۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۸, جمعه

گوگوش، شاه ماهی موسیقی ایران ۶۵ ساله شد + عکس

گوگوش ۶۵ ساله شد. خواننده ای که یکی از مطرح ترین و تاثیرگذارترین زنان دوره خود محسوب می شود.

به گزارش دویچه وله، گوگوش مجموعه ای موفق از صدا، لباس، آرایش و زینت آلات است که بر روی صحنه با رفتار، نگاه و گاهی رقص حکم روایی می کند.
گوگوش در ۱۵ اریبهشت وارد شصت و پنجمین سال تولد خود شد. در برخی منابع تولد گوگوش در بهمن ماه ذکر شده است، اما خودش در مورد این تاریخ پیش از این گفته بود: من تا چند سال پيش فکر می کردم بهمن ماه به دنيا آمدم اما مادرم چند سال پيش گفت، تولدم ۱۵ اردیبهشت است. من هميشه مشخصات برج بهمن را می خواندم و عجيب بود که هيچ وقت به من نمی خورد اما حالا که مشخصات ارديبهشت رو می خوانم می بينم درست است.
گوگوش تنها یک صدای خوش نیست. او یک مجموعه است. مجموعه ای موفق از صدا، لباس، آرایش و زینت آلات که بر روی صحنه با رفتار، نگاه و گاهی رقص حکم روایی می کند. او روی صحنه به همه وسائل ارتباط با مخاطب، یعنی میکروفون و دوربین تسلط کامل دارد.
گوگوش نامی ارمنی برای پسران است. آن طور که گوگوش در گفتگو با خانم هما احسان توضیح داده٬ این اسم را پدرش به هنگام تولد در سال ۱۳۲۹ خورشیدی برای او انتخاب کرد. اداره ثبت احوال اما به علت عجیب بودن از ثبت آن در شناسنامه نوزاد خودداری می کند و از پدرش می خواهد که یک اسم ایرانی یا عربی برای وی انتخاب کند که در نهایت پدر نام فائقه را برای نوزاد برمی گزیند.
گوگوش از ۵ سالگی سال ۱۳۳۴ شمسی به همراه پدرش صابر آتشین که یک شومن بود، با اجرای عملیات آکروباتیک فعالیت هنری اش را آغاز کرد و از سال ۱۳۳۸ وارد دنیای موزیک شد.
فعالیت در سینما برای گوگوش در سال ۱۳۳۹ با فیلم «بیم و امید» آغاز شد. او تا سال ۱۳۵۷، یعنی آغاز انقلاب اسلامی در ۲۹ فیلم نقش ایفا کرد.
در منابعی همچون ویکی پدیا در مورد تحصیلات گوگوش «دارای مدرک تحصیلی زیر سیکل» یعنی کمتر از ۹ کلاس عنوان شده است. اگر این اطلاعات صحت داشته باشد، آنگاه باید پرسید او چگونه ۵۵ ترانه به زبان های بیگانه خوانده است؟
گوگوش در سال ۱۹۷۱ با آهنگ هایی چون Retour de la ville و J'entends crier je t'aime جایزه نخست فستوال کان فرانسه را تصاحب کرد. او همچنین در سال ۱۹۷۳ در سن رمو ایتالیا با اجرای ۱۲ ترانه به زبان های ایتالیایی و اسپانیایی موفقیت بی نظیری بدست آورد. گوگوش در همان سال با آهنگ Desde hace tiempo آمریکای لاتین را فتح کرد.
گوگوش تا قبل از انقلاب ۱۸ آلبوم ارائه کرد. ترانه های او توسط آهنگ سازانی چون واروژان، شماعی زاده، فرید زلاند نوشته شد و تصنیف های ترانه سرایان سرشناس در آن ها به کار فته بود.
موفقیت برق آسای شاه ماهی موسیقی ایران باعث شد تا سایر خوانندگان پاپ زن نیز به تقلید از سبک او بپردازند. دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی، دورانی نبود که بتوان با یک کلیک در اینترنت به آخرین مد ها دسترسی داشت و یا این که از مشاوران زیبایی و مد که شغل های جدیدی هستند استفاده کرد. مد و لباس های گوگوش با هر اجرا، سبک دیگری داشت.
پدیده گوگوش که مجموعه ای موفق از زیبایی، صدا، مد لباس و آرایش بود، در پشت مرزهای ایران محدود نماند و مردمان افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکیه و آذربایجان را نیز به خود جذب کرد.
با وقوع انقلاب در سال ۱۳۵۷ و برپایی نظام جمهوری اسلامی، موسیقی پاپ و آوازخوانی زنان در محافل عمومی ممنوع شد. با وجود آن که اکثر هنرمندان ایرانی مهاجرت را انتخاب کردند؛ گوگوش که به هنگام انقلاب در آمریکا بود، به ایران بازگشت. او مدت کوتاهی زندانی شد و سپس با سکوت هنری زندگی در انزوا را در پیش گرفت.
گوگوش در سال ۱۳۷۹ با دریافت گذرنامه موفق به خروج از ایران شد و فصل جدیدی را آغاز کرد. او اما در همه سال هایی که سکوت کرده بود، هیچ گاه فراموش نشد و ترانه هایش بارها تکثیر و بازخوانی شدند. جالب این که گوگوش شاید تنها هنرمندی است که موفق شده با چند نسل جوان ایران در قبل و بعد از انقلاب ارتباط برقرار کند.
گوگوش پس از مهاجرت به آمریکا بدون اتلاف وقت کار خود را سر گرفت. او در طول سال های خروجش از ایران یکی از پرکارترین خوانند ه های ایرانی بوده است.

گوگوش 

گوگوش 

گوگوش 

گوگوش 

گوگوش

۱ نظر:

ناشناس گفت...

هنگامی که زنده یاد صابر آتشین در قید حیات بود در مصاحبه ای در ارتباط با انتخاب نام گوگوش برای دخترش فائقه گفته بود که چون فائقه گردنی درازو شبیه قو داشت٬ من او را در کودکی به آذری قوقوشی (گوگوشی) صدا میزدم که بعدها گوگوش به شکل اسم هنری روی او ماند! اما چون خانم فائقه آتشین حس عجیب و اعتماد به نفس پائینی در ارتباط با ریشه آذری خود دارد٬ سعی در جعل گذشته خود و حتی ارمنی! خواندن قوقوشی(گوگوش) دارد!! غافل از آنکه بهترین هنرمندان ایرانی دارای ریشه ای آذری که یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی است٬ میباشند.