۱۳۹۳ تیر ۴, چهارشنبه

علیرضا قربانی: استاد علی تجویدی بیشترین تاثیر را روی بنده داشتند

موسیقی ما: آیین رونمایی از آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» با صدای «علیرضا قربانی» دوشنبه دوم تیرماه در «شهر کتاب» مرکزی تهران برگزار شد.

این آلبوم شامل آثاری از استاد «علی تجویدی» است که کمتر شنیده شده اند و با تنظیم مجدد «کامبیز روشن روان» در این مجموعه گنجانده شده اند.
آیین رونمایی از این آلبوم با استقبال چشمگیر مخاطبان موسیقی ایرانی و آثار علیرضا قربانی روبه رو شد. در این برنامه «فردین خلعتبری» و «سید علیرضا میرعلینقی» به عنوان مهمانان ویژه حضور داشتند. کامبیز روشن روان هم به دلیل حضور در خارج از کشور در مراسم حضور نداشت.
سید علیرضا میرعلینقی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون حاضر شد و در بخشی از صحبت های خود گفت: بر اساس دانسته های من آقای قربانی مدت ها پیش اجازه تولید این اثر را گرفته اند و اکنون که 9 سال از فوت استاد تجویدی می گذرد، می دانم که این اثر در حد بالایی مورد تأیید ایشان است. آهنگ های این آلبوم به دو دوره تقسیم بندی می شود. یکی دوره پیش از سال های 37 و 38 و دوره دیگر به پس از این سال ها تعلق دارد. هر کدام از آهنگ های این آلبوم، کاراکتر متفاوتی دارند ولی در عین حال با بافت یکدستی سر و کار داریم.
در ادامه، فردین خلعتبری به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: چهار نام در این مجموعه خودش را به رخ فرهنگ می کشد. در ابتدا مؤلف اصلی استاد تجویدی است. چهارمین نام، موسسه «آوای باربد» است که اجازه ظهور این مجموعه را داده است. این وظیفه را وزارت ارشاد و تلویزیون بر عهده دارند که انجام نمی دهند. پس بخش خصوصی با هزینه های سنگینی که اهالی موسیقی از آن اطلاع دارند، این کار را انجام می دهد. دو نام می ماند که درباره سومی آخر صحبت می کنم. دومین نام، استاد من و بزرگ ما آقای کامبیز روشن روان است که نکات زیادی را به من یاد داده است. زمانی که موسیقی مملکت ما از آثاری که به نظر من خیلی جدی نبودند پر بود، آثار اشخاصی مثل آقایان فخرالدینی، روشن روان و محمدرضا لطفی را با صدای اساتیدی نظیر بنان، شجریان یا خانم پریسا می شنیدیم و فهمیدیم که موسیقی خوب چیست. نفر سوم هم در بین آن چهار نام که عنوان کردم علیرضا قربانی است که به نظر من آلبوم خوبی را روانه بازار کرده است.
در ادامه قطعه «رفتم و بار سفر بستم» از این آلبوم پخش شد که تقریباً تمامی حضار بدون خواندن اشعار از روی کاور آلبوم، ابیات این قطعه را زمزمه کردند و سپس علیرضا قربانی در جایگاه حاضر شد و گفت: شاید جناب استاد علی تجویدی بیشترین حق را به گردن بنده و بیشترین تأثیر را روی کار من داشته اند. تا زمانی که ایشان در قید حیات بودند، با اصرار و خواست خودشان، تمام کارهایی که ارکستر موسیقی ملی از ایشان پخش می کرد را بدون استثنا من می خواندم. من همیشه این مسئله را مدنظر خواهم داشت و مدیون این بزرگوار هستم. جای استاد کامبیز روشن روان هم امروز بسیار خالی است و ایشان اکنون در ونکوور کانادا هستند و متأسفانه نتوانستند در این جلسه حضور داشته باشند.
قربانی در ادامه صحبت هایش از ناشر آلبوم تشکر کرد و گفت: از آوای باربد واقعاً باید تشکر کرد زیرا همانطور که آقای میرعلینقی و فردین خلعتبری اشاره کردند، تولید آثار این چنینی بسیار سخت است. حتماً به کسانی احتیاج دارد که عاشقانه در این مسیر قدم برمی دارند و در بسیاری از موارد ممکن است حتی بازگشت مالی هم برایشان نداشته باشد. حتی گاهی می بینید که کپی رایت در این زمینه رعایت نمی شود. باید به جهت حمایت از این ناشر و ناشرانی از این دست از کپی کردن آثار بپرهیزیم. از فردین خلعتبری تشکر می کنم که در این 13-14 سال گذشته مثل برادر کنار من بوده است. فردین جزو موزیسین هایی است که من هیچگاه در او حب و بغض ندیده ام و مثل چشمه روان است.
در پایان این نشست «سامان صمیمی»، مایستر ارکستر علیرضا قربانی، با نوای کمانچه خود این خواننده را همراهی کرد و طنین ابیاتی از سعدی با صدای او پایان بخش برنامه بود. علیرضا قربانی پس از این بخش، آلبوم ها و پوسترهای تک تک حاضران را با صبر و حوصله امضا کرد و در قاب عکس های یادگاری آنها ایستاد.
آلبوم «رفتم و بار سفر بستم» به تهیه کنندگی مؤسسه آوای باربد به مدیریت «حمیدرضا اسفندیاری» روانه بازار شد. همانند گذشته از مخاطبان فهیم سایت «موسیقی ما» تقاضا داریم به جهت حفظ حقوق مادی و معنوی مؤلفان اثر، نسبت به تهیه نسخه اصلی این آلبوم اقدام نمایند.

هیچ نظری موجود نیست: