۱۳۹۴ اردیبهشت ۱۵, سه‌شنبه

محمدرضا شجریان: غنای شعر حافظ شیفته ام می کند

محمدرضا شجریان گفت: من بدون شعر نمی توانم آواز بخوانم و مثل اتومبیلی می شوم که بنزین ندارد.

به گزارش، این استاد آواز ایرانی با حضور در همایش بین المللی حافظ اظهار کرد: بیتی از اشعار حافظ در این همایش خوانده شد، به نظرم درست خوانده نشده و درست آن به نظرم این گونه است:
جلوه ای کرد رخت دید ملک عشق نداشت
عین آتش شد از این غیرت و بر آدم زد
بیت دیگری نیز هست که به نظر من الحق زیباست:
نظری خواست که بیند به جهان صورت خویش
خیمه در آب و گل آدم زد
البته من نمی دانم چرا این بیت در خیلی از نسخ حافظ نیست.
او ادامه داد: غنای شعر حافظ من را به خواندن وامی دارد و چنان من را شیفته می کند و می برد به جایی که از خود بی خود می شوم و یک باره به خود می آیم و متوجه می شوم در جمعی در حال آواز خواندن هستم.
وی بیان کرد: شعر حافظ گاهی من را در آواز به جایی می برد که همیشه نمی توان به آنجا رسید. حافظ همیشه برای من مطرح بوده و معلم، مربی، پدر و همه چیز بوده است. عشق برای ملک نیست برای انسان است. فرشته عشق نداند که چیست:
فرشته عشق ندانست چیست قصه مخوان
بخواه جام و شرابی به خاک آدم ریز
جلوه‏ای کرد رخش دید ملک عشق نداشت
خیمه در مزرعه‏ آب و گل آدم زد
شجریان در پایان سخنانش اضافه کرد: زیاده گویی نمی خواهم بکنم؛ چند سالی است که من می خوانم و آنچه باید را تا به حال خوانده ام و از این به بعد هرچه بخوانم زیاده گویی است.
البته چند سالی هست که نمی توانم اینجا بخوانم.

هیچ نظری موجود نیست: