۱۳۹۲ تیر ۴, سه‌شنبه

اظهار نظر ناصر تقوایی در خصوص علت کج‌ بینی درباره بازیگران زن سینما

مقدار زیادی از کج بینی که درباره بازیگران «بدمن» و زن در سینمای ایران به وجود آمده، نیز ناشی از بازی واقعی است که آنها انجام داده اند.

به گزارش شبکه ایران، ناصر تقوایی کارگردان و فیلمنامه نویس سینمای کشورمان در یادداشتی با اشاره به این که بازیگران نماد جلوه‌گری در سینما هستند اذعان داشته است وقتی درباره فحشا در سینما صحبت می کنند به خاطر این است که نقش را با شخصیت واقعی بازیگر اشتباه گرفته اند.
متن کامل این یادداشت که به بهانه زادروز 89 سالگی عزت الله انتظامی در «شرق» به چاپ رسیده است را در ادامه می‌خوانید:
تنها بعضی از بازیگران سینما «ستاره» نامیده می شوند. شما این واژه را در هیچ هنر دیگری نمی بینید چون مختص سینماست و البته تعداد محدودی در تئاتر. این گروه از بازیگران آنچنان در نقش های خود گل، و نقش را برای مردم واقعی می کنند که گاهی مردم شخصیت آنها را با نقش های شان مقایسه می کنند مثل تعزیه ها که وقتی کسی نقش «شمر» را بازی می کرد، در واقعیت هم مردم فکر می کردند، فرد خبیثی است. مقدار زیادی از کج بینی که درباره بازیگران «بدمن» و زن در سینمای ایران به وجود آمده، نیز ناشی از بازی واقعی است که آنها انجام داده اند. وقتی درباره فحشا در سینما صحبت می کنند به خاطر این است که نقش را با شخصیت واقعی بازیگر اشتباه گرفته اند. بنابراین ستاره ها نقش تعیین کننده ای دارند چون در صحنه تئاتر و سینما به صورت مستقیم با مردم در ارتباط هستند. اگر متن خوبی نوشته می شود، کارگردانی خوبی انجام می شود، صحنه و نور خوبی به وجود آمده، برای این است که بازیگران در نقش های خودشان نمود پیدا کرده اند. چون آنها کار خودشان را از طریق بازیگران نشان می دهند و به همین دلیل نماد جلوه گری در سینما، بازیگران هستند چراکه اگر بازیگری موفق شد، طراح گریم، طراح صحنه، کارگردان موفق خواهند شد.

فرمول بازیگر موفق و خوب چیست
البته معتقدم هر موضوعی را که به امور فرهنگی مربوط می شود نمی توان فرموله کرد و گفت فرمول بازیگر موفق و خوب چیست. فرمول به علوم، فیزیک و ریاضیات تعلق دارد. اگر بازیگری در فیلمی کاری کرد که جواب داد، معلوم نیست همان کار در فیلم دیگری هم جواب بدهد. بعضی بازیگران هستند که با تسلط وارد نقش می شوند یعنی وقت می گذارند، مطالعه می کنند و نقش خود را به لحاظ روانکاوی دنبال می کنند و آگاهی فنی خود را با تجربه هایی که به دست می آورند، بالامی برند. همین ظرافت هاست که به مرور دست به دست هم می دهد و شما یک بازی بی نقص از این بازیگران می بینید.

انتظامی بازیگر ماندگار

مثل بسیاری از بازی های انتظامی زمانی در سینما با دو یا سه دوربین فیلمبرداری می شد که اگر یکجا بازی یک بازیگر جواب نداد از ترکیب صحنه های دیگر استفاده کنند اما الان بازیگران به این آگاهی رسیده اند که اگر درست بازی نکنند، از کار خودشان زده اند. فیلمسازان هم این هوشمندی را دارند که اگر بازیگری خوب بازی نکند، فیلم موفق نمی شود. یک نسل شامل عزت الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، پرویز فنی زاده و محمدعلی کشاورز تجربه ای را در تئاتر به دست آورده اند که به دلیل بازی با کارگردان های هوشمند ماندگار شدند اما طی سال های روی صحنه تئاتر بودنشان تئاترهای آنها ضبط نشد. اگر اداره تئاتر بخواهد دستاورد تمام این سال ها را نشان دهد، تصویری ندارد. درحالی که ثبت این تصاویر، سرمایه گذاری برای آینده است. به هر تقدیر بازیگران نقش محوری در جلوه گری یک اثر هنری در سینما دارند. چنانکه بازیگرانی نظیر انتظامی هم داشته اند.

هیچ نظری موجود نیست: