۱۳۹۳ مرداد ۱۹, یکشنبه

شعر و زندگی اسماعیل خویی در یک کتاب

محمود معتقدی از انتشار کتابی درباره شعر و زندگی اسماعیل خویی خبر داد.

این شاعر و پژوهشگر درباره این کتاب به ایسنا، گفت: این کتاب در راستای زندگی و شعر شاعران معاصر است که نشر ثالث از سال ها پیش آن ها را منتشر می کند، اما جای خویی در میان این آثار خالی بود. همچنین خویی سال هاست که از ایران مهاجرت کرده است و نسل جوان با او آشنا نیستند، ولی من از دهه 50 شاگرد او بودم و بعد با او دوست و همکار شدم و اگرچه با رفتن او در دهه 60 ارتباط ما تا اندازه ای قطع شد، اما کتاب های او همیشه با من بود و این کتاب با بررسی آثار او نوشته شده است. خویی تا کنون 40 کتاب شعر منتشر کرده که بخشی از این شعرها در این کتاب آمده است.
او اضافه کرد: اسم این کتاب «به رسم حقیقت و زیبایی» است که درآمدی بر شعر و زندگی خویی است و شامل بخش هایی چون پیش گفتار، سال شمار زندگی، جایگاه شعر خویی در شعر امروز  و بررسی آیتم هایی چون عشق و مرگ  در شعر خویی می شود. همچنین به بررسی جایگاه خویی از غزل تا غزل واره می پردازد که نوعی دگرگونی در غزل خویی است.
معتقدی همچنین گفت: این کتاب به بازتاب فلسفه ورزی در شعر خویی هم می پردازد که در میان شاعران امروز کم تر دیده می شود و شاعران کمی هستند که فلسفه را با شعر درآمیزند. خویی تنها چهره ای است که توانسته است این کار را انجام دهد و توانسته از شعرش برای بازتاب فلسفه بهره بگیرد. در این کتاب بخشی هم به بررسی کتاب های شعر خویی می پردازد. همچنین از هر مجموعه شعر خویی یک شعر انتخاب شده و من آن را بازخوانی و تحلیل کرده ام. بخشی از این کتاب هم به نوشته ها و مقاله های او می پردازد. در ادامه کتاب هم عنوان مقالاتی که درباره خویی در خارج از کشور منتشر شده، آمده است. حدود 120 صفحه پایانی کتاب هم گزینه ای از دفترهای شعر اوست که در ایران و خارج منتشر شده است. کتاب شناسی خویی هم در چند صفحه آمده و من پایانه ای هم بر این کتاب نوشته ام که هدفم از نگارش کتاب چیست. من درباره شعر خویی داوری نکرده ام و این را به مخاطب وانهاده ام که خودش به جایگاه شعر خویی در شعر ایران و همچنین در شعر خراسان بپردازد.
«به رسم حقیقت و زیبایی» در 1100 نسخه با 337 صفحه و قیمت 20هزار تومان در نشر ثالث منتشر و در بازار کتاب عرضه شده است.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با درود
من چند پرسش دارم٬ لطفا مرا امر به معروف و نهی از منکر کنید. اینهم پرسشهای من:
۱- با توجه به اشعار ضد رژیم اسماعیل خویی و عدم امکان چاپ ان در ایران
۲- با توجه به تیراژهای چند صدتایی کتابها در ایران به کمک الطاف برادران دزد و ...
۳- با توجه به عدم امکان ارتباط دلخواه اسماعیل خویی با مشتاقانش
۴- با توجه به اینکه هر پوندانگلیس برابر است با ﴿۵۲۴۰ تومان﴾ و تیراژ کتاب در ایران
را همه می دانیم بنظر شما چند پوند بدست اسماعیل خویی خواهد رسید؟
حال با توجه به موارد فوق بنظر شما اسماعیل خویی و کتابش در ام القرا چکار می کنند؟

ناشناس گفت...

درود برشما.
دوست ناشناس من سبا خویی هستم، دختر اسماعیل خویی. نظر شما را دیدم و خواستم توضیحی بدهم.
همانطور که خیلی از دوستان ونزدیکان نزدیک پدرم در این بیدرکجا می دانند و می شناسند پدرم را.
اسماعیل خویی شاید از معدود هنرمندانی باشد که جز جانش در چمدان اش چیزی نداشته و ندارد.
هنرمندی که نه به دنبال ثروت بود و نه به دنبال شهرت
و اینک در غربتی مه دود گرفته به دور از خانه و کاشانه اش در خانه ای که هرگز از آن خودش نبوده ونیست با کمترین امکانات زندگانی می کند
این را خواستم بگویم تا باشد پاسخی به آن چه که می پرسید این که این کتاب منتشر شده است بابا نه از این کار تحقیقی باخبر بوده است و نه می دانسته و نه پولی از چاپ این کتاب می گیرد.

دوستان می دانند که او هومن اش را "تنها برادرم" را از دست داده . او میهن اش رااز دست داده. او رنج ندیدن خانواده و میهن اش را در دل دارد
و با کمترین امکانات مالی زندگانی خودش را می کند.
و ای کاش تا باشد قدرش را بدانیم
چرا که خیلی زودتر از آن که فکرش را بکنیم
از دست خواهیم اش داد
مانند سیمین جان ودیگران
باری
خواستم توضیحی از غمی که در دل دارم
بدهم
با مهر
سبا