وارد خونش شده بود، در بخش آی سی یو بیمارستان «فیروزگر» بستری شده بود.
آخرین فعالیت هنری مرحوم کاشانیان بازی در سریال «شهریار» در نقش شهرفرنگی بود.


مهدی کاشانیان 


مهدی کاشانیان 


مهدی کاشانیان 


مهدی کاشانیان 

۴ نظر:

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

روحشان شاد که هم در رادیو، و هم در نمایش‌های تلویزیونی و تئاتر،
سبب شادی و نشاط مخاطبان می‌شدند. ... هنرمندی که صاحب سبک بود.

ناشناس گفت...

خداوند رحمتش کند روحش شاد

علیرضا پاکدامن گفت...

سلام جناب آقای بهروز (همراه همیشگی‌)
با آرزوی آمرزش ِ روانشاد کاشانی ، ممکن است بفرمائید آن مرحوم صاحب چه سبکی بود ؟
که نوشته اید: هنرمندی که صاحب سبک بود.آیا منظورتان سبک ابتکاری وشخصی بوده یا پیروی از سبک خاصی که آن مرحوم صاحبش شده؟و شما ایشان را صاحب سبک معرفی کرده اید؟
به طور کلی ممکن است سبک هنری ایشان را توضیح دهید؟

بهروز (همراه همیشگی‌) گفت...

جناب آقای علیرضا پاکدامن با درود خدمت شما.

بله، منظور من همان سبک شخصی‌ ایشان بود که فرمودید، یعنی‌ شیوه‌ای که هیچ تقلیدی در کارش نبود. جنس صدای زنده یاد کاشانیان، بویژه وقتی‌ اشعار طنز ریتمیک را در برنامه ی "صبح جمعه با شما" اجرا میکردند، و همچنین شیوه ی بازیگریشان در نمایشهای رادیو و تئاتر‌های صحنه، و همچنین مجموعه‌های طنز تلویزیونی، که در انتهای دهه ی ۶۰ و اوایل ۷۰ آنها را می دیدیم، همگی‌ منحصر بفرد و برای خودشان بود.
درست هست که در عالم هنر و ادبیات، سبکهای رایج و کلاسه بندی شده‌ ای هست، اما برخی‌ هنرمندان، بواسطه ی استعداد ذاتی، و بویژه ی جنس صدایی که با بقیه فرق آشکاری دارد،
انگار که سبک تازه‌ ای را به میدان می‌‌آورند. این مهم بویژه زمانی به اثبات می‌رسد، که آنها بنا به دلایل اجتماعی، کهولت سن و یا مرگ، دیگر در صحنه حضور ندارند، و اینجاست که جای خالیشان کاملا احساس میگردد. مهدی کشانیان یکی‌ از این هنرمندان بود. ... نمونه ی دیگری که میتوان مثال زد و البته بطور ویژه در دوبلاژ فعالیت داشتند، زنده یاد عزت اله مقبلی هست، که اکنون با گذشت ۲۶ سال از مرحوم شدنشان، هیچکس نتوانسته تیپ سازی‌هایی‌ که ایشان در دوبلاژ داشتند را جایگزین کند.

با کسب اجازه از مجتبی خان نظری، لینک زیر که مصاحبه با زنده یاد کاشانیان است قرار می‌گیرد. توضیح اینکه، این مصاحبه ی رادیویی، مربوط به ۲ سال پیش است، و بخشهایی‌ از صبح جمعه با شما، با اجرای مرحوم کاشانیان نیز در آن پخش میشود. در لینک زیر، فایلی که نوشته (صدای تکمیلی برنامه) را دریافت نمایید.

http://www.iranseda.ir/FullItem/?g=1036463

سلامت باشید.