۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

یادی از «سیما مافیها» به بهانه تولدش

«سیما مافیها» خواننده موسیقی سنتی ایرانی است.
وی یکی از نخستین خوانندگان ترانه معروف «امشب شب مهتابه» اثر علی‌اکبر شیدا بود. از او تنها یک آلبوم با عنوان «تصنیف‌های عارف و شیدا» با تنظیم اسماعیل واثقی منتشر شده است. این آلبوم تصنیف‌های عارف قزوینی و علی‌اکبر شیدا را شامل می‌شده و به همین نام نیز منتشر شد. سیما مافیها دارای صدایی رسا، روشن، متین و سنگین بود. فعالیت هنری او با وجود آن که سرمایه‌گذار برای کارهایش وجود داشت، به همان یک نوار کاست محدود شد و ادامه نیافت.
وی در سال ۱۳۲۸ در تهران به دنیا آمد. از بهترین شاگردان مرتضی حنانه بوده و همکاری با رادیو را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرده است. در ابتدا نام مستعار مرجان را برای خود انتخاب کرد اما بعدها در اوایل دهه پنجاه، هنگامی که یک مرجان دیگر وارد عرصه موسیقی ایران شد، وی با نام واقعی خود به خوانندگی ادامه داد.
از سال ۱۳۴۷ و با آغاز به کار تلویزیون وی همکاری با این رسانه را آغاز کرد و از نخستین خوانندگانی بود که در تلویزیون به اجرای برنامه پرداخت. «سیما مافیها» تا سال ۱۳۵۳ بیش از ۲۵ ترانه اجرا کرد. در فاصله سال‌های ۵۳ تا ۵۶ از فعالیت‌های هنری کناره گرفت ولی در سال ۵۶ با آمدن هوشنگ ابتهاج به رادیو وی فعالیت هنری را دوباره از سر گرفت. اما بعد از انقلاب کار هنری را رها کرد.


سیما مافیها

۲ نظر:

سیامک از کرمانشاه گفت...

خانم سیما مافیها دارای صدایی بینظیر وبسیارزیبا ودلنشین بودند وهمان یک آلبوم ایشان از تصنیف های عارف وشیدا با آن تنظیم عالی که توسط آقای اسماعیل واثقی انجام شد برای جاودانگی ایشان در موسیقی ایران کافی است .

Artin گفت...

صدای صاف و دلنشین و یکی از زیباترین ترانه هایش ترانه من و تو کی ما میشیم قطره قطره دریا میشم هست.آرتین