امین الله رشیدی معتقد است، تارهای صوتی هرکسی
به طور طبیعی دارای بافت خاصی است که این صدای طبیعی از ابتدا در بافت های صوتی هر
کس وجود دارد در نتیجه صداسازی نه تنها کمکی به بهبود صدای هنرجوی آواز نمی کند بلکه
هنرجو را به بیراهه می کشاند.
وی، در گفت و گو با هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش
که تکنیک صداسازی تا چه میزان می تواند منجر به بهبودی صدای هنرجوی آواز شود، گفت:
به نظر من تارهای صوتی هرکسی به طور طبیعی دارای بافت خاصی است که این صدای طبیعی از
ابتدا در بافت های صوتی هر کس وجود دارد در نتیجه صداسازی کمکی به بهبود صدای هنرجوی
آواز نمی کند، همچنین صداسازی مسیری است که هنرجو را به بیراهه می کشاند.
این خواننده در ادامه بیان کرد: به عنوان مثال
خواننده هایی که در زمان قدیم می خواندند هیچ کدام کلاس های صداسازی نرفتند و خوش صدایی
در ذات آنها بود، اما امروزه بسیاری از آموزشگاه ها به جای تدریس مباحث اصلی به موضوع
صداسازی می پردازند که این موضوع از پایه و اساس اشتباه است.
رشیدی تاکید کرد: همچنین اولین سالی که من از کاشان
به تهران آمدم و در کلاس های مهدی فروغ شرکت کردم علاوه بر تعلیم آواز سنتی به صورت
عملی آموزش هایی را از نظر تئوری به هنرجویان می داد که امروزه مورد استفاده همه ما
بوده است اما اساتید در گذشته به هنرجویان تقلید را پیشنهاد نمی کردند و معتقد بودند
هر کس با جنس صدای خودش باید بخواند در نتیجه روز به روز شاهد حضور خوانندگان خوش صدا
و توانا بودیم.
امین الله رشیدی در ادامه خاطرنشان کرد: به طور
کلی صدا باید در ذات و وجود هر خواننده باشد در نتیجه صدای طبیعی در جذب مخاطب نقش
به سزایی دارد و بهتر می تواند بر شنوندگان تاثیر بگذارد در نتیجه نباید هر تکنیکی
را به هنرجویان آواز آموزش دهیم. به طور کلی من با 10 درصد این موضوع موافق هستم زیرا
90 درصد صدای خود خواننده مهم است در نتیجه کسی که صدا ندارد با تکنیک صداسازی به جایی
نمی رسد. به نظر من تکنیک صداسازی سبب می شود خلاقیت و نوآوری در آواز ایرانی از بین
رود، زیرا همه به یک شیوه می خوانند و تلاش می کنند صدای خاصی برای خود بسازند که این
موضوع سبب می شود آواز ایرانی دچار تکرار شود.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر