۱۳۹۴ تیر ۳۰, سه‌شنبه

فرزانه کابلی: حرکات موزون استان های مختلف را روی صحنه می بریم

فرزانه کابلی به همراه گروهش روز سیزدهم مرداد در تالار وحدت تهران «پایکوبان» می شوند.

به گزارش موسیقی ما، این گروه به اجرای سماع و حرکات موزون تلفیقی از مناطق مختلف ایران از خزر تا خلیج همیشه فارس، مازندران، خراسان، آذربایجان، کهگیلویه و بویر احمد، کردستان، خوزستان و غیره خواهند پرداخت. در این برنامه کمند امیرسلیمانی و مهشاد مخبری به عنوان هنرمند مهمان گروه «حرکت» را یاری خواهند داد.
فرزانه کابلی بازیگر تئاتر و سرپرست گروه موسیقی «حرکت» در این باره می گوید: امسال هم مانند سال های گذشته، «پایکوبان» را اجرا خواهیم کرد تا بار دیگر این نکته را گوشزد کنیم که خلیج فارس، همیشه فارس خواهد ماند. در این برنامه، حرکات نمایشی از استان های مختلف ایران از خزر و گیلان، مازندران، کهگیلویه و بویر احمر، کردستان، خوزستان و دیگر شهرهای ایران اجرا خواهد شد و علاوه بر آن، چند حرکت تلفیقی و سماع نیز خواهیم داشت. البته سماعی که ما اجرا می کنیم، متفاوت با آن چیزی است که در قونیه وجود دارد و چرخنده تنها برای دقایق طولانی می چرخد. ما از حرکات نمایشی استان هایی چون کردستان، خوزستان و خراسان در این باره بهره برده ایم. حرکاتی که بکر و دست نخورده و تا حد زیادی دیده نشده هستند.


فرزانه کابلی

کابلی توضیح می دهد که برای این برنامه، موسیقی بومی مناطق مختلف ایران استفاده می شود و علاوه بر آن از دیگر موسیقی ها نیز بهره گرفته خواهد شد؛ برای مثال سال گذشته قطعه ی «چرا رفتی» از آلبوم «نه فرشته ام، نه شیطان» استفاده شد و امسال قرار است قطعه ی پنجم از همان آلبوم با صدای «همایون شجریان» و آهنگسازی «تهمورس پورناظری» با عنوان «همه هیچم» اجرا شود: این قطعه موسیقی بسیار سختی برای حرکت بود و من و اجراکننده تفکر بسیاری روی آن داشتیم؛ اما حالا از نتیجه ی کار بسیار راضی هستم. علاوه بر آن، از موسیقی استان های مختلف بهره گرفته ایم که از جمله ی آن می توانم به موسیقی بنادر جنوبی خلیج فارس اشاره کنم. امسال ما از حرکات بوشهر و بندرعباس استفاده می کنیم؛ اما لباسی که اجراکنندگان استفاده می کنند، از بندر گناوه است که زیبایی بیشتری دارد.
فرزانه کابلی همچنین می گوید: من آذری نیستم؛ اما هم آذری هستم و هم ترکمن و هم شیرازی و هم خراسانی، چون یک ایرانی هستم. با همه ی علاقه ای که به موسیقی و حرکات نمایشی استان های مختلف دارم، موسیقی آذری و حرکاتی که در این شهر وجود دارد، همیشه برای من جذابیت فوق العاده ای داشته است. این به آن معنا نیست که بگویم حرکات نمایشی این شهر از شهرهای دیگر بهتر است؛ اما به هر روی این استان جذابیت بسیاری در زمینه ی حرکات نمایشی دارد و به همین خاطر در برنامه ی پیشِ رو نیز، سه قطعه از موسیقی این شهرستان و حرکات نمایشی اش استفاده خواهد شد.
اما بسیاری از این حرکات هم اکنون فراموش شده اند یا در آستانه ی فراموشی هستند. فرزانه ی کابلی اما دهه های متوالی است که روی این حرکات کار کرده و آنها را فرا گرفته است: هم اکنون امکان ثبت این آثار به صورت فیلم وجود ندارد. به همین خاطر من آنها را به شاگردانم آموزش داده ام و آنها نیز به شاگردان شان آموزش داده اند و این تنها راهی است که من برای ثبت این آثار در نظر دارم؛ هرچند کم. البته همواره به این هنر فقیر بی توجهی های بسیاری می شود و این در حالی است که بسیاری تشنه ی این هنر هستند. من در تمام این سال ها این امکان را داشتم که در خارج از ایران، این آثار را به صورت فیلم تهیه کنم یا در آنجا بمانم؛ اما همیشه خواسته ام تا در کشور خودم این هنر را گسترش دهم. به هر روی خوشبختانه یا متأسفانه ثبت این آثار برای نسل های بعدی می ماند و در این میان تنها امید من این است که این آثار فراموش نشوند.
او از حضور کمند امیرسلیمانی و مهشاد مخبری در این اجرا هم می گوید: کمند از سنین خیلی پایین، جزو شاگردان من بود؛ اما حضورش در سینما و تلویزیون مانع همکاری های بیشتر ما شد. حالا او قرار است در این اجرا با ما همکاری داشته باشد. خانم مخبری هم یکی دیگر از هنرمندانی هستند که در این اجرا حرکات نمایشی را انجام می دهند.

این برنامه روز سیزدهم مردادماه در تالار وحدت تهران با بلیت های 30 تا 100هزار تومان اجرا خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: