۱۳۹۴ خرداد ۷, پنجشنبه

تازه ترین کتاب آغداشلو منتشر می شود / مروری بر تالیفات نقاش پیشکسوت

آیدین آغداشلو از انتشار کتابی شامل حدود ۵۰ متن از مجموعه مقاله ها و یادداشتها که از سال ۸۸ تا ۹۲ تحریر کرده، خبر داد.

به گزارش هنرآنلاین، آیدین آغداشلو نقاش و پژوهشگر پیشکسوت درباره انتشار تازه ترین اثر تالیفی خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کار کتاب مجموعه مقالات و یادداشت هایم به پایان رسیده و اکنون در مرحله ویرایش است. در این کتاب حدود ۵۰ مقاله از مجموعه مقاله ها و یادداشتهای من که از سال ۸۸ تا ۹۲ نوشتهام منتشر خواهد شد.
او با بیان اینکه این مقاله‏ ها به موضوعات مختلفی اختصاص دارد اظهار کرد: در این کتاب مقاله‏ ها و یادداشت هایی درباره هنرهای مختلف مانند سینما، تئا تر، نقاشی، باستان‏ شناسی، نسخههای قدیمی و نگارگری، همچنین نوشتههایی درباره هنرمندان مختلف از بهمن محصص گرفته تا مرتضی ممیز گنجانده شده است؛ البته ذکر این نکته ضروری است که بیشتر این مقاله ها به هنر و هنرمندان ایرانی اختصاص دارد و بخش کمتری از آن ها در مورد هنر خارج از ایران است.
آغداشلو ادامه داد: این کتاب در کنار هفت کتاب تجدید چاپ شده دیگر من مانند از خوشی ها و حسرت ها، سالهای آتش و برف، گفتار ها و گفته‏ های دیگر، زمینی و آسمانی، از پیدا و پنهان، این دو حرف و... در قالب یک مجموعه نفیس ارائه خواهد شد.
گفتنی است؛ این مجموعه هم اکنون در انتشارات آبان در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد. آیدین آغداشلو که این روزها در خارج از ایران سکونت دارد، در گفت وگو با خبرگزاری هنر ایران از احتمال رونمایی کتاب تازه اش در آبان ماه سال جاری خبر داده است.

نگاهی به مجموعه تالیفات آیدین آغداشلو
«از دور و نزدیک» شامل ۴۵ مقاله و گفتگوی آیدین آغداشلو درباره سینماست که در سال ۱۳۹۱ از سوی انتشارات دید بازنشر شده است. «از دور و نزدیک» دربرگیرنده مقالات و مصاحبه های سینمایی این هنرمند در فاصله سال های ۱۳۵۳ تا ۱۳۹۰ است که برای اولین بار در یک مجلد منتشر شده و در میان مقالات این کتاب می توان به نوشته های او درباره فیلم های «فانی و الکساندر» اینگمار برگمان و «رم» فدریکو فلینی اشاره کرد. یادداشت های او درباره آثار سهراب شهیدثالث، علی حاتمی، ابراهیم گلستان، عباس کیارستمی، بهرام بیضایی و کامران شیردل بخشی دیگر از مطالب کتاب را تشکیل می دهد. شش گفتگوی او درباره سینمای ایران و جهان نیز فصل پایانی کتاب را تشکیل می دهد.
«این دو حرف» مجموعه ای دیگر از گفت وگو ها و مقالات آغداشلو است که برخی از آن ها بین سال های ۵۲ تا ۵۳ به چاپ رسیده اند. این کتاب شامل۵۰ مقاله با موضوع هنر معاصر جهان، هنرهای اسلامی، سینما، تئا تر، شعر، آثار هنری کهن ایران، باستان شناسی ایران، خوشنویسی و گرافیک است. بیشتر این مقالات بین سال های ۸۱ تا ۸۴ نوشته شده است؛ گزارش سفرنامه، متن چند سخنرانی  درباره شخصیت های فرهنگی و هنری معاصر و نقد هنری از دیگر مطالب این کتاب است که در سال ۱۳۸۷ از سوی انتشارات دید به چاپ رسیده.
«آسمانی و زمینی» با عنوان دوم «نگاهی به خوشنویسی ایرانی از گذشته تا به امروز» گفتگوی بلند علیرضا هاشمی نژاد با آیدین آغداشلو درباره موضوعات مختلف پیرامون هنر خوشنویسی ایرانی است که در سال ۱۳۸۷ از سوی نشر و پژوهش فرزان روز، فرهنگستان هنر منتشر شده است. آیدین آغداشلو که به جز نقاشی با دیگر هنرهای ایرانی چون خوشنویسی، نگارگری و شعر آشنایی کامل دارد و مدت زمانی را هم در مرمت برخی آثار کهن خوشنویسی کوشیده، در این کتاب درباره این موضوعات سخن می گوید: «آشنایی با خوشنویسی»، «تعریف خوشنویسی»، «نسبت خوشنویسی با مفهوم هنر»، «خوشنویسی و سنت»، «خلاقیت و خوشنویسی»، «کلهر و عماد الکتاب»، «خطوط ایرانی و...»، «ابزار و قالب ها» و «خوشنویسی معاصر».
«سال های آتش و برف»، دیگر اثر تالیفی این هنرمند بازهم در سال ۱۳۸۷ در «آتیه کتاب سیامک» به انتشار رسیده و برگزیده ای است از مقاله های آیدین آغداشلو در فاصله سال های ۱۳۷۰تا ۱۳۷۷. این مطالب در دو بخش با عنوان «گفتارها» و «گفت و گو ها» به طبع رسیده که موضوع عمده آن ها درباره ادبیات و هنر کلاسیک ایران است. عنوان برخی مطالب کتاب بدین قرار است: «تاملی در هویت فرهنگی ما»، «درباره شاهنامه شاه طهماسبی»، «در حق آقای ابراهیم گلستان» و «از سهو تا جعل: نگاهی به چند نمونه جعلی در میان آثار هنری قدیم ایرانی یا چینی های دوران مینگ».
از خوشی ها و حسرت ها: و گفتار ها و گفتگوهای دیگر  هم از  کتاب های تالیفی این هنرمند و پژوهشگر هنر است.

کوشش های دیگر
علاوه بر این ها، آغداشلو بر کتاب های بسیاری هم مقدمه نوشته است که از میان آن ها می توان به «مرقع گلرخ»، «زندگی و آثار هنری حاج میرزا آقا امامی»، «سایه های سپید؛ چهره هایی از فرهنگ و هنر معاصر ایران»، «اندی وارهول»، «اربعین جامی»، «یاد باد آن روزگاران یاد باد»، «ساعت یازده و بیست دقیقه» و «دیدار با چهره ها» اشاره کرد. برگزیده نقاشی ها و آثار این هنرمند پیشکسوت کشور نیز در قالب چندین کتاب منتشر شده است.
همچنین مجموعه آثار نقاشی هنرمندانی چون «ودود موذن»، «یرواند نهاپتیان» و «محمدرضا آتشزاد» نیز با کوشش و نگارش آغداشلو منتشر شده است.

هیچ نظری موجود نیست: