۱۳۹۲ فروردین ۹, جمعه

جوابیه نوشته توهین آمیز به فروغ و فریدون فرخزاد


قدیمی ها - م.صدر: با توجه به انتقال مجله اینترنتی قدیمی ها به وبلاگ غیر قابل پاک کردن، احتمال اینکه این بار از طرق دیگری این سایت و در رأس مطالب منتشر شده در آن زندگینامه فریدون فرخزاد مورد حمله قرار بگیرد بسیار می رفت و می رود و انتظارها هم زیاد طولانی نشد.

هر چند که اصولاً و قاعدتاً و منطقاً نباید جواب پیام های حاوی فحاشی و افترا و ناسزا و توهین آمیز را داد و به نظر من برای عدم تنزل وزانت سایت می بایستی از انتشار چنین مطالبی خود داری نمود، معذالک برای تنویر افکار عمومی و فقط یک بار برای همیشه و آینده جوابیه این مقاله مملو از عقده و نشاندهنده افکار غیر موجه و یک طرفه به تک تک مطالب مطروحه بدور از توهین!!! داده می شود:
1 - علیرغم ذعم شما در بسیاری از موارد، زندگینامه فریدون فرخزاد «مردی که از نو او را باید شناخت» نقاط منفی و ضعف فریدون بر شمرده شده است. برای مثال نقطه ضعف او در مقابل امل ساین که یک هفته تمام کلیه کارهای خود را لغو و مختل  و به ایشان اختصاص داد.
2- در صورت امکان بفرمائید، مصاحبه زن جوان فریدون که شما حتی نام ایشان را هم ذکر ننموده اید در کدام مجلات قدیمی چاپ شده بودند؟ من که کلیه بریده جراید متجاوز از سی هزار مورد مربوط به فریدون را در اختیار دارم چنین چیز مشاهده ننموده ام. بدون سند و مدرک اتهام زدن کار ساده ای است.
3- به نظر شما آیا بر فرض مثال اگر شوهری بخواهد چنین کاری با همجنس خود انجام دهد درست در تختخواب همسرش و در شرایطی که هر لحظه او می تواند وارد شود اقدام به چنین کاری می کند؟ آن هم فریدون که صدها آشنا داشت با خانه های مجلل حتی در همان منطقه امیر آباد.
4- برای اطلاع شما خانم ترانه سندوزی حتی یک ریال جهیزیه با خود نیاوردند زیرا نیازی به آن نبود و پس از ازدواج مستقیماً به خانه فریدون آمدند. این خانه به خودی خود آنقدر اثاثیه داشت که جای اضافی برای جهیزیه نبود.
5- ممکن است بفرمائید خانم ترانه همسر فریدون در کدام بیمارستان روانی بستری شدند تا بتوانیم سوابق آن را درخواست کنیم؟
6- خانم ترانه سندوزی دارای موقعیت مالی و یا اجتماعی بسیار بالایی نبودند. بر عکس در آن زمان (1352) فریدون فرخزاد معروفترین و پول سازترین و تحصیلکرده ترین و بین المللی ترین هنرمند ایران بودند با موقعیت اجتماعی منحصر بفرد. این را من نمی گویم. می توانید به جراید آن زمان مراجعه بفرمائید. لذا احتیاجی به موقعیت مالی و اجتماعی ترانه و یا هر شخص دیگری که شما فرمودید نداشت.
7- در مورد فروغ اینکه زندگی را تاریک و بی امید و پوچ و سرد و... میدیده یک سبک شعری برای او ساخته است که در حال حاضر حتی با سانسور برخی شعر هایش دیوان تولدی دیگر به چاپ هفتاد و پنجم رسیده است و در میان نامدارترین شعرای معاصر ایران قرار دارد. از طرفی اشعار هر شاعری می تواند متمایز با افکارش باشد. همانطور که یک کمدین معروف سینما در زندگی خصوصیش می تواند انسان بسیار جدی و خشمگینی  باشد. لذا این تعبیر شما محلی از اعراب نمی تواند داشته باشد.

فریدون و فروغ فرخزاد

8- مرگ فروغ مشکوک بود یا نبود چه ربطی به موضوع ضدیت شما با او دارد؟ بهر جهت مرگش که واقعی بود. نبود؟
9- اعتقاد یا عدم اعتقاد به خدا موضوعی شخصی است و ربطی به کسی به غیر از خود فرد ندارد.
10- سختگیری های پدر خانواده فرخزاد اتفاقاً تأثیری مثبت در تربیت فرزندان داشت و دلیل آن هم این است که هر کدام از آنها در  کارشان به مراتب و رده های بالای تحصیلی و اجتماعی راه یافتند که می توانید در زندگی نامه بخوانید.
11- فروغ از دیدن کامیار منع نشده بود و هفته ای 24 ساعت می توانست او را در اختیار داشته باشد.
12- برای من جای بسی تأسف است که شما به همین راحتی به فروغ اتهام می زنید که فروغ معشوقه آقای ابراهیم گلستان شد؟ برای اطلاع شما و با اتکاء به مصاحبه های فراوان مرحوم فریدون مشیری و مهدی اخوان ثالث و احمد شاملو و... رابطه فروغ و آقای گلستان رابطع معنوی و از نوع شمس به مولانا بود.
13- در مورد رابطه فروغ و آقای گلستان می توانید به مصاحبه آذر ماه 1387 آقای کاوه گلستان نیز مراجعه بفرمائید.
14- بر خلاف نظر شما و به گواهی اکثر هنر دوستان مرحوم خانم ایرن هنرمند بی مثال سینمای ملی ایران بودند. هنر ایشان در سریال سلطان صاحبقران حتی منتقدین را به تحسین واداشت. حال شما اگر فقط صحنه های بی پروای ایشان در فیلم های بلوچ، مو سرخه، برهنه تا ظهر با سرعت، شام آخر و... را می پسندید ایرادی بشما نمی توان گرفت.
15- همچنین زیبایی و هنر خانم فروزان که به نظر خیلی ها هنوز هم بی رقیب و بی نظیر هستند. زیبایی که با انواع اعمال جراحی که متأسفانه اکنون بسیار در میان بازیگران سینما می بینیم که ارزشی ندارد.
16- شما می توانید به جای اشعار فروغ به کتب مجوز دار از به اصطلاح شعرای فعلی بروید و اشعار آنها را بخوانید و فروغ را به فروغ دوستان واگذارید.
مراتب فوق را نه برای نویسنده مقاله توهین آمیز بلکه در وحله اول برای دوستان و آشنایان و دوستداران فروغ و فریدون که سال هاست با من و نوشته های من آشنا هستند تحریر نمودم.

۴ نظر:

پرهام گفت...


‌‌دوست گرامی جناب م.صدر با بهترین دوردها، از این چرندیات در انوقت‌ها هم میگفتند که جواب فریدون به آنها خاموشی بود، اما ما ملتی قدر ناشناس هستیم که خدمتگزاران خود را دق مرگ می‌کنیم و بد خواهان را به عرش می‌بریم. فریدون تا شما را دارد راحت است.

ناشناس گفت...

جایگاه فریدون فرخزاد و فروغ فرخزاد بالاتر از این است که با اراجیف عده ای نوکیسه و از درون فاسد, خدشه دار شود. خودتان را برای جواب دادن به این ها خسته نکنید چون این گروه درصدد جنجال آفرینی و جلب توجه هستند.
درود بر قدیمی ها و آقای صدر

ناشناس گفت...

باسلام درآن دوران من درمجلات آنموقع درمورد علت جدایی ترانه همسر اقای فرخزادمطلبی راخواندم که گفته شده به همسرایشان درمجلس بزمی که فریدون درخانه خودش برپاکرده بود درحالت مستی شدیدوجلوروی ایشان تجاوزشد که همین امرموجب جدایی آندوگشت ازانزمان این مطب درذهن من مانده است

مهدی گفت...

درود و سپاس از مطالب خوب و مفیدتون