۱۳۹۴ خرداد ۶, چهارشنبه

یادداشت پرویز ایزدخواه برای درگذشت غلامحسین ملک عراقی

قدیمی ها - پرویز ایزدخواه: ملک عراقی، دوست صمیمی و عزیز من بود، چه روزها که با هم گذراندیم و چه شب هایی که پای درد دل من نشست و راهنمایی های ارزنده اش را با گوش جان شنیدم.

بعد از مرگ همسرش بسیار اندوهگین بود و مرتبا در مورد مراقبت از همسرم، به من سفارش می کرد.
از چند نفر گله داشت، می گفت هنرمندی، به اتفاق خانم فروغ بهمن پور به دیدنم آمد و مصاحبه مفصلی با من انجام دادند و در آخر تعداد زیادی از نگاتیو های مرا گرفت، با این عنوان که از بین آنها، عکس های مربوط به پدرش که از هنرمندان محبوب و معروف بوده است، یافته و نگاتیوها را به من برگرداند. الان پس از گذشت سال ها، هنوز نگاتیو ها را برنگردانده است. البته قرار است شخص مذکور، در اسرع وقت نگاتیوها را به دست خانواده آن مرحوم برساند.
برای من جای بسی سوال است، که اینگونه سوءاستفاده از اخلاق خوش یک هنرمند، آیا پسندیده است؟ و آیا اصولا رواست فرزند یک هنرمند محبوب، چنین رفتاری انجام دهد؟
در مصاحبه ای که آقای فرامرز امینی، با او انجام داده بود، ملک نیز به این مسئله معترض بود، می گفت: خیلی ها از اخلاق من سوءاستفاده کرده اند، حتی شرکت هواپیمایی هما، من مدت بیست سال، در سرما و گرما، شب و روز در فرودگاه مهرآباد از مسافرین مخصوص عکس گرفتم و آنها ناگهان مرا اخراج کردند، بدون اینکه علت را بگویند، اما من خودم میدانم چرا!
یادش گرامی!
او عکاسی مورد اعتماد بود و هرگز اهل سوءاستفاده، از عکس هایی که می انداخت نبود. عکس ها را، حریم شخصی صاحبانشان می دانست. درست دو هفته قبل از درگذشتش به او تلفن کردم، خیلی دیر جواب داد. وقتی علت را جویا شدم، ضمن عذرخواهی گفت: عکس ها و نگاتیوها را می دیدم و کنترل می کردم، بعضی از آنها را که خیلی در مورد هنرمندان شخصی است را از بین خواهم برد. پرسیدم چرا؟ گفت: صاحبان عکس، مرا امین و محرمِ خود دانسته اند، نمی خواهم پس از مرگم، این عکس ها به دست کسی بیافتد.
از هنرمندان مورد علاقه اش می توان به ژاله، ایرن، پوری بنایی، مهین اسکویی، مصطفی اسکویی، جعفری، گلپا، آفت، پوران و یاسمین اشاره کرد.

پرویز ایزدخواه و غلامحسین ملک عراقی

غلامحسین ملک عراقی

هیچ نظری موجود نیست: