۱۳۹۱ دی ۲۲, جمعه

کوتاه از زندگی هنری رضا معارف


قدیمی ها – کوروش پاسارگادی: زنده یاد رضا معارف سال 1332 در شیراز متولد شد، او یکی از خوانندگان مردمی دهه 50 بود که آن موقع مغازه ای لاستیک فروشی واقع در فلکه خاتون شیراز داشت.

از نوجوانی علاقه زیادی به موسیقی داشت و تنبک، دف، سنتور و از همه مهمتر فلوت را تخصصی می نواخت. سال 1353 در باشگاه صنعت نفت و هتل اینترنشنال برنامه اجرا می کرد. همان سال 53 با آقایان بیژن سمندر شاعر و کاووس سمندر آهنگساز آشنا شد و چند ترانه اجرا کرد که یکی از آنها «بچه های محل» بود که بعدها شهرام شب پره این ترانه را به نام «پریا» اجرا کرد. از اولین ترانه های او «ای خدای عشق»، «حدیث دل» و «مادر» بود که سر و صدای زیادی ایجاد کرد. در تهران با آهنگسازان و شاعرانی چون یدالله بدر، مرحوم ناصر آهنیان، محمد نوری، فیروز برنجیان یا همان بابک رادمنش، امیر هوشنگ فتحی، صمدی و محمد فروزان فر شروع به کار کرد. ترانه هایی چون «فقیر»، «خون شیطان»، «اشک حسرت»، «ارزونی تو»، «یه بوم و دو هوا» و... خیلی مورد استقبال مردم قرار گرفت. در اردیبهشت سال 1358 با فرشته ارجمندی نژاد ازدواج کرد که حاصل این ازدواج امیر، افشین، افسانه و انوش می باشد که افشین در سال 1371 در اثر تصادف درگذشت که رضا معارف چند ترانه هم برای پسرش افشین خوانده است که از سروده های همسرش، فرشته ارجمندی نژاد می باشد.
ضمنا همسر ایشان نویسنده می باشد و یکی از کتاب هایی که از ایشان منتشر شده «غم هایم را به که گویم» می باشد. زنده یاد رضا معارف تا سال 56 سه کاست و تعداد زیادی تک آهنگ منتشر کردد. بعد از انقلاب چند کاست از وی منتشر شد که یکی از آنها «نشان یار» بود. رضا معارف با صدا و سیما هم همکاری داشت و تعدادی از ترانه هایش را به صدا و سیمای فارس هدیه داد. در حال حاضر امیر و انوش در نواختن پیانو و کیبورد مهارت دارند و از صدای خوبی نیز برخوردار هستند. معارف سر انجام در تاریخ 16 دی ماه 1385 در اثر دیابت و ایست قلبی بدرود حیات گفت.





زنده یاد رضا معارف


زنده یاد رضا معارف


ایرج، زنده یاد رضا معارف و عباس قادری


زنده یاد رضا معارف


زنده یاد رضا معارف و قاسم جبلی


گوگوش و زنده یاد رضا معارف


زنده یادان رضا معارف و نعمت الله آغاسی
فرستنده عکس و مطلب: کوروش پاسارگادی

۲ نظر:

کوروش . پاسارگادی گفت...

درود بر شما بسیار عالی.

کـــــــوچه خـــاطـره گفت...

درود بر شما که پاس میدارید آثار و هنرمندان قدیمی را.
یادش بخیر و روحش شاد. چقدر خاطره دارم با ترانه های سیما جان - بچه های محل.
==========================
کـــــــوچه خـــاطـره
http://aryaee.3de.ir
http://targol.tk
http://seda.3de.ir/