۱۳۹۳ آبان ۲۶, دوشنبه

سیروس الوند: اقتباس، به نفع سینماست

سیروس الوند در این زمینه تجربه خوب فیلم «زن دوم» را داشته است که بر اساس رمانی به همین نام ساخته شده است.

وی در این باره به بانی فیلم گفت: در دورانی نویسنده ها توقعات غیر منطقی داشتند. هم از نظر اقتصادی و مالی و هم اینکه توقع داشتند هر آنچه که می نویسند، ساخته شود. در صورتی که اقتباس، برداشت آزاد از یک کتاب است و قرار نیست کارگردان عین آنچه را که نویسنده نوشته، بسازد. به همین دلیل دوستان در این زمینه مقاومت کرده و کمتر این اتفاق در سینما می افتاد. اما عده ای عنوان می کردند کارگردانان می خواهند وجه تالیفی خود را حفظ کنند و به همین دلیل فیلم های اقتباسی کمتر ساخته می شود. در صورتی که اصلا این طور نبود. این نویسنده ها بودند که به کارگردان اعتماد نمی کردند و اختلاف بین آنان ایجاد می شد. البته در کشور های دیگر این اتفاق کمتر افتاده و  نویسنده ها و کارگردانان بیشتر می توانند با هم ارتباط برقرار کرده و در این زمینه همکاری کنند.
کارگردان سریال «خسته دلان» در پایان توضیح داد: چند سالی است که هنوز کتابی را که مرا ترغیب به ساخت فیلمی از آن کند، نخواندم. اما همیشه دوست داشتم فرصتی مهیا شود تا «مدیر مدرسه» جلال آل احمد و «دختر رعیت» به آزین را بسازم. چون اقتباس، به نفع سینماست. بنابراین اگر نویسنده ها یک مقدار کوتاه بیایند و کارگردانان نیز قدر نوشته های خوب را بدانند، حتما فیلم های خوبی در این زمینه ساخته خواهد شد که به نفع سینماست.
البته در چند سال گذشته نیز این اتفاق افتاده و یک سری رمان های خوب ساخته شده اند. اما در دورانی که مشکل اساسی فیلم ها، ضعف برخی فیلمنامه هاست امیدوارم فیلم های بسیاری از کتاب های خوب ساخته شود.

هیچ نظری موجود نیست: