۱۳۹۳ شهریور ۹, یکشنبه

خانه ملیجک؛ بنایی با کیفیت تر از خانه فرزند ناصرالدین شاه

بنای قدیمی و ارزشمندی که به عنوان خانه ملیجک از آن یاد می شود، مربوط به نسلی از خانه های قدیمی تهران با شکل سنتی و متعلق به دوره ی قاجار است.

به گزارش ایسنا، این بنا با ستون های بزرگ و تزیینی در ایوان و سقف شیروانی و پلکان دو طرفه در بخش ورودی، یادآور معماری خاص دوره ای از حکومت قاجار است. اهتمام معمار و طراح اثر به دقت و وسواس در حفظ طرح و اصالت در ساخت بنا باعث به وجود آمدن مشخصه های عنوان شده در به یادگار گذاشتن معماری سنتی و پدید آوردن زنجیره ای از بافت تاریخی شهر تهران است.
قرارگیری بنا در نزدیکی عمارت مسعودیه (خیابان اکباتان) با کاخ های زیبایش، متذکر این نکته است که شخص ناصرالدین شاه اهمیت فوق العاده ای برای ملیجک (غلامعلی عزیزالسلطان) قائل می شد و کاخی به اهمیت و کیفیت کاخ فرزند ارشدش «مسعود میرزا» برای او ساخته است.
خانه ی ملیجک عوامل تزیینی خاص معماری سنتی را دارد. این تزیینات به دلیل موقعیت اجتماعی و طبقاتی ملیجک مانند تزیینات کاخ های سلطنتی است که از همان جنس و با همان کیفیت اجرا شده است.


خانه ملیجک

تزیینات آیینه کاری بنا در تالار آیینه قرار دارد که فضایی به ابعاد تقریبی 10*15 متر است. کیفیت طرح و اجرای آن قابل قبول و قابل مقایسه با اتاق آیینه ی بناهای معروف شهر تهران مانند کاخ گلستان و کاخ مرمر است. تمام سقف، آیینه کاری و شکل مربع حاشیه دار به ابعاد 30*30 سانتی متر دارد. محل برخورد سقف با بدنه، آیینه کاری زیبایی با طرح گل برجسته و حاشیه دارد.
تزیینات گچ بری نیز بیشتر در محل تقاطع بدنه و سقف و با شکل گل برجسته در اتاق های طبقه ی اول دیده می شود. درها و پنجره های چوبی در این مجموعه، زیبا هستند و نرده های چوبی خراطی شده در مقابل ورودی اصلی در کوچه ی شمالی و کنار پلکان طبقه ی اول، نظر بیننده را به خود جلب می کند.
این مجموعه در تملک بانک ملت است و به عنوان باشگاه از آن بهره برداری می شود.
با دقت در نقشه های ترسیم شده در سال های 1285 تا 1301 هجری قمری توسط عبدالغفار، می توانیم محدوده ی زندگی افراد مشهور و نامی را بیابیم. افرادی که اغلب در عرصه ی سیاست فعالیت داشتند و هر کدام بخشی از تاریخ سیاسی کشور را ساخته اند، افرادی که بعضی از آن ها نام پرآوازه ای نداشتند، اما تغییرات زیادی را حادث شده اند.
خانه ی ملیجک در خیابان سعدی جنوبی، پایین تر از چهارراه استقلال (مخبرالدوله) کوچه بانک ملت – باشگاه بانک ملت قرار دارد.

هیچ نظری موجود نیست: