۱۳۹۳ مهر ۱۱, جمعه

مراقب بی مهری های رسانه ای باشیم

مدیر برنامه های سیمین غانم در نامه ای به برخی حاشیه های مراسم تقدیر از سیمین غانم در دومین جشن سالانه موسیقی ما پاسخ گفت.

به گزارش هنرآنلاین: مراسم دومین دوره جشن سالانه موسیقی ما که هفته گذشته با حضور جمعی از اهالی موسیقی و رسانه ها در تالار وحدت برگزار شد همراه با حاشیه هایی بود که یکی از این حاشیه ها مربوط به تقدیر از سیمین غانم خواننده پیشکسوت بود.
پیش از آغاز مراسم تقدیر از این خواننده قدیمی، پیروز ارجمند، رئیس دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد که از ابتدای مراسم در تالار حضور داشت، ناگهان سالن را ترک کرد و دقایقی پس از اتمام مراسم تقدیر به سالن بازگشت. این رفت و آمد رئیس دفتر موسیقی از سوی بعضی از رسانه ها به عنوان یک حرکت معنی دار تلقی شد و بازتاب هایی در رسانه ها داشت.
جالب اینجاست که پیروز ارجمند در همان مراسم با ارسال یادداشتی از خود رفع اتهام کرد و اعلام کرد که ترک سالن در زمان تقدیر از سیمین غانم کاملا اتفاقی بوده و او برای رسیدگی به کاری مهم سالن را ترک کرده است.
این بازتاب های رسانه ای بعدها از طرف سیمین غانم نیز مورد انتقاد قرار گرفت. مدیر برنامه سیمین غانم با ارسال نامه ای به این جنجال های رسانه ای به شرح زیر پاسخ گفت:

مراقب بی مهری های رسانه ای باشیم/ فقط یک اتفاق بود
همگان، نیک می دانند در دوره ای که برگزارکنندگان کنسرت موسیقی می کوشیدند برای اجرای بانوان آواز ایران، مجوز بگیرند چه کسی از این اتفاق حمایت کرد و تمام  قامت برای تحقق این رویا ایستاد. نیک می دانیم در تمام لحظه هایی که جشن سالانه موسیقی ما برای تجلیل از پیشگامان و پیشکسوتان موسیقی در حال برگزاری بود شانه به شانه برگزارکنندگان و میهمانان در تالار وحدت حضور داشت و از صمیم قلب برای تحقق این اتفاق کوشید.
اتفاق خیلی ساده بود اما بازتاب و شکل پوشش خبری این اتفاق نه ساده بود نه عادلانه. در شب دومین جشن سالانه موسیقی ما، زمان تجلیل از خانم سیمین غانم، دکتر پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی ناگزیرشدند برای ادای ادب و احترام جهت مشایعت میهمان، لحظاتی چند تالار وحدت را ترک کنند. بنا به اتفاق که نامش را هیچ چیز دیگری نمی توان نامید، این مشایعت همزمان شد با روی استیج رفتن خانم غانم. بسیاری از مدعوینی که در سالن حضور داشتند خود شاهد ماجرا بودند که برخاستن میهمان، ادب و مهمان نوازی ایرانی حکم به مشایعت دکتر ارجمند داد. در همین زمان که ایشان در سالن حضور نداشتند مدعوین به درخواست مجری مراسم ترانه «گل گلدون» سیمین غانم را زمزمه کردند. به همین سادگی.
به جرات می توان گفت دکتر پیروز ارجمند یکی از معدود مدیران منعطف و تلاش گری است که در روند تحقق رویاها و اتفاق های باشکوه نقشی کلیدی داشته و چه تلاش صمیمانه ای را از زمان تصدی تاکنون به نمایش گذاشته اند. با عملکردی که دکتر ارجمند در همین مدت نه چندان طولانی از خود نشان داده و صداقت و حسن نیت و شناختی که برای رفع موانع از خود نشان دادند کافی است تا با قاطعیت رای داد عدم حضور دکتر پیروز ارجمند در زمان تجلیل سیمین غانم نه از روی تعمد، بلکه فقط از سر اتفاق بود.
همزمانی دو لحظه و رخداد چنین اتفاق هایی نه در دنیای هنر تازگی دارد و نه در دنیای سیاست و نه در دنیای ورزش و نه در هیچ دنیای دیگری. آنچه تاسف برانگیز است شکل پوشش خبری دادن به چنین اتفاق هایی است. با کمال تاسف برخی خبرنگاران تازه کار و تازه وارد که می خواهند یک اتفاق ساده را سکوی پرتاب خویش سازند و از یک اتفاق واقعا ساده، جنجالی رسانه ای بسازند و تا مدت ها در سرخط خبرها باقی بمانند، با خبررسانی ناصحیح و برداشت ناصحیح تر از همزمانی کاملا تصادفی، بی مهری ها را معطوف آدم هایی می سازند که واقعا حسن نیت دارند و حسن نیت شان بر تمام فعالان یک عرصه چه عرصه هنر، چه عرصه فرهنگ و چه عرصه موسیقی به اثبات رسیده است. تفسیر به رای می کنیم و از کاه، کوهی می سازیم و حیثیت و آبروی مدیران دلسوزی را نشانه می رویم که به راستی برای موسیقی زحمت کشیدند. ویران کردن خیلی ساده است اما ساختن و آباد کردن بسی سخت و ناممکن. چه کسی پاسخگوی تفسیر به رای و خبررسانی ناصحیحی خواهد بود که همچون تیری بر پیکره شخصیت حرفه ای آدم های مثبتی نشانده می شود که برای این سرزمین تلاش  می کنند. مراقب بی مهری های رسانه ای باشیم که حیثیت چه کسانی را نشانه گرفته اند.

منیژه بابایی- مدیر برنامه سیمین غانم

هیچ نظری موجود نیست: