۱۳۹۲ شهریور ۲۴, یکشنبه

یادی از نوذر آزادی - قاطبه - و مروری بر بیوگرافی شخصی و کاری اش

پرویز احسانی در صفحه فیس بوکش نوشت: ای آخ... شخص بنده مخلص شما قاطبه هستم، شخص بنده حالم خوبه و در دو سر شاخ اروپا زندگی  می کنم دلم هم برای همه شما دوستان هموطن تنگ شده.

نوذر آزادی متولد ۱۳۱۷ کرمانشاه، فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، از هنرپیشگان و کارگردانان ایرانی پیش از انقلاب ۱۳۵۷ است. او همچنین شاعر و نقاش مبتکری ایست و در سال 2012 نمایشگاهی از نقاشی های ایشان در لس آنجلس به نام رنگین کمان «قوس و قزح» برگزار گردید.
شهرت اصلی او نزد اهالی قدیمی تئاتر و منتقدین آن روزگار به خاطر بازیگری در نمایش های مطرحی همچون اورگاست به کارگردانی پیتر بروک و نمایش سرایدار و چند نمایش دیگر است و نزد اکثریت مخاطبان تلویزیون تا این زمان بیشتر برای بازی در نقش «جعفر قاطبه» می باشد که این شخصیت کمدی - انتقادی ابتدا در سریالی در قالب طنز به نام «اختاپوس» به کارگردانی پرویز صیاد و به ابتکار هنری نوذر آزادی خلق گردیده و با موفقیت و محبوبیت اجرا شد و در زمستان سال ۱۳۵۶ با ساخت مجموعه تلویزیونی شش قسمتی «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی و نویسندگی خودش به اوج و پختگی کامل رسید. این سریال در نخستین روزهای عید ۱۳۵۷ از تلویزیون ملی ایران پخش شد.


نوذر آزادی

او بازیگری تئاتر را از ۱۶ سالگی در کرمانشاه آغاز کرد و از تابستان سال ۱۳۳۷ هم زمان در تهران نیز با گروه آناهیتا زیر نظر مصطفی اسکویی ادامه داد. از جمله کارهای شاخص او در تهران و کرمانشاه بازی در نمایش هایی چون سرایدار، هرکول وطویله اوجیاس، امشب از خود می سازیم، ایستگاه، دون ژوان در جهنم به کارگردانی ابراهیم گلستان و اورگاست به کارگردانی پیتر بروک، بازجویی، فالگوش، پوشاندن آنها که برهنه اند، بیرون جلوی در، کارمندان روز جمعه، کتک خورده و راضی، شش شخصیت در جستجوی نویسنده، کلاهی پر از باران، ویلون سازکره مونا، مستنطق، نمایش رضا بیک ایمانوردی و چند نمایش دیگر است.
نوذر آزادی پس از انقلاب چندین سفر به اروپا و آمریکا داشته و پیشنهادهای زیادی برای کار دریافت کرده که به دلایل مختلف هیچ کدام را نپذیرفته است.

از دیگر فعالیت های این هنرمند در آن زمان می توان به بازی در سریال های سرکار استوار، آدم به آدم، تله موش، قماربازان، ساتگین و همچنین چند کار تلویزیونی تک قسمتی مثل کاف شو، سامانتا شو و... را نامبرد. همسر او پروین دولتشاهی از هنرمندان تئاتر تلویزیون و سینماست است. که در سریال ها و نمایش ها و چندین فیلم سینمایی از جمله سریال «ایتالیا ایتالیا» نیز با ایشان همبازی بودند.

هیچ نظری موجود نیست: