۱۳۹۴ آذر ۱۴, شنبه

پری ملکی اشعار شاعران زن جهان را روی صحنه تالار وحدت می‌برد

موسیقی ما: «پری ملکی» که سال‌ هاست همراه با گروه موسیقی «خنیا» کنسرت‌های همخوانی و همنوازی برگزار می‌کند. این روزها خودش را برای کنسرت جدیدش که قرار است 27 آذرماه با نام «راز مانا» برگزار شود، آماده می‌کند. او کنسرتش را در دو بخش نوا، افشاری و اصفهان-شوشتری اجرا می‌کند.
این خواننده‌ی موسیقی سنتی درباره‌ی این اجرا به «موسیقی ما» می‌گوید: «در قسمت اول این برنامه از اشعار بانوان شاعر بهره گرفته‌ام. برای مثال از اشعار «رابعه بنت کعب» -شاعر قرن چهارم- و همچنین «ملک‌خاتون» -شاعر قرن هشتم- در کنار اشعاری از سیمین بهبهانی و فروغ فرخزاد بهره گرفته‌ام. ادبیات ایران در تاریخ خودش، شاعران زن بسیار خوبی دارد که بسیاری از آنها همچنان مهجور مانده‌‌اند. ادبیات ما تنها در شاعرانی چون حافظ و مولوی و سعدی و خیام و دیگر شاعران مرد خلاصه شده و در این میان، تلاش کرده‌ام به عنوان یک خواننده‌ی زن، سهمی در شناسایی آنها داشته باشم. در واقع اجرای اشعار آنها را به عنوان یک دِین برای خودم می‌دانم.
او البته درباره‌ی استفاده‌ی آهنگسازان و خوانندگان از اشعار شاعرانی چون مولانا و سعدی و حافظ به این نکته اشاره دارد که این اشعار خود آهنگین هستند: «ساخت ملودی و اجرای اشعار این شاعران کار راحت‌تری است؛ البته در این میان مهجور ماندن تعداد زیادی از شاعران و همچنین سلیقه را نیز می‌توان مؤثر دانست».
او قرار است «پنجره‌ها» از سیمین را اجرا کند؛ شاعری که سال گذشته از دنیا رفت، اما عاشقانه‌های زنانه‌اش برای همیشه باقی می‌مانند؛ مثل همین اثری که قرار است در این کنسرت اجرا شود. این در حالی است که تعدادی از ماندگارترین قطعات موسیقی ایران در این سال‌ها از اشعار او بهره‌گرفته‌اند، نمونه‌اش؟ «چرا رفتی» یا «هوای گریه». ملکی البته شعری از فروغ با نام «میان تاریکی» را نیز در اجرا می‌خواند:‌ «میان تاریکی/ تو را صدا کردم/ سکوت بود و نسیم/ که پرده را می‌برد/ در آسمان ملول/ ستاره‌ای می‌سوخت/ ستاره‌ای می‌رفت/ ستاره‌ای می‌مرد».
«ملکی» خودش این قطعه را ساخته است. او در این سال‌ها قطعات دیگری را نیز آهنگسازی کرده؛ هرچند می‌گوید که آهنگساز نیست و بیشتر خواننده و مدرس موسیقی سنتی است. اما برخی قطعات چنان شوری در دلش به وجود می‌آورد که خودش ساخت آن را بر عهده می‌گیرد:‌ «این شعر فروغ شور زیادی را در دل من ایجاد کرد. من گاه‌‌گاهی آهنگسازی هم می‌کنم؛ اما آهنگساز گروه ما آقای «جلال امیرپورسعید» است و ما همکاری بسیار خوبی با یکدیگر داشته‌ایم. فروغ اما شاعر متفاوتی است. او روی نسل ما تأثیر بسیار زیادی گذاشته و به همین خاطر، من اشعار او را زیاد اجرا می‌کنم و اتفاقاً بیشترین کارهایی که در زمینه‌ی آهنگسازی انجام داده‌ام، ‌روی اشعار او بوده است. شعر او مرا به چنان مرزی می‌رساند که ملودی ناخودآگاه در ذهنم می‌آید و این بدون‌شک به خاطر تأثیر زیادی است که از او می‌گیرم».
او این کنسرت را چند ماه قبل در تالار رودکی اجرا کرده بود و حالا قرار است در وحدت بار دیگر روی صحنه ببرد. در عین حال، مشغول آماده کردن قطعات جدیدی است که سال آینده اجرایشان خواهد کرد. اما آیا این امکان وجود دارد که این آثار را به صورت آلبوم هم منتشر کند؟ پاسخ «پری ملکی» به این سوال منفی است:‌ «ما برای ارائه‌ی آلبوم‌های همخوانی همیشه مشکل داریم. چون برای ضبط آلبوم صدای خانم‌ها را چنان پایین می‌آورند که تنها یک بَک‌وکال باقی می‌ماند و این چیزی نیست که من راضی به انجام آن باشم».
او همچنان ترجیح می‌دهد کنسرت‌هایی که برگزار می‌کند، به صورت همخوانی باشد تا اجرای موسیقی ویژه‌‌ی بانوان. چون کنسرت‌های بانوان معمولاً چندان فضای هنری‌ای ندارد: «ضمن آنکه من همیشه برای مخاطبان‌ام احترام بسیار زیادی قائل‌ام و تلاش می‌کنم هر کنسرت به شکل هدفمند و با کارهایی جدید همراه باشد. به همین خاطر است که سعی می‌کنم کمتر قطعات تکراری اجرا کنم. کنسرت چند ماه قبل ما هم در تالار رودکی به شکلی برگزار شد که بخش زیادی از مخاطبان ما نتوانستند آن را ببینند و به همین خاطر، ما برنامه‌مان را در وحدت تکرار کردیم».
قرار است بخشی از عواید کنسرت پیشِ رو به مجتمع معلولین «رعد» اختصاص یابد. در این برنامه، جلال امیرپورسعید (آهنگساز، نوازنده‌ی تار و هم‌خوان)، بامداد ملکی (سازهای کوبه‌ای)، مرضیه رحیم‌زاده (سنتور)، سهیل مخبری (هم‌خوان، کمانچه)، محمد ساکی (سازهای کوبه‌ای)، امید توفیقی (عود)، فاروق کسمایی و مینا فرخ‌نیا (هم‌خوان) به‌عنوان اعضای گروه «خنیا» در این کنسرت حضور خواهند داشت.

هیچ نظری موجود نیست: