۱۳۹۲ تیر ۲۵, سه‌شنبه

آغداشلو: كمال‌الملك سومين شخصيت اسطوره‌اي نقاشي ايران است

باني‌فيلم آنلاين: آيدين آغداشلو در مراسم افتتاحيه موزه مكتب كمال الملك،اين هنرمند را پس از ماني نقاش و كمال الدين بهزاد، سومين شخصيت اسطوره اي هنر ايران دانست.

به گزارش روابط عمومي سازمان زيباسازي شهر تهران، موزه مكتب كمال‌الملك 24 تیرماه با  حضور دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، دکتر احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، آیدین آغداشلو، پرویز کلانتری، حسن بلخاری، قباد شیوا، حسین محجوبی، علی نصیریان، جمشید مشایخی و جمعي از هنرمندان در باغ نگارستان افتتاح شد.
دکتر سید محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در این مراسم تاسیس موزه کمال الملک را یکی از میراث تاریخی شهر تهران دانست که باید به آن توجه ویژه داشت و گفت: تاسیس موزه مکتب کمال الملک در راستای احیای هویت شهر تهران صورت گرفته و تا یک دهه دیگر، بر اساس طرح تفصیلی که برای اجرای آن در نظر گرفته ایم به دست می آید.
شهردار تهران با بیان اینکه شهرداری همواره به عنوان یک نهاد خدماتی شناخته می شود، گفت: یکی از وظایفی که هرچند در نوع ساختار و تشکیلات در شهرداری ها نیست پرداختن به موضوعات فرهنگی و اجتماعی است.
به گفته شهردار تهران اگر مقایسه آماری نسبت به گذشته داشته باشیم متوجه می‌شویم در زمینه ساخت سینما، تئاتر، مجسمه سازی و... تلاش های خوبی به ثمر نشست تا هنرمندان در سایه این عرصه به کالبد فرهنگ شهر روح و اندیشه ببخشند.
احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران نيز با بیان اینکه آثار به جای مانده از کمال الملک بخشی از هویت شهر تهران به شمار می رود که در آنها زندگی و کیفیت زندگی گذشته تهران مستتر است، گفت: ساختمان باغ نگارستان از آثار  نیکلای مارکوف است که بناهای مدرنی در عصر قاجار در تهران ساخت.
او با تاکید بر اینکه مراسم سلام فتحعلی شاه و مدرسه صنایع مستظرفه کمال الملک در این مکان بوده است، ادامه داد: پایه آموزش عالی در این مکان با دارالمعلمین شکل گرفت و اولین مرکز تهران شناسی در این مکان تاسیس شد.
در این مراسم دکتر سید محمد جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تاسیس موزه مکتب کمال الملک در باغ نگارستان را ظرفیتی برای تبدیل آن به یک نقطه گردشگری شهر تهران دانست و گفت: نگاه مجموعه شهرداری تهران به حوزه فرهنگ و هنر، یک نگاه نرم افزاری است و در دوره فعلی مدیریت شهری، توجه به فرهنگ و هنر به عنوان یک مسوولیت خطیر دیده شده است.
پرویز کلانتری هنرمند پیشکسوت در این مراسم، کمال الملک را نقطه عطف هنر معاصر ایران دانست که از سوی روشنفکران با کم لطفی روبرو شد و گفت: جریان هنری که کمال الملک بنا نهاد به صورت همزمان، همراه با چند رويداد ملي بود، این مکتب با جریان مشروطه خواهی ملت ایران همراه شد و نشان داد در دوراني كه ملت ايران طالب تجددخواهي است، هنر نيز نيازمند تغيير است.
آیدین آغداشلو، هنرمند نقاش با بیان اینکه کمال الملک یکی از سه چهره برتر در حوزه کاری خود به شمار می رود، گفت: کمال الملک یکی از شخصیت هایی است که در زمان حیات خود توانست به اسطوره تبدیل شود.
او با بیان اینکه مولفه های متعددی مانند قد بلند، خلق خوب، وقار و متانت در کنار هنر بی حد و حصر، کمال الملک را به یک چهره فراموش نشدنی تبدیل کرده است، ادامه داد: افسانه ها و اسطوره های غریبی در مورد او بیان شده و در حقیقت باید گفت کمال الملک مجموعه درهم تنیده ای از وجود اسطوره ای است که به دنبال واقعیت رفت.
به گفته آغداشلو اهمیت کمال الملک به خاطر مهارت اجرایش در هنر واقع‌گرا و آکادمیک یعنی شیوه‌ایی که در نگارگری قدیم ایرانی و مکتب زند و قاجار وجود نداشت، است.

او با تاکید بر اینکه کمال‌الملک یکی از نخستین مدارس هنری را تاسیس کرد و سال‌های بسیاری سبک و شیوه واقع‌گرایی را به هنرجویانش آموخت، ادامه داد: او نقاشی آکادمی غربی را برای مدت زیادی به عنوان تنها شیوه متداول نقاشی ایران شناساند.
در ادامه اين مراسم علي نصريان و جمشيد مشايخي دو بازيگر فيلم «كمال الملك» علي حاتمي به ذكر خاطراتي از اين فيلم و آشنايي ود با شخصيت كمال الملك گفتند.
علي نصيريان كه نقش مظفرالدين شاه را در فيلم «كمال الملك» ايفا مي كرد گفت: براي اينكه به شخصيت مظفراليدن شاه نزديك شوم به صداي ضبط شده اي از مظفراليدن شاه گوش كردم كه متوجه بلاهت اين شاهان قاجار شدم. در جايي اين فيلم نيز كه جمشيد مشايخي با هنرمند تمام نقش استاد را ايفا كرد اين جمله را به كمال الملك مي گفتم ( ما صدر اعظم مثل بيسمارك نداريم كه نقاش مثل رامبراند داشته باشيم) كه نشان از همين بلات داشت.
جمشيد مشايخي نيز در اين مراسم گفت: در عالم هنر فضيلت است كه هنرمند مي سازد وگرنه هر آنكه نقشي مي كشد يا ساز مي زند را نمي توان به او عنوان هنرمند اطلاق كرد. به راستي كمال الملك تمامي فضيلت هاي يك هنرمند را به كمال داشت.

در این مراسم، محمد حسن حامدی، پژوهشگران هنري، گردآوري آثار كمال الملك و شاگردان اش را دستاوردي مهم براي مجموعه شهرداري تهران دانست و گفت: در سلسله نشست هاي پژوهشي درباره شناسايي هنرمند فقيد ايران توسط سازمان زيباسازي شهر تهران که در آن بزرگداشت تعدادي از شاگردان كمال الملك همچون ابولحسن خان صديقي، علي اكبر صنعتي و... نیز برگزار شد، ايده اوليه شكل گيري موزه اي براي جريان هنري كه كمال الملك در ايران پايه گذاري كرد، شكل گرفت.

هیچ نظری موجود نیست: