۱۳۹۳ مهر ۴, جمعه

انتقاد از فحاشی و اجرای چندصد نفره برای سیمین غانم

دومین جشن سالانه «موسیقی ما» در حالی برگزار شد که حسین علیزاده پیشنهاداتی را به هنرمندان جوان ارائه داد و از هوشنگ کامکار اعاده ی حیثیت کرد.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه دوشنبه، 31 شهریورماه در تالار وحدت برگزار شد، اهالی موسیقی پاپ و کلاسیک ایرانی در کنار یکدیگر جمع شدند تا بر مبنای رأی گیری ای که مدت ها پیش توسط سایت «موسیقی ما» انجام شده بود، جوایز و تندیس های خود را دریافت کنند.
این مراسم با اجرای احسان کرمی همراه بود و در ابتدا سیدعباس سجادی به عنوان مشاور جشن، در سخنانی گفت: سایت خبری «موسیقی ما» دو سال پیش به فکر برگزاری یک جشن موسیقی افتاد و امسال نیز دومین دوره از این جشن در تالار وحدت برگزار می شود. در حالی که بیش از 150 هزار نفر از مردم و کارشناسان در این رأی گیری شرکت کرده اند.
او ادامه داد: رأی گیری در بخش های مختلفی مانند نوازندگان، ناشران، ترانه سریان، تهیه کنندگان کنسرت، آهنگسازان و... انجام شد. البته امسال بخش اجرای زنده از جشن حذف شد، زیرا به توجه بیشتری نیاز داشت و از طرفی بخش های آهنگسازی و نوازندگی فقط با رأی کارشناسان انجام شد و مردم در این بخش رأی ندادند.
پس از صحبت های سیدعباس سجادی، فیلم کوتاهی از فرهاد فخرالدینی همراه با موسیقی فیلم امام علی برای حاضران به نمایش درآمد و پس از آن عبدالوهاب شهیدی، هوشنگ ظریف، رامبد صدیف  و مهندس کاظمی برای تجلیل از فرهاد فخر الدینی به پاس یک عمر فعالیت  هنری روی صحنه آمدند.
فخرالدینی پس از دریافت تندیسش در سخنانی، اظهار کرد: از همه ی کسانی که مرا به اینجا رسانده اند، سپاسگزارم. البته اگر کسی هستم و قابل باشم. امشب یاد پدر عزیزم افتادم که با همه ی مشکلات زندگی، فکر و ذکرش این بود که مرا درست تربیت کند و راه درست زندگی کردن را به من یاد داد. امیدوارم این راه را یاد گرفته باشم.
این آهنگساز و رهبر ارکستر اضافه کرد: از خانواده ی هنر دوستم نیز سپاسگزارم و یاد استادان بزرگم را گرامی می دارم. همچنین یاد لحظاتی این چنینی برایم عزیز است.
در ادامه ی این مراسم، فریدون خشنود، نادرگلچین، شهرام ناظری و جواد مجابی برای اهدای جایزه ی بهترین آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از نگاه کارشناسان روی صحنه آمدند که پس از اعلام کاندیداها در این بخش، آلبوم «باده تویی» اثر حسین علیزاده و با صدای محمد معتمدی، پوریا اخواص، راحله حسینی  و صبا برزگری  برگزیده شد.
در بخش بهترین آلبوم تلفیقی، موسیقی فیلم و سایر ژانرها از نگاه کارشناسان، آلبوم موسیقی «سربداران» اثر فرهاد فخرالدینی و بیژن کامکار برگزیده شد.
فخرالدینی پس از دریافت تندیس خود، اظهار کرد: بعد از دریافت این جایزه می خواهم از حسین علیزاده یاد کنم. من در گذشته بسیار فعال بودم، اما مدتی بی کار شدم و از رهبری ارکستر رادیو و تلویزیون کناره گیری کرده بودم. یک روز حسین علیزاده گفت، می خواهیم با آقای نجفی به منزلت بیاییم تا درباره ی یک موسیقی فیلم صحبت کنیم. اول کار را قبول نکردم و گفتم حوصله ندارم؛ اما سرانجام موسیقی سربداران نوشته شد و باید بگویم باعث و بانی این اثر حسین علیزاده است.
علیزاده پس ازدریافت جایزه اش، بیان کرد: خیلی افتخار می کنم در جشنی حضور دارم که از فرهاد فخرالدینی در آن تجلیل می شود. همه می دانند که من او را عاشقانه دوست دارم. امشب شب انس است که به ابتکار بخش خصوصی، هنرمندان در کنار هم جمع می شوند و این اتفاق کمتر می افتد، چون هنرمندان گوشه گیر هستند.
این هنرمند ادامه داد: همیشه باید آنچه را که در قلب مان است، بگوییم و آنچه را که باعث دوستی می شود با اعتقاد کامل بیان کنیم و کاری نکنیم که برعکس این موضوع رخ دهد.

دومین جشن سالانه «موسیقی ما»

علیزاده تصریح کرد: وضعیت موسیقی ایران، نرمال نیست. در مورد موسیقی، مسائل مغشوش است و این اغتشاش در انواع موسیقی، چه موسیقی اصیل ایرانی، چه پاپ و چه رپ دیده می شود. البته شنیده ام قرار است موسیقی رپ هم مجوز بگیرد، ولی نمی دانم موسیقی رپ با مجوز دقیقا چه از آب در می آید.
وی افزود: ما باید یاد بگیریم که از انتقادها ناراحت نشویم و بخصوص قدر کسانی را بدانیم که راهنمای ما هستند. در گذشته، اگر استادی کار ما را نقد می کرد، بسیار خوشحال می شدیم و افتخار می کردیم که استادی نظرش را راجع به کار ما گفته است؛ اما متأسفم که نسل جدید توهم نوآوری دارد.
علیزاده اظهار کرد: ما جهان سومی ها در راستای تحول، چشم به غربی ها داریم و از آن ها تقلید و فکر می کنیم اگر سازهای ایرانی را حذف کنیم و موسیقی ایرانی را فراموش کنیم، تحولی در موسیقی به وجود آورده ایم.
این آهنگساز و نوازنده در بخش دیگری از سخنانش، یادآوری کرد: هر موسیقی باید سر جای خودش تحسین شود، ما امشب اصلا موسیقی سنتی نداشتیم، حتی اثر من نیز همین گونه بود.
او با بیان این که یک هنرمند نباید با لحن بدی صحبت کند، تصریح کرد: می خواهم امشب از هوشنگ کامکار اعاده ی حیثیت کنم که با او برخورد کرده اند. انتقاد باید با زبان موسیقایی پاسخ داده شود، نه این که به فحاشی برسد.
سیمین غانم پس از دریافت تندیسش، اظهار کرد: هنر، نیروی برتر است، بویژه هنر موسیقی و آواز که در اوج قرار گرفته است. امیدوارم جشن های این چنینی هر سال باشکوه بیشتری برگزار شوند.

در حاشیه :
پس از این که تهمورس پورناظری خطاب به پیروز ارجمند - مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد - انتقاداتش را مطرح کرد، ارجمند در یادداشتی به مجری برنامه نوشت: بنده مجبور بودم، برای بدرقه ی یکی از مهمانان سالن را ترک کنم.
او دیگر صحبت های پورناظری را در راستای ممنوع الکاری او تکذیب کرد.
مهیار علیزاده، بیژن بیژنی، حمید سوریان، آریا عظیمی نژاد و هانیبال یوسف نیز از جمله ی حاضران در این مراسم بودند.

هیچ نظری موجود نیست: