۱۳۹۴ خرداد ۱۰, یکشنبه

اسکورسیزی: بیضایی هیچ گاه حمایت نشد و این دردناک است

فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی که محصول 1364 است از هفته آینده در گروه سینمایی هنر وتجربه به نمایش در می آید.

روابط عمومی گروه هنر و تجربه خبر داده است، این ساخته بیضایی که پس از پنج سال توقیف در سال 1369 به نمایش در امده است قرار است از 16خرداد در سینماهای گروه هنر و تجربه به نمایش در آید.
این فیلم داستان داستان پسری جنوبی و جنگزده را روایت می‌کند که در فرار از جنگ ایران و عراق، به طور اتفاقی به شمال ایران می‌رسد و زنی گیلانی او را پناه می‌دهد. این فیلم به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بازی سوسن تسلیمی، عدنان عفراویان، پرویز پورحسینی، فرخ لقا هوشمند، اکبر دودکار، رضا هوشمند و... ساخته شده است.
«باشو غریبه کوچک» ساخته بیضایی از نمونه های برتر فیلم دینی بود اما 4سال به علت غیر دینی بودن توقیف بود!

ماجرای پرتاب سنگ ترازو به سمت بیضایی!
به تازگی برگی از خاطرات بـه روایـتِ سوسن تسلیمی در محیط مجازی و در صفحه علاقه مندان بهرام بیضایی منتشر شده که در نوع خود قابل توجه است.
سوسن تسلیمی در این باره گفته است: «...یک بار هنگام فیلمبرداری فیلمِ «باشو غریبه کوچک» یکی از محلی ها در صحنه ی بازار لج کرده بود و مغازه اش را نمی بست .
تسلیمی می افزاید: هر چه می گفتیم امروز تعطیل است، فقط چند دقیقه مغازه ات را ببند یا لااقل داخلِ مغازه ات بشین، قبول نمی کرد که هیچ، بعد هم یک سنگ بزرگ ده کیلوییِ ترازویش را پرت کرد طرف بهرام ! که اگر جا خالی نمی داد ، می توانست فاجعه به بار آورد...
او همچنین نوشت: خلاصه از جایش تکان نخورد و در فیلم هم هست! اما بقیه ی روستائیان که در فیلم بازی کردند رابطه خیلی خوبی با بیضائی داشتند. زمانی که بیضائی می آمد می گفتند آقایِ مهندس آمد!
فیلم سینمایی باشو غریبه کوچک یکی از آثار برجسته بهرام بیضایی کارگران مطرح سینما است که در دهه 1360 تهیه شد و به یکی از بهترین فیلمهای زمان خود تبدیل شد. این فیلم داستنان زندگی کودکی سیه چرده از جنوب کشور است که به صورت اتفاقی و با پنهان شدن در پشت یک کامیون به شمال کشور می آید و زندگی جدیدی را در میان یک خانواده شمالی آ غاز می کند و به عضو جدید این خانواده روستایی که مردشان در جبهه است تبدیل می شود.

اسکورسیزی: بیضایی هیچ گاه توسط متولیان کشورش حمایت نشد
جالب است بدانید مارتین اسکورسیزی مدتی قبل به ستایش از بیضایی پرداخته بود. مارتین اسکورسیزی در سال 92 دربارۀ مرمت فیلم رگبار از ساخته های قدیمی بیضایی  که توسط بنیادی که او پایه‌گذاری کرد انجام شده گفت بود: من خیلی مفتخرم که the World Cinema Foundation اولین فیلم بلند کارگردانش بهرام بیضایی را مرمت کرده است. حال و هوای فیلم من را می‌برد به بهترین لحظات فیلم‌های نئورالیستی ایتالیایی و داستان، زیبایی یک افسانۀ کهن را دارد و در آن می‌توانید ریشه های بیضایی در ادبیات، تئا‌تر و شعر را کاملاً حس کنید. بیضایی هیچ‌وقت توسط متولیان کشورش حمایت نشد و حالا در کالیفرنیا زندگی می‌کند و دردناک است که فکر کنیم این فیلم فوق‌العاده که زمانی در ایران محبوبیتی داشته در آستانۀ نابودی بود.

عزت الله انتظامی: افسوس که تا بیضایی زنده است قدرش را نمی دانیم
سایت شبکه ایران در سال 91 گفت و گویی با عزت الله انتظامی انجام داده است. آنچه در ادامه می خوانید بخشی از دل گفته های انتظامی به بهانه تولد بیضایی است.
من فارغ از اینکه در دانشکده هنرهای زیبا شاگر بیضایی بودم در سال های بعدتر که وارد سینما شدم هم همواره کارهای استاد بیضایی را با دقت فراوان می دیدم و تجزیه و تحلیل می کردم. بیضایی نبوغی دارد که کمتر سینماگری از آن برخوردار است. من فارغ از اینکه فیلم های بیضایی را دیده ام اغلب نمایشنامه ها و فیلمنامه های او را هم خوانده ام. این مطالعات باعث شد به این باور برسم که به لحاظ آشنایی با اساطیر ایرانی بیضایی واقعا کارگردان یکتایی است.
در میان آثار بیضایی «مرگ یزدگرد» را بیشتر از بقیه دوست دارم چون از نمایشنامه گرفته تا نمایش و بعدترها نسخه سینمایی-تلویزیونی اش جذاب و تحسین برانگیز بوده است. بیضایی چنان در قالب یک داستان تودرتو قوه حافظه مخاطب ایرانی را به کار گرفته و او را با پرسشهایی اساسی درباره تاریخش روبرو می کند که متحیر می مانی او یک فیلمساز است یا مورخ!
بهرام بیضایی آدم بزرگی است و حالا حالاها باید درباره اش مطالعه کنیم تا دریابیم او که بوده است. شخصا با اینکه به طور مداوم با جهان نوشتاری او در ارتباط بوده ام اما فکر می کنم همچنان نیاز دارم به اینکه آثارش را مرور کرده و با ریزه کاریهای دقیقتری در آثارش آشنا شوم. در سالروز تولد این استاد فرزانه هم همگان را دعوت می کنم به مطالعه آثار این بزرگمرد و بازبینی مجدد آثارش. آرزوی سلامتی و عزت برای این پیر فرزانه را دارم. افسوس که تا بیضایی زنده است قدرش را نمی دانیم...

فرمان آرا: امثال شمقدری و سجادپور شعور تحسین بیضایی را ندارند
بهمن فرمان آرا نیز با تبریک تولد بهرام بیضایی می گوید: من هفته ای یک یا دوبار با بیضایی صحبت می‌کنم و به او می گویم که چه قدر جایش در ایران خالی است. با وضع موجود و فضایی که وجود دارد تعجبی ندارد که بیضایی از ایران برود و برای گذران زندگی اش مجبور شود در جایی دیگر فعالیت کند.
وی می دهد: با این مدیران فرهنگی و سینمایی، بیضایی و امثال وی باید برای زندگی به جای دیگری بروند و ما باید از خود به پرسیم چرا نباید بیضایی اینجا باشد و درس بدهد ودر اینجا از وی قدر‌شناسی شده و تشویق شود.
فرمان آرا افزود: امثال جواد شمقدری و علیرضا سجادپور شعور این را ندارند که افرادی مثل بیضایی را تحسین  کنند. البته باید بگویم  فیلمسازانی هم مثل ما از لج مسئولان هیچ گاه ازایران نمی رویم.

هیچ نظری موجود نیست: