۱۳۹۴ اردیبهشت ۸, سه‌شنبه

محمدعلی کشاورز در سالروز تولدش: شرافت و انسانیت را از فردین یاد گرفتم

محمدعلی کشاورز بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما به مناسبت تولدش 83 سالگی اش خطاب به جوانان گفت: در ابتدا مملکت و سپس ادبیات سرزمین تان را بشناسید و محفوظ دارید.

به گزارش هنرآنلاین، محمدعلی کشاورز بازیگر توانمند تئاتر و سینما متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان است. او که فارغ التحصیل دانشکده هنرهای دراماتیک تهران است با ایفای نقش هایی در نمایش های آنتیگون، آندورا، ادیپوس شهریار، بازی استریندبرگ، دایی وانیا، عاشق مترسک و لبخند باشکوه آقای گیل خود را جاودانه کرد. سپس به سینما روی آورد و این بار در سطحی وسیع تر درخشید. وی برای هر نقشی که بازی کرد شخصیتی ویژه و متفاوت آفرید.
او در مجموعه های تلویزیونی دایی جان ناپلئون، هزار دستان، سربداران، سلطان و شبان و پدرسالار به گونه های متفاوتی ظاهر شد و می توان از او با عنوان مردی برای تموم فصول یاد کرد. محمدعلی کشاورز بعد از یک دوره بیماری در حال حاضر سلامت خود را باز یافته، هر چند پا هایش یارای ایستادگی ندارد و به مدت طولانی نمی تواند روی پا بایستد. اما امیدواری در چشمان او موج می زند و خود می گوید اگر پا هایش بهتر شود باز به شغل بازیگری اش بر می گردد و کار خواهد کرد. به مناسب روز تولدش گپی کوتاه با این هنرمند به یاد ماندنی و این استاد بازیگری و اخلاق داشتیم که در زیر می خوانید.


محمدعلی کشاورز

آقای کشاورز نقش های بسیار زیبایی که بازی کردید در یاد همه ایرانی ها مانده و جاودانه شده است خودتان چه حسی دارید؟
اگر مردم به من محبت دارند یک مقداری اش مربوط به این است که من نجابت ایرانی همراهم بوده است و تلاش کرده ام در نقش هایم یک ایرانی باشم و هستم. حسم این است که باید برای مملکت خودم و مردم خودم کار کنم و از اینکه مردم کار مرا و خودم را دوست دارند به خود می بالم.

از اینکه امروز تولد 83 سالگی خود را جشن می گیرید خوشحالید؟
بسیار بسیار خوشحال هستم. امسال خوشبختانه نمردیم و دیدیم که برای هنرمندان نه فقط عرصه سینما و تئاتر بلکه همه هنرمندانی که در گوشه و کنار این مملکت هستند مشغول کار و فعالیت هستند و این جای تشکر دارد.

هنوز هم نقشی هست که شما حسرت بازی اش را داشته باشید؟
نه! اما به هرحال اگر پایم خوب بشود دوباره کار خواهم کرد برای اینکه شغلم بازیگری است و شغل خودم را دوست دارم. مردم مملکت خودم را دوست دارم و آن ها دوست دارند که من کار کنم.

کدام یک از کار هایتان را بیشتر دوست دارید؟
وقتی با هنرمندهای بسیار خوب خودمان مثل عزت الله انتظامی، داوود رشیدی و علی نصیریان کار می کردیم. و هنرمند بسیار خوبی که داشتیم و او کسی نبود جز محمدعلی فردین که شرافت و انسانیت را من از او یاد گرفتم.

خاطره ای از آن زمان که تئا تر کار می کردید به یاد دارید؟
در طول مدت کار هنری ام که با بسیاری از هنرمندان کار کرده ام، این افتخار را داشتم که با خانمی کار کنم و آن خانم کارگردان من بود و هنوز هم کار می کند و من خیلی چیز ها از او یاد گرفتم. نجابت، شرافت و انسانیت را از او یاد گرفتم. این خانم هنرمند پری صابری است. انشالله همه کوشش کنیم که فرهنگ و هنر ما ارتقا پیدا کند و بکوشش کنیم سرزمین خودمان ایران را آباد کنیم.

حرفی بزنید برای جوان هایی که قرار است در آینده به عرصه نمایش و سینما وارد شوند.
بچه ها، جوان ها، اول مملکت و بعد ادبیات مملکت خودتان را بخوانید و ببینید و محفوظ دارید. ایران و جای جای ممکلت مهم است. هنرمندانی که در تئا تر و سینما کار می کنند باید تمام ایران را بشناسند. چون اگر نقشی بازی می کنند باید بدانند بستر اجتماعی و فرهنگی که آن نقش در آن بالیده چی هست. مثلا اگر به من نقش یک کُرد بدهند باید بروم بدانم کُرد اساسا چی هست.

هیچ نظری موجود نیست: