۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

یادی از رحمت الله بدیعی، نوازنده ویولن

رادیو کوچه - آذر ماهان: رحمت الله بدیعی ویلون نواز و دارنده مقام درجه نخست هنر ایرانی در سال ۱۳۱۵ در خانواده ای هنرمند در شهر کاشان چشم به جهان گشود.

وی در سن ۵ سالگی نواختن نی را از پدربزرگش فرا گرفت و پس از آن کوشید که با ساز ویولن برادرش آهنگ های مختلفی که می شنود را بنوازد. با وجود آن که ساز برادرش برای او بسیار بزرگ بود و کسی نیز نواختن ویولن را به وی تعلیم نداده بود، توانست قطعات زیبایی بنوازد که همین امر سبب شد پدرش ویولن کوچکی برایش خریداری کند تا به مرور از پدربزرگش ویولن و گوشه های موسیقی سنتی را فرا گیرد. او سپس به کلاس درس روپیک گریگوریان رفت و چندین سال شاگرد او بود.
در سن ۱۱ سالگی وارد هنرستان عالی موسیقی گردید و دیپلم خویش را در این موسسه دریافت نمود. او هم چنین در طی مدت تحصیلش در هنرستان موسیقی در کلاس ابوالحسن صبا نیز شرکت می نمود و مدت ۵ سال شاگرد ایشان بود.
از سال دهم تحصیل برنامه هایی را در رادیوی ایران اجرا نمود و پس از گرفتن دیپلم، هم کاری خود را با ارکستر گل ها آغاز کرد. رحمت اله بدیعی مدت ۲۰ سال کارمند وزارت فرهنگ و هنر بود و مدت ۲۳ سال در هنرستان عالی موسیقی سازهای ویولن و کمانچه را تدریس نمود. در سال ۱۳۵۳ تصمیم به ادامه تحصیل گرفت و در سال ۱۳۵۸ لیسانس خود را از هنرستان عالی موسیقی دریافت نمود.

در سال ۱۳۵۸، با توجه به انقلاب ایران، و سخت گیری حکومت بر پیروان آیین بهایی، رحمت اله بدیعی به همراه خانواده خویش، مجبور به ترک ایران شد و به کشور هلند مهاجرت نمود. او پس از مهاجرت به اروپا، مدت ۱۲ سال، در «کلن» آلمان ویولن و کمانچه تدریس نمود و هم اکنون کم و بیش فعالیت هنری خود را ادامه می دهد.

هیچ نظری موجود نیست: