۱۳۹۳ شهریور ۱۱, سه‌شنبه

میلاد کیایی: موسیقی این روزگار به دل نمی نشیند

میلاد کیایی، آهنگساز و نوازنده سنتور که طی روزهای 12 و 13 شهریورماه به همراه ارکستر چکاوک به روی صحنه می رود در خصوص آثار ماندگار موسیقی ایران و اهمیت اجرای این آثار به گفت و گو پرداخت.

به گزارش هنرآنلاین، میلاد کیایی، آهنگساز، مدرس موسیقی و نوازنده قدیمی سنتور، که از فردا در کنسرت ارکستر چکاوک در تالار وحدت به روی صحنه می رود، درخصوص رمز ماندگاری آثار قدیمی موسیقی ایران گفت: رمز ماندگاری آثار گذشته موضوعی نیست که بتوانم آن را در یک یا چند جمله توضیح دهم اما اگر بخواهم خلاصه آن را در قالب یک جمله بیاورم این است که آن روزگار و آثارش بوی عشق می داد!
او افزود: الان یک تهیه کننده می آید و پولی پرداخت می کند و آهنگی را سفارش می دهد. کارها بساز و بفروشی شده. آهنگ از بازار آهنگرها می آید! موسیقی این روزگار به دل نمی نشیند، چون بوی عشق نمی دهد.
این پیشکسوت سنتور ادامه داد: حالا من از شما سوال می کنم. بعد از 50 و چندسالی که مشغول تدریس هستم، هر وقت که برای تشویق یکی از شاگردانم از آنها می خواهم آهنگی را پیشنهاد کنند تا نت آن آهنگ را برایشان بنویسم، همیشه آن ها یکی از آهنگ های دهه سی و چهل و پنجاه را پیشنهاد می کنند. چرا؟ چرا آهنگ های زمان خودشان را درخواست نمی کنند؟ در این سی و چند سال، سی و چند هزار آهنگ ساخته شده؛ چرا شاگردهای ما هنوز به دنبال آهنگ های زمان کودکی ما هستند؟ چون کارهای قدیمی عاشقانه و عمیق بودند، عاشقانه پدید آمدند در نتیجه در قلب و روح ما ریشه کردند.
میلاد کیایی در خصوص اهمیت اجرای آثار ماندگار موسیقی ایران گفت: این درست است که دنیا رو به تحول است و این تحولات باید در موسیقی ما نیز مشهود باشد؛ اما این تحولات باید همراه با حفظ ارزش ها و سنت ها باشد. چون اگر ما گذشته را فراموش کنیم، آینده مان بی ریشه خواهد شد. ملودی های قدیمی نعمات زیبای گذشته هستند که نیاز است به نسل فعلی یادآوری شوند.
او درخصوص اجرای گروه چکاوک در شهریورماه امسال اظهار داشت: آقای رضا شایسته رهبر ارکستر چکاوک با توجه به همین موضوعات تصمیم گرفتند هدف گروه شان را اجرای آثار ماندگار قدیمی قرار بدهند. شاید کار این ارکستر بی نقص نباشد، اما اگر من حمایت نکنم، اگر شما اهالی رسانه تشویق شان نکنید، مثل این است که از دیکته نوشته نشده غلط گرفته باشیم.


میلاد کیایی

گفتنی است، میلاد کیایی در کنسرت ارکستر چکاوک که طی روزهای 12 و 13 شهریورماه امسال به روی صحنه می رود، اجرای تکنوازی خواهد داشت. کیایی در این کنسرت قطعات «بهار جاودان» و «رقص ژاله» را برای علاقه مندان اجرا خواهد کرد. همچنین در جشنی که به مناسبت هفتادمین سال تولد میلاد کیایی از طرف ارکستر چکاوک برگزار می شود، تعدادی از آثار او در زمینه آهنگسازی اجرا خواهد شد.

