۱۳۹۳ تیر ۲۸, شنبه

مزار چهره ماندگار موسیقی لری گلباران شد

مزار رضا سقایی یکی از چهره های ماندگار موسیقی لری، دیروز 27 تیر ماه گلباران شد.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، این مراسم امروز ساعت 7 عصر دیروز در مکان قطعه هنرمندان خرم آباد برگزار شد.
بی شک رضا سقایی بزرگ مرد موسیقی کشورمان برای کسی ناشناخته نیست و یاد او همواره در دل هنردوستان این مرز و بوم جاودانه است.
«دایه دایه وقت جنگه» آوایی بود که بر آمده از قلب و روح فولکلور لرستان به گاه جنگ و نبرد، و حال این آوا با نگاهی فراتر از قومیت و مکان، دل های بسیاری را به ادامه مقاومت وا می داشت. گرچه این سرود تنها نوای معروف سقایی نیست اما در معرفی او به نسلی که نوجوانی اش را در جنگ ایران و عراق تجربه کرد نقش مهمی داشت.
ترانه «دایه دایه» در سال ۱۳۸۶، با تنظیم مجتبی میرزاده و با صدای سقایی جزو آثار فاخر و ماندگار ۱۰۰ سال اخیر موسیقی ایران به ثبت رسید.
رضا سقایی در طول زندگی هنری خود همکاری های خوبی با علی اکبر شکارچی، مجتبی میرزاده و فرج علیپور داشت.
رضا سقایی در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۸۹ به دلیل نارسایی تنفسی در پی سکته مغزی در بیمارستان ساسان تهران درگذشت. پیکر وی در تهران تشیع و به شهر زادگاهش خرم آباد منتقل شد و در قطعه هنرمندان آرامگاه صالحین خرم آباد ابدی شد.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

تشكر كه از اين مرد بزرگ موسيقى محلى ياد كرديد، رضا سقايي متاسفانه در تنهايي فوت كردن و مراسم شان هم در سكوت خبرى و محلى برگزار شد.

ناشناس گفت...

متاسفانه این هنرمند بزرگ بیست سال در بستر بیماری تنها موند. در طولِ جنگِ ایران و عراق در اثر اصابتِ ترکشِ بمب مصدوم شد و تارهای سوتیش صدمه دید. در آخر هم سکته کرد و از این دنیای منفور رفت.
روحش شاد و ناماش جاودانه

علی - ب گفت...

به ناشناس ۳۰ تیر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۰۹

سلام
منظور تان از نامش جاودانه یعنی اینکه:
نامش دراین دنیای منفور (از نظرشما )جاودانه بماند !!
اگر دنیا وزندگی منفور است پس باید هرکس این ایمان را دارد ، برای خودش دست به اقدامی بزند.مثلاً خودشما
موفق باشید.