۱۳۹۳ دی ۸, دوشنبه

محمد متوسلانی: پایان بندی «مستانه» پیشنهاد کیمرام بود

تازه ترین ساخته سینمایی حسین فرحبخش با عنوان مستانه در حالی حدودا یک ماهی می شود روی پرده است که فروش هفتگی آن حتی یک چهارم فیلم اول جدول پرفروش ها یعنی شیار 143 هم نیست.

محمد متوسلانی بازیگر این فیلم دلیل اصلی این فروش پایین را لحن الکن فیلم دانسته است و تغییراتی که در فیلمنامه اولیه به وجود آمده است.
محمد متوسلانی در گفتگو با میزان با بیان اینکه فیلمنامه ابتدایی به شدت بکر و نو بود اظهار داشت: در فروش پایین فیلم فارغ از نداشتن زمینه های تبلیغی کافی، الکن بودن لحن فیلم هم موثر است. فیلمی که روی پرده می بینیم نسبت به فیلمنامه اولیه تغییراتی دارد و در برخی قسمت ها پرشهایی ایجاد شده که مخاطب را سردرگم می کند و همه اینها باعث شده نسخه فعلی الکن شود.این بازیگر که خود سابقه کارگردانی هم دارد ادامه داد: فیلمنامه از همه طرف چلانده شده است و بخش های مختلف آن تغییر پیدا کرده تا به نسخه فعلی برسد تا بتواند بی دردسر روی پرده برود و طبیعی است که این نسخه هم نمی تواند رضایت خاطر مخاطبان را فراهم آورد. ای کاش فیلمنامه اولیه دچار حذف و تعدیل نمی شد تا فیلم شسته رفته تری روی پرده برود.
متوسلانی با اشاره به سکانس های خودش در فیلم افزود: از همان ابتدای کار کارگردان نقش مکمل را به من پیشنهاد داده بود اما نقش مکملی که جایی ویژه در داستان فیلم داشت و سکانس هایی که با حضور او می گذشت سبب ساز این می شد که مخاطب دیدی تازه نسبت به اوضاع و احوال سینما در ایران پیدا کند اما به دلیل ممیزی بخش های زیادی از بازی من حذف شده است.
بازیگر آثاری چون گناهکاران و بانی چاو با اشاره به آسیب شناسانه بودن فیلمنامه اولیه مستانه اظهار داشت: وقتی مشکلی در جامعه وجود دارد سینماگر وظیفه دارد این مشکل را در اثر خود آسیب شناسی کند و انگشت بگذارد بر روی نقاط ضعف تا سیاستگذاران برای رفع مشکلات چاره ای بیندیشند. یعنی سینماگر باید طرح مساله کند و سیاستگذار راه حل ارائه کند. در فیلمنامه ابتدایی مستانه نیز این طرح مساله را به صورت شفاف می دیدیم اما بعدها به واسطه مشاوره های ممیزی بخش هایی از کار حذف شد و نتیجه آن چیزی است که روی پرده رفته است.
محمد متوسلانی با تمرکز دقیقتر بر بخش هایی از بازی و دیالوگ هایی از خودش که از فیلم حذف شده گفت: شخصیتی که من ایفایش می کنم در گفتگو با بازیگری که مورد سوء استفاده قرار گرفته سخنانی را مطرح می کند که ریشه بسیاری از اتفاقات هنری ما را ارزیابی می کند. در این دیالوگ های حذف شده بر این تاکید می شود مردم هستند که تعیین می کنند کدام هنرمند محبوب است و کدام غیر آن.
وی ادامه داد: در یک کلام بنا بود در این بخش از فیلم به صراحت درباره دلایل محبوبیت هنرمندان از نگاه مردم صحبت شود اما بسیاری از دیالوگ ها حذف شد و فقط چیزی شبیه به این مانده است که هیچ حکومتی نمی تواند هنرمند محبوب تولید کند. این جمله هم چون قبل و بعدش حذف شده طبیعی است که بیشتر به شعاری گل درشت می ماند وسط فیلم.
متوسلانی که کارگردانی آثاری چون کفش های میرزا نوروز و دو روی سکه را در کارنامه دارد با بیان تغییرات پایان بندی مستانه به میزان گفت: آن موقع که فیلمنامه را خواندم پایان آن باز بود و نویسنده سعی کرده بود مخاطب را در نگاه داوری بنشاند که می تواند قضایا را آن طور که می خواهد پیش بینی کند اما بعدتر گویا بازیگر نقش اصلی مرد یعنی میلاد کیمرام پایانی بسته و آنچه در فیلم می بینیم را به کارگردان پیشنهاد داده است.
متوسلانی که در مستانه نقش سینماگری پیشکسوت را بازی می کند که هنرمندی زخم خورده برای مشاوره نزدش می رود درباره اینکه آیا در صحنه بیرونی سینما هم چنین روابطی را تجربه کرده است بیان داشت: به هر حال سوء استفاده از هنرمندان در همه جای دنیا صورت می گیرد و طبیعی است که در سینمای ایران هم موارد این چنینی را داشته ایم اما اینکه شبیه اتفاق فیلم برایم رخ داده باشد، نه اما هرازگاه به صورت غیر مستقیم هم که شده مشاوره هایم را به جوانترها می دهم.

هیچ نظری موجود نیست: