۱۳۹۴ اردیبهشت ۱, سه‌شنبه

بزرگداشت فرامرز رضاپور، به پاس ۴ دهه فعالیت سازنده ساز قانون

آیین بزرگداشت فرامرز رضاپور نوازنده و سازنده ساز قانون و رییس فقید انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران جمعه ۴ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی در فرهنگ سرای ارسباران برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، در این برنامه میلاد کیایی (سردبیر فصلنامه مقام موسیقایی و نوازنده چیره دست سنتور)، دکتر بافنده اسلام دوست (استاد دانشگاه)، رضا مهدوی (نوازنده سنتور) به بررسی چگونگی ابداع سنتور بدون کوک، ساخت و نوازندگی ساز قانون، راهکارهای بهبود معشیت هنرمندان موسیقی ایرانی؛ به فعالیت های هنری و علمی این هنرمند فقید می پردازند.
اجرای موسیقی زنده با حضور محمدرضا امیرقاسمی رهبر ارکستر نغمه باران به سرپرستی و خوانندگی علی امیرقاسمی با قطعاتی از بزرگان موسیقی ایران؛ جواد لشکری، علی تجویدی و انواشیروان روحانی به همراه اجرای «گروه آذری دان اولدوز» به رهبری اسفندیار پیفون و پخش فیلم از نوازندگی فرامرز رضاپور بخش های دیگر این برنامه است.
فرامرز رضاپور متولد سال ۱۳۲۶ در شهر تهران است. وی با تحصیل در مدرسه دارالفنون به موسیقی علاقه مند شد و نوازندگی سنتور را در ۱۶ سالگی با سنتوری که مادرش به وی هدیه دادشروع کرد. وی پس از آشنایی با استاد مصطفی مراد بختی نوازنده پیشکسوت ساز قانون در سال ۱۳۴۶ موفق به ساخت اولین ساز قانون شد و نوازندگی این ساز را در محضر «اسماعیل دویگلو» استاد و نوازنده نامدار موسیقی اهل ترکیه که در ایران اقامت داشت فرا گرفت. این هنرمند با بسیاری از بزرگان ساز و آواز ایران نیز همکاری داشت.
این نوازنده در سال ۱۳۷۴ با الهام از ساز قانون، ستنور بدون کوک ساخت که مورد تایید کار شناسان ارشد سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت وهم اکنون این ساز ابداعی در موزه موسیقی نگهداری می شود.
رضاپور برای بهبود وضعیت معیشتی و صنفی هنرمندان موسیقی ایران به همراه جمعی از هنرمندان موسیقی سال ۱۳۷۷ انجمن صنفی هنرمندان موسیقی ایران را راه اندازی کرد که تلاش برای معرفی هنر موسیقی به عنوان شغل و بهره گیری از مزایای پوشش بیمه تامین اجتماعی این هنرمندان در آن سال بخشی از اقدامات مفید انجمن بود.
رضا پور به عنوان رییس صنفی انجمن موسیقی ایران با استناد به مبلغ بالای حق بیمه خویش فرمایی معادل (۳۰ درصد حداقل حقوق) واینکه هنرمندان موسیقی سه ماه از سال بیکار ند توانست موافقت دولت را برای پرداخت بخشی از هزینه های حق بیمه هنرمندان بگیرد.


فرامرز رضاپور

هیچ نظری موجود نیست: