۱۳۹۴ آبان ۵, سه‌شنبه

دست و پنجه نرم کردن نخستین زن مدرس سنتور ایران با «سرطان»

موسیقی ایرانیان - بهنام موحدان پیمان حق: «ارفع اطرائی» استاد پیشکسوت و نخستین بانوی مدرس سنتور ایران، چندماهی است به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری و تحت مراقبت های پزشکی قرار دارند.
به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، متاسفانه چند ماهی ست در میان سکوت اهالی موسیقی ایران و اصحاب رسانه، استاد ارفع اطرائی دردانه مکتب سنتور نوازان بزرگ ایران با بیماری مهلک سرطان دست و پنجه نرم می کند و چشم و دل همه دوستدارانش و همه عاشقان حقیقی و آگاه موسیقی ملی ایران را نگران و مضطرب نموده است. در تمام این مدت از طریق یکی دو تن از دوستان و همکاران ایشان در ایران مرتب جویای احوال و شرایط جسمانی این استاد پیشکسوت بودیم که به حمد خدا حال ایشان در طی چندین مرحله شیمی درمانی در این مدت رو بهبودی ست. استاد اطرائی هم اکنون ۷۴ سال سن دارند که کهولت سن ایشان باعث شدت بیماری ایشان گردیده است، اما به نقل از شنیده ها، با تلاش های شبانه روزی پزشکان و مقاومت و شکیبائی وی، حال استاد رو به بهبودی قرار دارد و با امید به خدا بزودی به ایران باز می گردند.
استاد ارفع اطرائی (مدرس، محقق، پژوهشگر و نوازنده برجسته و نامدار سنتور ایران)، زاده ۸ تیرماه ۱۳۲۰ خورشیدی در تهران است. ایشان دانش موسیقایی خود را در محضر استادان بزرگ موسیقی ایران آقایان روح الله خالقی، حسین صبا، مصطفی کمال پورتراب، فرامرز پایور و محمود کریمی تکمیل نموده و از شاگردان ممتاز و مورد تأیید استادان بزرگ موسیقی حسین صبا، و فرامرز پایور هستند.
وی سالها در ارکستر های بزرگ موسیقی از جمله ارکستر صبا به رهبری استاد حسین دهلوی و ارکستر فرامرز پایور با هنرمندی تمام به نوازندگی با سنتور کروماتیک و سنتور کروماتیک باس پرداخته و تکنوازی ها و گروه نوازی های متعددی را در داخل و خارج از ایران در کشورهای گوناگون از جمله ایتالیا، بلژیک، امریکا، بوسنی، ترکیه و چند کشور دیگر داشته اند.
استاد اطرائی از معدود هنرمندانی است که دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. ایشان به عنوان نخستین بانوی مدرس سنتور کشور سالهاست در هنرستان عالی موسیقی (دختران و پسران) و دانشگاه ها و مراکز آموزشی عالی کشور به امر تدریس هنر موسیقی مشغول هستند.
استاد اطرائی در طول بیش از ۶۰ سال عمرگرانمایه خویش، در زمینهٔ معرفی و شناساندن ارزش‌های موسیقی اصیل ایرانی خصوصاً ردیف‌ها و دستگاه‌های موسیقی ملی و سنتور نوازی معاصر و همچنین آثار و اندیشه‌های بزرگانی همچون حبیب سماعی، حسین صبا و فرامرز پایور و نیز گردآوری نغمه ها و داستان ها و رپرتوآرهای موسیقی ایرانی از گذشته تا به امروز تلاش و کوشش های فراوان نموده و به آفرینش آثار بی بدیل موسیقایی و نگارش و تحقیق و پژوهش پرداخته و مجموعه آثار ارزشمندی را به جامعه موسیقی کشور تقدیم داشته اند.

هیچ نظری موجود نیست: