خوب نبودن
حال برج آزادی حرف تازهای نیست و سال هاست که خبرهای ناخوشایندی درباره اولین نماد
تهران شنیده میشود.
برجی که در
زمان پهلوی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد ساخته شد تا هر گردشگر خارجی که وارد ایران میشود،
چشمانش تلفیقی از نماد معماری ایران را ببیند.
برجی که اکنون
با وجود رقیب مدرنی چون آسمانخراش «میلاد»، همچنان نماد تهران و انتخاب اول گردشگران
برای گرفتن عکس یادگاریست.
به گزارش ایسنا،
آنقدر به گلها و فضای سبز محوطه این بنای تاریخی آب دادهاند که ریشههای برج «آزادی»
به جای آنها در حال پوسیدن است و حالا به میلگردهای برج رسیده. آبریزشهای فضای سبز
قسمت شمال «آزادی» موجب رطوبت شدید در دفتر سابق مدیریت گالری برج شده که در حال حاضر
بیشتر شبیه به یک انباری نم گرفته است تا دفتر یک مدیر!
به گفته مدیر
«برج آزادی» بسیاری از آبهای جمع شده داخل این محوطه را با پمپ خارج کردهاند، اما
طبق مشاهدات، در برخی از قسمتهای کف این اتاق همچنان آب دیده میشود.
غلامحسین شاه
علی مدیر مجموعه آزادی در اینباره اظهار میکند: مطالعات اخیر نشان میدهد که یکی
از جاهایی که آب به شدت به داخل بنا نفوذ میکند، حاصل از آبیاری یکی از شش باغچه محوطه
بیرون بناست.
او میگوید:
حجم آب به قدری زیاد بوده که بخشی از آن را از طریق پمپ به بیرون هدایت کردهاند. رطوبت
به قدری در این قسمت نفوذ کرده که دیوار را پوک کرده است و لباس برخی از خبرنگاران
که برای بازدید وارد اتاق شدند آغشته به خاک حاصل از این پوکی شد!
یکی از راهنمایان
برج میگوید: به علت نشت زیاد آب مجبور شدند کتابخانه برج را هم تعطیل کنند!
سالن آمفیتئاتر
مجموعه «آزادی» تنها قسمتی است که هنوز آسیب ندیده است که به گفته مدیر مجموعه، این
قسمت از سوی شهرداری برداشت و باسازی نشده است؛ به همین دلیل هم سالم مانده و بعد از
آن که قسمتهای دیگر را شهرداری بازسازی کرد، آبریزش آن قسمتها بیشتر شد.
یکی از ویژگیهای
سالن آمفیتئاتر برج «آزادی» سقف آن است که در طراحی آن از مرداب بندر انزلی الهام
گرفته شده و به شکل هنر ویترای (نقاشی روی شیشه) درآمده است.
شاهعلی همچنین
درباره دیگر قسمتهای بنا بیان میکند: هر بخش برج از قسمتی از معماری ایران برگفته
شده که مسجد شیخ لطفالله، باغ ماهان کرمان و... از جمله آنها هستند.
او با اشاره
به صندلیهای این سالن میافزاید: اگر از پایین سالن به این صندلیها نگاه کنید، نقوش
برخی معماریهای تاریخی اسلامی و ایرانی را میبینید اما به دلیل اینکه بازدیدکنندگان
احساس راحتی بیشتری کنند، صندلیهای تاشو قدیمی جمعآوری شد و ما تشکچههایی جایگزین
آن کردیم.
مدیر مجموعه
درباره سوراخهای به وجود آمده در این پرده مخملی میگوید: تا کنون این پرده از جای
خودش درآورده نشده و تنها آن را گردگیری میکنیم. اگر بخواهیم آن را رفوع کنیم، ممکن
است آسیب ببیند.
یکی دیگر از
راهنماهای برج نیز اظهار میکند: این پرده با این ابعاد و طلاکوب شده در زمان خودش
بینظیر بوده است.
راهنمای برج
در قسمت دیگری از بازدید به درهای این مجموعه اشاره میکند و میگوید: این بنا هشت
در دارد که سه در مربوط به خروجی و ورودی است و میتوان گفت هر در نمادی از دروازههای
قدیمی تهران است.
شاهعلی نیز
درباره اقدامات انجام شده برای جلوگیری از نشت آب حاصل از آبیاری باغچهها به مجموعه
توضیح میدهد: به صورت مقطعی کارهای انجام شده است تا به صورت موقت محدود شود، اما
این کارها در طولانی مدت جواب نمیدهد و حتما باید اقدامات اساسی صورت بگیرد. بهویژه
که در فصل پاییز و زمستان وضعیت برج بدتر میشود.
سالن تشریفات
مجموعه نیز از سیمان سفید و سنگ مرمر که روی آن تیشه کاری شده است، تشکیل میشود. مساحت
این سالن حدود 270 متر است و در زمان گذشته مهمانان ویژه را به این سالن میآوردند
تا کلید شهر را به صورت نمادین به آنها بدهند. در حال حاضر این سالن برای کاربرد قبلیاش
آماده میشود.
درهای برج
آزادی از در قلعههای قدیم الهام گرفته است، هر کدام از آنها 3 و نیم تن وزن دارد و
چون کاربرد آن موزه بوده است، کسی نتواند به راحتی داخل بنا شود.
اما به نظر
میرسد با وجود درهای محکم این بنا، آبها به راحتی به داخل مجموعه نفوذ کردهاند تا
ریشه آزادی را از بیخ بخشکانند. حالا باید منتظر ماند تا ببینیم برنامههای در نظر
گرفته شده برای بهتر شدن حال آزادی اجرا میشود یا اینکه داستان تخریب شدن بناهای شهرمان
سر دراز دارد.
۲ نظر:
سلام
میدونین انقلاب تمام آثار باستانیمون رو داره از ما میگیره داره هر چی رو که از قدیم داشتیم رو نابود میکنه . میخواداز زمان پهلوی هیچی به یادگار توی شهر ها نمونه .برج میلاد رو درست کردن که نماد شهر تهران باشه و الان توی هر فیلم و سریالی که تلویزیون نشون میده که میخواد نماد اصلی تهران رو به نمایش بذاره که بگه بله اینجا تهرانه سریع برج میلاد رو نشون میده در صورتی که قدیم توی هر فیلمی که میدیدید مثلا از سکانس شهر شیراز میخواست بیاد به سکانس تهران و مکان اصلی فیلم رو بگیره میدون آزادی رو نشون میداد و سریع میگفتی آره رفت تهران . اما حالا . . .فقط برج میلاد .واقعا جای تاسف داره به خدا.مثل شهر ما مشهد.میدون فلکه ضد توی خیابون امام رضا رو که چهل پنجاه سال میشد پا برجا بود رو خراب کردن و الان به جاش فرشته ای رو گذاشتن که داره به امام سلام میده.خب این کارها یعنی چی. این واقعا دردی توی دلم بود که فرصت شد توی وبلاگ شما بزنم.مرسی از این مطلب خوبتون.
جمهوری اسلامی گذاشته که شهیاد خودش نابود شود. نه فقط تحمل شهیاد آریامهر که یادگار جشنهای 2500 ساله است را ندارند،بلکه حالا که مدتیست مطالبی در باره مهندس امانت طراح وسازنده آن در رسانه های خارج از کشور منتشر میشود و از او بعنوان یک پیرو آئین بهائی یاد میکنند، کینه آخوندهای حاکم چند برابر شده است.همین است که هست!
ارسال یک نظر