آشنایی با میلاد کیایی
میلاد کیایی متولد اول مهر سال 1323 تهران است. نوازندگی سنتور را از هشت سالگی ابتدا نزد پدر و سپس آموزش ردیف های موسیقی ایران را نزد برادر بزرگترش زنده یاد «ایرج کیایی» که در آن زمان از شاگردان با استعداد مکتب موسیقی استاد «ابوالحسن خان صبا» بودند فرا گرفت و سپس خودش نیز در نوازندگی این ساز، سبک و روش نوینی را دنبال کرد.
فعالیت های هنری را از 12 سالگی در برنامه کودک رادیو آغاز کرد و پس از آن در سنین نوجوانی مسئولیت اجرای چند برنامه رادیویی و تلویزیونی به نام های «احساس و اندیشه» و «بزم آدینه» را به مدت چهار سال عهده دار بود. در 17 سالگی، در مسابقات هنری آموزشگاه های سراسر کشور در رشته موسیقی، ساز سنتور، مقام نخست را کسب کرد (سال 1342) و در همان زمان برای مدت پنج سال نیز مدرس موسیقی کلاس های فوق برنامه موزیکولوژی وابسته به دانشگاه تهران شد.
در رشته آهنگسازی از محضر چندین استاد بزرگ کسب فیض کرده است و تاکنون متجاوز از یکصد قطعه آهنگ ساخته که اکثر آنها به وسیله ارکسترهای بزرگ و کوچک و همچنین گروه های موسیقی ملی به مرحله اجرا و ضبط درآمده است. کیایی برای هجده فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی موسیقی متن ساخته است. او در سال 1380 موفق به دریافت درجه دکترای موسیقی در رشته نوازندگی و آهنگسازی از شورای عالی ارزشیابی هنرمندان کشور شد و به همین مناسبت نیز استاد «علی تجویدی» هنرمند صاحب نام و عالیقدر موسیقی ایران با وجودی که آن زمان در بستر بیماری بود طی مراسمی لوح افتخار هنری را به خاطر چهل سال فعالیت هنری به کیایی اهداء کرد.
میلاد کیایی کنسرت های متعددی را در داخل و خارج از کشور اجرا کرده است، و تاکنون شاگردان بسیار زیادی را تربیت کرده که عده ای از آنان به دانشکده های مختلف هنر، رشته موسیقی راه یافته اند و تعدادی نیز به درجات بالایی در هنر موسیقی ارتقاء یافته اند.

۲ نظر:

Unknown گفت...

با درود به استاد کیایی گرامی
آنگاه که ما مردم عادی که شناختی آنگونه در حد شما از موسیقی نداریم اینهمه در رنج وعذابیم از این موسیقی های امروز واینهمه خوانندگان گل ومنگوله داری که با لباسهای بد فرم خود وآویزان کردن اشیایی به خود وبا ظاهری دیگربا نداشتن صدا ما را عذاب میدهند وبه هنر سرزمین ما برای پول وشهرت بی اعتباری بار میاورند مارا بجای شادی وخاطره سازی پریشان میکنند شما دیگر چه میکشید براستی چه باید کرد وکی مقصر است غیر از حاکمینی که از اجرای هنرمندان خوب به بهانه های مختلف جلوگیری میکنند آنهم با اشاره آدم بیسواد ویا عده ای بدور از فرهنگ وهنر تنها به بهانه دینمداری که ما خود بهتر از آنها میدانیم که دین بازیشان هم یکنوع بازی است چون بازی های دیگر در همین سایت وقتی استاد ناظری مینالند وقتی استاد علیزاده مینالند ما باید چه گونه بنالیم ما که سرا پا گوشیم وفاقد هنر؟با همه این مصیبت ها خوشبختانه دختر وپسران جوان در موسیقی سنتی کارشان را تاکنون بد انجام نداده اند بر عکس پاپ خوانها که شاید به ده نفر نرسند که قدری خوب کارکردند وبقیه چند هزار تای دیگر بقول شما چنگی بدل نمیزنند اما سنگ بدل میزنند اما از میدان هم بدر نمیروند سعید نیامده حمید میاید حمید نرفته زد میاید زد نرفته تنبلو میاید تبلو یکی دو تا چرند نخوانده منقلی میاید منقلی مشغول است رتبی میاید رتبی میرود حسن هفت میاید ووو از همین اسم ها وگروه های بی معنی ومسخره وآزار دهنده وقتی برنامه گلها را تعطیل کردند شورای موسیقی را منحل وسر وکاربجای شعرا وموسیقی دانان با یک عده بیسواد از موسیقی وهنر در ارشاد افتاد همین است که به سایت ایران موزیک که سر میزنی دیوانه میشوی از اینهمه اسم های مسخره وموسیقی ها صناری

اصل شناس گفت...

من یک شاعزم 53 شال دارم تا آنجایی که می فهمم گنجینه ما مردم ایران در حیطه موسیقی برنامه گلهاست هرچه داریم همان است از تاریخ بهمن ماه 1357 به بعد هیچ موسیقی راقبول ندارم هرکس که باشد حتی ستارگان تابناکی مثل گلپایگانی وحسین خواجه امیری را هم اگر بعداز 57 دهان باز کردند قبول ندارم آثار قوامی خوانساری کجاش اشکال دارد دکلمه روشنگ بد آموزی دارد؟ از کجا بایدگفت سالار عقیلی خواننده است ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو هزار و دیگر من هیچ خواننده ایرا قبول ندارم .گلهای رنگارنگ.برگ سبز.یک شاخه گل .گلپین هفته موسیقی ایرانی گلهای صحرایی گلهای تازه رشته عمر من هستند والسلام