۱۳۹۳ خرداد ۱۹, دوشنبه

وصیت هوشنگ سیحون به دخترش: اولین خاکی که روی مزارم ریخته می شود مشتی از خاک ایران باشد

در مراسم بزرگداشت هوشنگ سیحون، بخشی از وصیت این استاد معماری درباره تدفین اش اعلام شد.

به گزارش هنرآنلاین، عصر روز شنبه، مراسم بزرگداشت هوشنگ سیحون در «فارست لان» آمریکا برگزار شد. این مراسم که با حضور جمعی از علاقه مندان به هنر و معماری ایران، دوستان و خانواده هوشنگ سیحون برگزار شد، ادای احترام به این پیشکسوت معماری ایران بود پیش از آن که به خاک سپرده شود.
در این مراسم، مریم سیحون، دختر مرحوم سیحون اعلام کرد: پیکر سیحون به طور موقت در این آرامگاه قرار می گیرد تا در آینده ترتیب انتقال آن به ایران داده شود. او همچنین با اشاره به وصیت نامه هوشنگ سیحون گفت: هوشنگ سیحون برای مراسم خاکسپاری خود وصیت جالبی داشته است. به گفته او درخواست هوشنگ سیحون این بوده که هشت نفر از شاگردان و دوستان معمارش تابوت او را تا محل تدفین، حمل کرده و اولین خاکی که روی مزارش ریخته می شود، مشتی از خاک ایران باشد که پیش از این خود آن را تهیه کرده و نزد دخترش به امانت گذاشته بود.
هوشنگ سیحون که خود از بنیانگذاران معماری آرامگاه ها و مقابر کشور بود، دوشنبه، پنجم خرداد ماه چشم از جهان فروبست در حالی که مسئله تدفین و ساخت آرامگاهی برای او در هاله ای از ابهام بود. مرگ این معمار، نقاش و مجسمه ساز ایرانی که در آستانه 94 سالگی به دلیل کهولت سن در ونکور کانادا درگذشت آن چنان جامعه معماری و خانواده او را در شوکی عظیم فرو کرد که هیچ گونه خبری درباره مراسم های احتمالی و معماری آرامگاه او منتشر نشد. اما به نظر می رسد اکنون بخشی از وصیت نامه این استاد معماری درباره شیوه تدفین او نشان از همان احترام یک قرنی استاد به خاک ایران است.
مریم سیحون در مراسم روز شنبه اعلام کرده که به وصیت نامه پدرش عمل خواهد کرد اما درباره تاریخ بازگرداندن او به ایران چیزی نگفته است. از نکات جالب مراسم بزرگداشت سیحون، حضور مهندس امانت در این مراسم بوده است. امانت که مراتب شاگردی خود را به هوشنگ سیحون سال ها پیش اعلام کرده بود، در این مراسم یکی از سخنرانان اصلی بوده که یاد و خاطره این استاد معماری ایران را گرامی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: