۱۳۹۴ فروردین ۱۸, سه‌شنبه

انتشار اولین عکس های ثبت شده در ایران / سِلفی شاهانه ناصرالدین شاه!

مجله الکترونیکی «بهارستان» در تازه ترین شماره خود جلوه‌های متنوعی از هنرهای ناصرالدین شاه قاجار از عکاسی تا شعر و نقاشی به همراه اولین عکس‌های ثبت شده در تاریخ ایران را منتشر کرد.

به گزارش مهر، پای دوربین عکاسی هم مانند بسیاری دیگر از ابزار فرنگی، در دوران قاجاریه به ایران باز شد اما استفاده از نخستین دوربین‌های عکاسی که هدیه ملکه انگلیس و امپراتور روسیه بود، در دوران سلطان هنرمند این سلسله یعنی ناصرالدین شاه بود که خود نیز بعدها عکاس‌باشی بودن را تجربه کرد.
ماجرای ورود تکنولوژی ثبت لحظه‌ها با عکاسی در دوران ناصر الدین شاه را می‌توانید در تازه‌ترین شماره نشریه الکترونیکی «بهارستان» بخوانید. همچنین نخستین عکس‌هایی را که در تاریخ این سرزمین گرفته شده است، می‌توانید در این نشریه و به روایت تصویر ببینید.
یکی از این تصاویر تصویری است که با عنوان «سلفی شاهانه» ناصرالدین شاه را لمیده بر تخت شاهی نشان می دهد.
در بخش روزنامه یا یادداشت‌های روزانه ناصرالدین شاه نیز چند نمونه از هنرنمایی‌های سلطان قاجار در کشیدن پرتره اطرافیانش را می‌توانید مشاهده کنید. در بخش یک سند، اسناد مرتبط با مجمع المتقاعدین ارائه شده است؛ نظامیان قدیمی که حال بازنشسته شدن بودند، با دیدن دولت نظامی جدید به زبان عامیانه «فیلشان یاد هندوستان» کرده بود و با تشکیل انجمنی از پیشکسوتان با رهبری حسن ارفع، نظامی کهنه کار رضاشاهی در صدد کمک به نفس‌های در حال احتضار حکومت بودند.
آن طوری که از اسناد موجود در موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برمی‌آید، جلسات این گروه که شاید دادن نام «اتاق فکر» به آنان بی مناسبت نباشد، با توجه به تاریخ های ارائه شده، هفتگی بوده و وظیفه آن هم دادن راهکارهایی برای حفظ موجودیت نظام شاهنشاهی بود؛ وظیفه‌ای که در نهایت ناکام ماند.
مجله الکترونیکی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران را می‌توانید اینجا برای ورق بزنید.

هیچ نظری موجود نیست: