۱۳۹۴ اردیبهشت ۳۱, پنجشنبه

دیانا، هنرپیشه قدیمی در بی خبری درگذشت

قدیمی ها- علی رجبی: امروز با منزل دیانا هنرپیشه کمدی سینما و تئاتر ایران تماس گرفتم، دختری به جای او پاسخ داد. وقتی گفتم می خواهم با خانم دیانا صحبت کنم، گفت: «دیانا ده روز پیش، فوت کرده » در عین ناباوری چند باری سوالم را تکرار کردم، ولی جواب همان جواب تلخی بود که تصورش را نمی کردم.

وقتی پرسیدم وی را در کجا به خاک سپردند گفت: بهشت زهرا قطعه معمولی چون با دفن او در قطعه «هنرمندان» توافق نشد. برای اطمینان با فرامرز امینی تماس گرفتم او‌ نیز از این موضوع بی خبر بود، بعد از تماس های مکرر با پسر ایشان و خانواده عبدالوهاب شهیدی صحت فوت دیانا هنرپیشه کمدی ایرانی روشن شد. این در صورتی است که دیانا در بی خبری با اهالی هنر بدرود حیات گفت.
اختر کریمی زند با نام هنری دیانا در سال ۱۳۱۲ در شهر تهران متولد شد. او تحصیلات خود را در مقطع ابتدایی رها کرد. وی همسر سابق عبدالوهاب شهیدی ( خواننده) و مادر شاپور شهیدی می‌باشد. وی یکی از بهترین بازیگران زن سینما در نقش های کمدی و طنز و همین طور سریال های طنز تلویزیون در قبل از انقلاب بود.
دیانا از سال ۱۳۳۰ فعالیت خود را با بازی در نمایش «فتح سنندج» در تئاتر سپاهان اصفهان آغاز نمود. او در مدت ۱۵ سال حضور در صحنه تئاتر در نمایش هائی مانند: «بینوایان»، «خانهٔ برنارد آلبا»، «بتکده سومنات»، «از کجا آورده‌ای»، «پدر مصلحتی»، «جان فدای وطن»، «مست ومعروفه» و... بازی کرد. ایشان نیز فعالیت خوانندگی و گویندگی در رادیو را از سال ۱۳۴۰ آغاز کرد. او در این زمان نام «دیانا» را برای خود برگزید و در سال ۱۳۳۸ با بازی در فیلم «تپه عشق» ساخته ساموئل خاچیکیان فعالیت سینمائی خود را آغاز نمود. چند ماه بعد به دعوت تلویزیون ملی ایران در مجموعه «خانه قمر خانم» بازی کرد و در سال‌های بعد در مجموعه‌های تلویزیونی «آلا خون والاخون»، «کانون گرم خانواده»، « ایتالیا ایتالیا»، «بینوایان»، و «عروسی۷۷ » ایفای نقش نمود. بازی های دیانا در فیلم سینمایی « محلل» ساخته نصرت کریمیو در فیلم  «خواستگار» علی حاتمی بی نظیر و بیادماندنی است.
دیانا سال های پایانی عمر خود را درگیر سانحه تصادفی شد که سال ها او را خانه نشین و مریض کرد، به طوری که مداوم از درد پاهای خود رنج می برد.
گروه مجله اینترنتی قدیمی ها درگذشت این هنرمند توانای ایران را به خانواده و اهالی هنر تسلیت عرض می کند.

  زنده یاد دیانا

 زنده یادان دیانا و ایرن

شورانگیز طباطبایی، زنده یادان رضا بیک ایمانوردی و دیانا

۱۰ نظر:

ناشناس گفت...

سلام

جاب رجبی خدا پدر مادر شما و مجله قدیمی ها را بیامرزه اگر زحمت شماها نبود.... حتی از خبر مرگ خیلی از این هنرمندها هم با خبر نمی شدیم
دونه دونه کساییکه مردم ازشون خاطره دارن از بین ماها می رن.. روانش شاد

Unknown گفت...

khoda rahmateshon koneh

جلال گفت...

آدم دلش ميگيره وقتي ميشنوي يكي يكي شون دارن از بين ماها ميرن فقط با خاطره هاشون بايد زندگي كنيم روحشان شاد .........

ناشناس گفت...

با درود به شما عزيزان كه اينگونه اخبار را به مردم ميرسانيد
در واقع خانم ديانا از دنيا نرفتند بلكه قسمتي از خاطرات جواني ما از بين رفت و خالي از لطف شد
به جرات ميتوان گفت كه إيفائ برخي از نقشها در توان هر كسي نيست
نقش قدسي در سريال إيتاليا ايتاليا يكي از شاهكارهاي سريالهاي كمدي إيراني است كه استادانه توسط مرحومه خانم قدسي إيفائ نقش شد

روحش شاد

حسام52 گفت...

باسلام
خدارحمتش كند.ازمجله قديمي ها ممنونيم كه مردم راازاحوال هنرمندان قديمي باخبرمي كند.

فریال نامداری گفت...

روحشان .یادشان همیشه در دلها باقی و ماندگار است

حسام52 گفت...

باسلام،ازاينكه ماراازحال هنرمندان قديمي باخبرميكنيد سپاسگزارم.خدارحمتش كنه.

ناشناس گفت...

خیلی خیلی دوستش داشتم، خودش و اون لهجه شیرینش همیشه در یاد و دلم خواهد ماند.روحش شاد.

Unknown گفت...

با سلام
در برنامه امشب بامداد آدینه خبر مرگ خانم دیانا تکذیب شد وایشان حالشان خوب است.

گروه قدیمی ها گفت...

خانم ویدا کاظمی سلام
ایشون متاسفانه فوت شدند و اشتباهی بود که در برنامه بامداد آدینه رخ داده... منظور برنامه با خانم نادیا بوده که خدا رو شکر زنده و در آلمان زندگی می کنند...
موفق و پیروز باشید...