۱۳۹۲ خرداد ۲۵, شنبه

نگاهی کوتاه به زندگی هنری پرویز مقصدی

پیج فیس بوک «ترانه های ماندگار و خاطراتشان» نوشت: زنده یاد پرویز مقصدی آهنگساز ایرانی متولد سال ۱۳۱۷ در لنینگراد، از نسل اول آهنگسازان موسیقی پاپ ایران بود.

فعالیت هنری اش را از سال ۱۳۳۶ آغاز نمود. اوج فعالیت های هنری مقصدی در بین سال های ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۱ بود. او در این سال ها با ترانه سرای جوانی چون ایرج جنتی عطایی همکاری نمود و ملودی های شاهکارش بسیارانی را در موسیقی پاپ به شهرت رسانید.
بسیاری از خوانندگان کارشان را با او آغاز نموده اند. گوگوش نخستین آهنگ اختصاصی اش را در سال ۱۳۴۷ با آهنگ او به نام قصه وفا منتشر کرد. داریوش نیز با آهنگ به من نگو دوست دارم در تابستان سال ۱۳۵۰ معروف شد.

زنده یاد پرویز مقصدی

برپایی گروه موسیقی شش و هشت برای پرورش و معرفی استعدادهای جوان موسیقی پاپ ایران از ديگر جوانانی که در گروه مقصدی حضور داشتند می توان از نلی، اونيک، ماسيس، کيوان، آليس و افشين نام برد. ترانه «شيطنت» که کيوان، افشين و داريوش آن را با کلام رضا شمسا اجرا کرده‌اند محصول همين دوران است.

پرویز مقصدی پس از خروج از کشور در سال ۱۳۵۶ دیگر در هیچ فعالیت هنری شرکت نکرد. وی در سال ۱۳۸۸ در سن ۷۱ سالگی بر اثر سرطان ریه در دنور کلرادو درگذشت.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

متاسفانه یک عده دزد از آثار او استفاده کردن مثل حامی