۱۳۹۲ مهر ۱, دوشنبه

نگاهی به فیلم «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد

قدیمی ها - پرهام شریعتی: فیلم «خانه سیاه است» به کارگردانی فروغ فرخزاد و تهیه کنندگی ابراهیم گلستان در سال ۱۳۴۲ در پی دیدار فروغ فرخزاد از آسایشگاه جذامیان بابا داغی تبریز ساخته شد.

این فیلم را می توان حاصل همکاری فروغ فرخزاد با ابراهیم گلستان در استودیو فیلم گلستان دانست که جایزه بهترین فیلم مستند همان سال را در فستیوال فیلم آلمان غربی از آن خود کرد. حضور جذامی ها در فیلم به عنوان طرد شدگان جامعه، به تصویر کشیدن روزمرگی و انسان گرفتار به طور عام از شاخص های مهم این فیلم به شمار می آیند.
ناصر صفاریان که در تحقیقات گسترده و انجام گفت و گوهای مفصل با صاحب نظران و کارشناسان برای ساخت یک سه گانه درباره فروغ فرخزاد ساعت ها مصاحبه تصویری در اختیار داشت به طور اتفاقی نسخه دیگری از «خانه سیاه است» پیدا کرد و تصمیم گرفت با وجود انکار شدید ابراهیم گلستان (تهیه کننده فیلم) در وجود نسخه دیگری از فیلم (که 9 قطعه اضافه و یک قطعه متفاوت داشت) هر دو نسخه را به اضافه گفت و گوهایی درباره فیلم به یک شبکه ویدئویی ارائه کند تا امکان مقایسه بین هر دو نسخه وجود داشته باشد. این نسخه در 1381 و همزمان با چهلمین سال ساخت آن فیلم منتشر شد.

چند جمله از فیلم خانه سیاه است با تک گویی ابراهیم گلستان: دنیا زشتی کم ندارد، زشتی های دنیا بیش تر بود، اگر آدمی بر آن ها دیده بسته بود. اما آدمی چاره ساز است...


هیچ نظری موجود نیست: