۱۳۹۴ اردیبهشت ۶, یکشنبه

گزارش اختصاصی قدیمی ها از مراسم ادبی - هنری رابعه



قدیمی ها - علی رجبی: باری دیگر انجمن ادبی - هنری رابعه در جمعه 28 فروردین ماه 94 با دو موضوع، بزرگداشت مقام زن در جامعه و دوم بزرگداشت استاد جواد لشگری موسیقیدان بزرگ ایرانی، برنامه خود را با حضور اساتید موسیقی، هنرمندان، شاعران، نویسندگان و اساتید هنری از سر گرفت.
رابعه نظار بنیانگذار این مراسم با اشاره به نقش مهم زنان در جامعه ایرانی، از شعرای زن در این برنامه بسیار یاد کرد و از بتول مومن، خانم ابولحسنی، ونوس جامی پور و خانم یونسی برای گفتن چند بیتی در پشت تریبون دعوت به عمل آورد و هر کدام از وضیعت یا خاطرات تلخی که بر آن ها گذشته در شعرهای خود حکایت کردند، در میانه برنامه دختری جوان به نام الهام السادات اصغری ملقب به «دختر دریا» که رکورددار شنا 12 ساعته در آب بود، رشته کلام را در دست گرفت و از حال و هوای کسب رکورد خود برای حاضرین گفت، سپس آقای نورایی شروع به خواندن کردند و تعدادی از هنرمندان به نواختن سنتور، تنبک و صدای زیبای نی دست زدند و در همان لحظه شادی مضاعفی در جمعیت به راه افتاد.
در ادامه برنامه ونوس جامی پور به شرح مفصل بیوگرافی استاد جواد لشگری پرداخت و این استاد موسیقی صحبت هایی از سال های ابتدایی رادیو را به میان آورد و با خواندن قطعه شعری و در آخر با اهدای لوحی از طرف این انجمن که توسط استاد ایرج به ایشان اهدا شد، برنامه وارد بخش های دیگر خود گردید.
در این مراسم نیز طنز پردازانی همچون محمدرضا عالی پیام، بادکوبه ای و رحیم رسولی نیز سر از زبان گشودند و در مورد اجتماع و اخبار به انتقاد پرداختند و برای دقایقی حاضرین را به فکر در مورد وقایع اخیر فرو بردند، تاسف بسیار دارد که این آخرین انجمنی بود که در سال 1394 محمدرضا عالی پیام در آن حضور پیدا کرد، چرا که باید برای مدتی به ناچار به دوری او از انجمن و دیدار عادت کنیم.
در این لحظه سکوت مراسم را فرا گرفت که دکتر عماد زاده تبریزی (تاریخ دان و متخصص علم رجال) به سخرانی پرداختند. شاعران مرد فرصت را غنیمت شماردند، از جمله پرفسور دکتر سید حسن امین (وکیل بین المللی از گلاسکو لندن، شاعر و تاریخدان) رضاییان، لوزانی، عسکری، کاوه و کیوان، رزمگاه و سرسال از جمله شاعرانی بودند که به شعرخوانی یکی پس از دیگری پرداختند، در میان حاضرین، اعضای هیئت مدیره انجمن امیر کبیر (صدرا)، انجمن مشهور ادبی - هنری بزرگ ایرانی به چشم می خوردند، البته ناگفته نماند که مرتضی پور جم و کامران صفاری فر هر کدام به عنوان خواننده بعد از شاعران نامبرده بر روی صحنه به هنرنمایی پرداختند. تریبون این انجمن این بار بیشتر مختص خانم ها بود و رویا راعی با خواندن ترانه ای زیبا از زنده یاد پوران، یاد و خاطره این بانوی هنر ایران را زنده ساخت. در ادامه این مراسم گیتی خسروی (خواننده قدیمی اپرا) به پشت تریبون آمد و با خواندن زیبا برنامه را به دست گرفت و تشویق حاضرین را جلب نمود، سپس خانم ماریا به خواندن ترانه ای از بانو حمیرا پرداخت.
برنامه به لحظات پایانی خود نزدیک می شد و برای لحظاتی میکروفن در اختیار رضا بنفشه خواه بازیگر سینما و تلویزیون قرار گرفت و در پایان استاد ایرج به روی صحنه آمد و با کمک عباس تجویدی (نوازنده ویلون) و احسان احمدی (نوازنده تنبک) سه کار خاطره انگیز از سال های دور موسیقی ایران را برای حسن ختام برنامه اجرا نمودند، در همان لحظه بود که تمامی حاضرین با او هم آواز شدند و بعد از اتمام کارهای ماندگار استاد ایرج، احسان احمدی میکروفن را در دست گرفت و گفت: «همان گونه که زنده یاد پهلوان غلامرضا تختی خیلی ها را کشتی گیر کرد، استاد ایرج، پهلوان آواز ایران نیز خیلی ها را خواننده کرد».
در آخر حاضرین با خواندن سرود «ای ایران» این مراسم پر محتوا را بعد از 5 ساعت به پایان رساندند.


انجمن ادبی - هنری رابعه

کاوه، جواد لشکری، گیتی خسروی و بادکوبه ای

انجمن ادبی - هنری رابعه

انجمن ادبی - هنری رابعه

بادکوبه ای و محمد رضا عالی پیام (هالو)

انجمن ادبی - هنری رابعه

رابعه نظار، رویا راعی، عباس تجویدی و احسان احمدی

محمد رضا عالی پیام( هالو)، بادکوبه ای و رابعه نظار

انجمن ادبی - هنری رابعه

ایرج

رحیم رسولی

کیوان، محمد رضا عالی پیام(هالو) و رابعه نظار

کیوان و محمد رضا عالی پیام(هالو)

گیتی خسروی

رابعه نظار، جواد لشگری و ایرج

انجمن ادبی - هنری رابعه

انجمن ادبی - هنری رابعه

انجمن ادبی - هنری رابعه

عباس تجویدی و ایرج

باد کوبه ای

گیتی خسروی

جواد لشگری، ایرج و پرفسور دکتر سید حسن امین

انجمن ادبی - هنری رابعه

عباس تجویدی، رابعه نظار و ایرج

انجمن ادبی - هنری رابعه

۱ نظر:

کاوه جوادیه گفت...

انجمن ادبی - هنری رابعه که به همت سرکار خانم رابعه برگزار می شود از گرم ترین و وزین ترین جلسات ادبی - هنری است که در شهر تهران برگزار می شود و من هربار که به این جلسه دعوت می شوم با کمال میل در آن شرکت می کنم