۱۳۹۵ فروردین ۱, یکشنبه

«بیماری ۱۵ ساله شجریان» علت لغو کنسرت نوروزی ارمنستان بود

محمدرضا شجریان استاد آواز ایران، در پیام نوروزی خود، پرده برداشت که در ۱۵ سال اخیر درگیر بیماری خاصی بوده و این بیماری مانع از برگزاری کنسرت نوروزی‌اش در ارمنستان شده است.
استاد شجریان که در این پیام ویدئویی با چهره‌ای متفاوت با همیشه ظاهر شده بود، اشاره مستقیمی به بیماری خود نکرد، اما یادآور شد که با «میهمان ۱۵ ساله‌ای» سال‌هاست که آشناست، «به دستور اوست» که موهای سرش را کوتاه کرده، و چند وقت دیگر هم [در درمانگاه] خواهد ماند تا «با این میهمان به تفاهم برسد».


استاد محمدرضا شجریان

آقای شجریان وعده داد که پس از «به تفاهم رسیدن» با این مشکل، کارهای هنری خود را دنبال خواهد کرد. محمدرضا شجریان قرار بود ۱۲ فروردین امسال در ارمنستان کنسرت برگزار کند، اما آن طور که منابع خبری گزارش کردند، «مسائل پیش‌آمده پزشکی» و تصمیمات «فورس ماژور پزشکان در جهت درمان فوری» علت لغو این کنسرت اعلام شد.
آقای شجریان در این مورد در بیانیه‌ای در وب‌سایت شخصی‌اش نوشته که «پزشک معالجم موردی را در ام آر آی اخیرم مشاهده کرد که قاطعانه از من خواست سفرم را لغو کرده تا برای شش تا هشت هفته زیر نظر ایشان به معالجه و درمان مورد دیده شده بپردازیم».
او افزوده که «با اکراه» مجبور به پذیرفتن تصمیم پزشکان شده، و از این رو، با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای کنسرت دوازدهم فروردین در ایروان انجام شده، ناچار به لغو این کنسرت شده است.
آقای شجریان از علاقه‌مندانش به دلیل این موضوع پوزش خواسته و یادآور شده بود که «اطلاعات و تصمیمات بعدی در این مورد» از طریق سایت رسمی‌اش به آگاهی آنها خواهد رسید.
هنوز هیچ یک از منابع نزدیک به استاد آواز ایران، رسماً در مورد بیماری او اعلام نظر نکرده‌اند، اما برخی منابع خبری با توجه به تغییرات ظاهری آقای شجریان در پیام ویدئویی اخیر، از جدال او با «سرطان» خبر می‌دهند.
در این زمینه وب‌سایت انتخاب نوشت که بنا به اخبار رسیده به نقل از پزشکان معالج، «شجریان مبتلا به سرطان پیشرفته کلیه است».
انتخاب افزود که «متأسفانه، سرطان متاستاتیک کلیه، به مغز استاد شجریان تهاجم کرده، و او اکنون در حال گذارندن دوره پرتودرمانی و شیمی‌درمانی است».
محمدرضا شجریان پیش از این هم در شهریور ماه ۹۴، کنسرت خود در استانبول را لغو کرد و در آن زمان وب‌سایت دل‌آواز نوشت که «متأسفانه امکان اجرای کنسرت محمدرضا شجریان و گروه شهناز، در استانبول به دلایل فورس ماژور [فوری] در تاریخ معین فراهم نیست».
پس از آن برخی منابع خبری نوشتند که استاد شجریان که پیشتر هم در سال ۸۶ مورد جراحی ریه قرار گرفته بود، «به علت مشکلات ریوی» به دستور پزشک معالج در بیمارستان کسری بستری شده است.
آثار محمدرضا شجریان در سال‌های اخیر در رادیو و تلویزیون دولتی ایران پخش نمی‌شود، و همچنین سال‌هاست در ایران به او اجازه کنسرت داده نشده است. او مدت‌هاست که تنها اجازه داده از میان آثارش تنها «نوای ربنا» در صدا و سیما پخش شود، گرچه صدا و سیما حاضر به پخش همین اثر مذهبی هم نیست.

۲ نظر:

Unknown گفت...

حال اگر بنویسم با خواندن اولین خبر گریستم خواهید گفت تقلید از پرستویی گرامی است نه که قبل از خبر پرستویی بیماری را خوانده بودم دوستی آمد که او نه چون من که دل درگرو محمودی خوانساری دارم دیوانه صدای استاد است وقتی گفتم در غمی عمیق فرو رفت برایش قبلا خوانده بودم آنچه در رابطه با میراث مشکاتیان ولطفی واستاد در این سایت نوشته بودم اما انصاف استاد را نیز ذکر باید کرد وبه گفته سایتی که همیشه میخواست با نام گروه به صحنه بیاید نه خودش در آن کامنت عزیزی جوابم را داده بود ومن بی جواب گذاشتم زیرا هرروزه صدای استاد شجریان مرحمی بر دردهای زندگی ام چون همه ایرانیان بوده است قصدم بزرگ کردن وبزرگ نگه داشتن عزیران رفته ای چون نابغه بزرگ مشکاتیان ولطفی بود واگرنه من بی مقدار که نه غیر از گوش شنیدار حرف وسخنی در موسیقی ندارم چه دارم که بگویم یا بنویسم با آرزوی تندرستی دوباره استاد بزرگ خسرو آواز ایران

سیامک از کرمانشاه گفت...


آن سفرکرده که صد قافله دل همره اوست
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش