۱۳۹۳ مرداد ۲۶, یکشنبه

کامران شیردل: فیلم های قدیمی در حال از بین رفتن هستند

نسخه بازسازی شده فیلم «اون شب که بارون اومد» کامران شیردل با حضور محمود دولت آبادی، آیدین آغداشلو، واروژ کریم مسیحی، جعفر پناهی، همایون اسعدیان و... به نمایش درآمد.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه 23 مرداد ماه در سینما تک خانه هنرمندان ایران برگزار شد، علاوه بر نمایش نسخه بازسازی شده فیلم «اون شب که بارون اومد»، تندیس سرو نقرهای خانه هنرمندان توسط محمود دولت آبادی و واروژ کریم مسیحی به کامران شیردل اهداء شد.
کامران شیردل در سخنانی که پس از اظهارات آیدین آغداشلو و خسرو دهقان انجام می شد، بیان کرد: نمی دانم چه باید بگویم. تمام تهمت ها را به من زدید و جلوی جمع خرابم کردید! من حالا باید از خودم دفاع کنم اما من دفاعی ندارم. اینجا هستم تا از این همه محبت و لطف شما تشکر کنم.
این کارگردان ضمن قدردانی از فیلمخانه ملی ایران برای بازسازی نسخه ترمیم شده فیلم «اون شب به بارون اومد» گفت: این هم جزو عجایب است که درباره فیلمی که سال ها لگد مال شده است و در قوطی های فلزی درب و داغون نگهداری شده حرف هایی بزنم.
شیردل با اشاره به بازسازی نسخه فیلم های «گاو» و «اون شب که بارون اومد» ادامه داد: شاید من و داریوش مهرجویی باید خوشحال باشیم که این فیلم ها نجات پیدا کردند. صدها فیلم در وزارت فرهنگ و هنر از بین می روند و سال ها پیش در مصاحبه ای من از این کار گله کردم. بسیاری در وزارت ارشاد از من گله کردند که شما دوباره پتهی ما را بیرون ریختید و کار خودتان را کردید. کار من پته روی آب ریختن است.
او ادامه داد: این فیلم ها در حال از بین رفتن هستند. ما می دانیم پروسه ترمیم فیلم ها، پروسه جدید، سنگین، طاقت فرسا و گرانی است اما در مملکتی که میلیاردها دلار جابه جا می شود و صدایش هم در نمی آید که به کجا می رود؟ و ای کاش می شد، مستندی درباره این موضوع ساخت که البته باید این آرزو را با خودمان به گور ببریم.
این هنرمند از کسانی که این نسخه را ترمیم کردند، تشکر کرد و گفت: دوست دارم دست همه شما را ببوسم.
این کارگردان همچنین در ادامه ترجیح داد از هنرمندانی نام ببرد که غایب هستند و گفت: امیر نادری (در آمریکا) را به تازگی دیده ام. او فیلمساز قدری است و برای سومین بار در هفته اخیر با من تماس گرفت و خوشبختم این خبر را بدهم که او برای چندمین بار به فستیوال ونیز می رود و فیلمی را که بیش از چهار سال به روی آن تحقیق کرده است، در بخش مسابقه این جشنواره شرکت دارد اما امیر نادری به اینجا ختم نمی شود. او که مونتاژ بلد نبود امروز جزو یکی از بزرگترین مونتاژ کارهای آمریکاست.
کارگردان فیلم «اون شب که بارون اومد» ادامه داد: او سال ها پیش به توصیه ما شروع به کار نوشتن کرد در حال حاضر یکی از بهترین سناریو نویسهای نیویورک است. ما در آمریکا آدم دیگری به نام رامین بهرامی داریم که بسیار جوان است. او در دنیا معروف است و فیلمش با امیر نادری در جشنواره ونیز است.
او ضمن یادی از احمد احمدی اضافه کرد: دوست دیگرم برناردو برتولوچی که همکلاس و همبازی بودیم، از من خواست که سلامش را به شما برسانم. او مدتی است که از کمر فلج است و من هم به همان درد مبتلا هستم و به اصرار اوست که عمل نمی کنم تا مبادا به نتیجه او دچار شوم. برتولوچی امروز به روی صندلی چرخ دار می نشنید و فیلم می سازد .
شیردل تصریح کرد: دوست دیگرم به نام مارکو بلوکیو است که یه جوری الگوی خودم بوده است هم به شما سلام رساند.
آیدین آغداشلو هنرمند عرصه هنرهای تجسمی با اشاره به نسخه بازسازی شده فیلم «اون شب که بیرون اومد» بیان کرد: تماشای این فیلم برای من خاطره خاصی است. زیرا زمانی که این فیلم ساخته شد ما آن را دیدیم. شاید چیزهایی که بعد از این عمر طولانی 74 ساله به آن رسیدم در آن زمان در ذهن من نبوده است. در آن زمان از طنزی که در فیلم بود لذت بردیم و خندیدیم و فکر کردیم کامران شیردل همه را دست انداخته یا مسخره کرده است که هیچکدام از آنها نبوده است.
او ادامه داد: این فیلم هنوز برای من تکان دهنده است و شفقت و عطوفتی که در آن وجود دارد که نثار همه می شود. من روی ماه کامران شیردل را به خاطر این شفقت عمیق که در فیلم موج می زند، می بوسم.
فیلم «اون شب که بارون اومد» مستندی به کارگردانی کامران شیردل است که در سال ۱۳۴۷ تهیه شد. این فیلم تا سال ۱۳۵۳ در توقیف به سر می بُرد؛ در این سال و در سومین جشنواره فیلم تهران به نمایش درآمد و پس از به دست آوردن جایزه بهترین فیلم - برنده جایزه بزرگ سومین جشنواره بین المللی فیلم تهران به عنوان بهترین فیلم کوتاه به مفهوم مطلق- دوباره توقیف شد.

هیچ نظری موجود نیست: