۱۳۹۳ آذر ۲۲, شنبه

اوج و فرودهای «تماشاخانه های تهران» به روایت داریوش اسدزاده

کتاب «تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» به زودی منتشر می شود. این کتاب درباره تئاترهای خیابان لاله زار تهران است.

مهمترین فصل این کتاب به معرفی و شرح فعالیت های سیدعلی خان نصر، بانی تماشاخانه های دائمی تهران اختصاص دارد.
داریوش اسدزاده با اعلام خبر تالیف کتاب جدید خود به ایبنا گفت: جدیدترین کتاب من «تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» نام دارد که آن را با همکاری غلامحسین دولت آبادی، اعظم کیان افراز و سیدمهدی مدیر واقفی  نوشته ام. این کتاب بیش از 400 صفحه دارد و شامل 140 عکس است که پیشتر در هیچ منبعی منتشر نشده بودند.


داریوش اسدزاده

وی افزود: درباره تئاتر معاصر ایران به ویژه تئاتر در تهران کتاب های بسیاری به قلم هنرمندان پژوهشگر از جمله عبدالحسین نوشین و مصطفی اسکویی نوشته شده اما این آثار بیشتر تعریف یا خاطره از خود هنرمندان است و خیلی از نکات در این خاطره ها گم شده است.
اسدزاده در ادامه با اشاره به بنیانگذار تماشاخانه و تئاتر دائمی در ایران گفت: مباحث کتاب از نظر تاریخی با زمان تاسیس تماشاخانه تهران به دست زنده یاد سیدعلی خان نصر آغاز می شود. مرحوم نصر بانی تماشاخانه دائمی در تهران است و از این منظر حق بسیاری بر گردن جامعه تئاتری ایران دارد. با این اوصاف در هیچ کتاب دیگری به زندگی و نقش ایشان در تحول تئاتر اشاره نشده بود.
این هنرمند اظهار کرد: در ادامه مباحث کتاب، دوره های اوج کار تماشاخانه تهران، دوران افول و سقوط آن، تاریخچه ای از خیابان لاله زار، نقش شاهان پهلوی در افول لاله زار، بیوگرافی برخی از هنرمندان نامی شاغل در تئاترهای لاله زار، رویدادهای مهم و در نهایت بخشی از خاطرات و تجربیات خود در لاله زار به عنوان بازیگر و مدیریت سالن های تئاتر مطرح می شوند.
وی افزود: کتاب «تماشاخانه تهران به روایت داریوش اسدزاده» اکنون در مرحله اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد و به  زودی از سوی نشر افراز در دسترس مخاطبان قرار می گیرد.
اسدزاده در پایان گفت: در این روزها بیشتر مشغول فعالیت در سینما و تلویزیون هستم و کمتر فرصت تحقیق و پژوهش دارم. اما مطالعه، فیش برداری و ضبط خاطراتم را متوقف نکرده ام. یکی از مهم ترین علاقه های من نوشتن درباره تهران قدیم است. امیدوارم بتوانم رویدادها و اتفاق های مهم تاریخ معاصر ایران را که خود شاهدش بودم، در کتابی روایت کنم.
داریوش اسدزاده متولد 1302 یکی از بازیگران پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون است. «سیری درتاریخ تیاتر ایران؛ قبل از اسلام تا سال 1357 شمسی» و «برگه های خواندنی» در دو جلد، از جمله کتاب های منتشر شده داریوش اسدزاده است.