۱۳۹۳ دی ۱۳, شنبه

کیمیایی: «داش آکل» و «رضا موتوری» را در نوشهر نوشتم

مسعود کیمیایی نویسنده و کارگردان سینمای ایران، گفت: فیلمنامه فیلم های «داش آکل» و «رضا موتوری» را در نوشهر نوشتم.

به گزارش مهر، مسعود کیمیایی جمعه شب در پنجمین شب نشان نیما در سالن اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران در نوشهر با ابراز قدردانی از مهرورزی نوشهری ها بیان داشت: هنوز هم وقتی مهر شما را می بینیم، این مهر، استخوان هایم را می ترکاند.
وی با بیان اینکه نه فیلم برایتان ساختم و نه شما را تماشاچی دیدم یادآور شد: در فیلم هایم با هم حرف زدیم و من نیز از مردم کشور خودم، چیزهای زیادی یاد گرفتم.
مسعود کیمیایی با گرامیداشت یاد و خاطره نیما یوشیج شاعر پراوازه شعر و ادب پارسی گفت: تاریخ نیما را دعوت نکرده بلکه نیما تاریخ را دعوت کرده است و نیما در ادبیات ما جایگاه بسیار وسیعی دارد.
وی گفت: نیما فقط در اوزان دست نبرد و تنها با وزن کار نداشت بلکه وسعت تفکر وی مطرح است و فرم برایش مهم نبود و بهم ریزاننده بود نه به قصد بهم ریزی بلکه به قصد نیمایی بودن.
کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه از اواخر دهه ۱۳۳۰ کارم را در فیلمسازی شروع کردم گفت: اولین فیلمم با عنوان بیگانه بیا را در سن ۲۴ سالگی ساختم و در ۲۶ سالگلی نیز فیلم قیصر را ساختم.
کیمیایی با بیان اینکه از نوشهر خاطرات زیادی دارم گفت: داش آکل و رضا موتوری را در این شهر نوشته ام.
شب نشان نیما با همت موسسه مردم نهاد نیما برگزار شد و در آن از خدمات مسعود کیمیایی در عرصه فیلمسازی، رویا نونهالی بازیگرد سینما و تئاتر، رقیه بهزدای محقق و اندیشمند و جمعی از هنرمندان استان مازندران تقدیر شد.
همچنین در این شب، یاد و خاطره ماه گل مهر بانوی فقید تئاتر ایران گرامی داشته شد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

کسانی که هنوز اسم «داش آ َکل» را به غلط «داش آ ُکل» تلفظ می کنند، چگونه به خود اجازه می دهند درباره این اثر هدایت حرف بزنند.

ناشناس گفت...

آقای کیمایی
شما فیلمهای زیادی چه قبل و چه بعد از ۱۳۵۷ ساخته اید. اما اگر کمی تعمق کنید در خواهید یافت که بازیهای افسانه ای آقای بهروز وثوقی بود که نام مسعود کیمایی را بر سر زبانها انداخت. قدرشناسی نیز خود نوعی عرضه هنر انسان است.