۱۳۹۳ خرداد ۱۷, شنبه

یادی از جبار باغچه بان در زادروزش

هجدهم خردادماه مصادف است با زادروز جبار باغچه بان (۱۲۶۴- ۱۳۴۵) اولین مؤلف و ناشر کتاب کودک در ایران.

پروانه باغچه بان، یادگار جبار باغچه بان، در گفت و گو با ایسنا، او را این گونه توصیف کرد: باغچه بان نمونه بارز انسانیت و آدمیت بود. او معلمی بود که در شرایط کمبود امکانات در ایران آن زمان با همت بلند و با اتکا به خلاقیت و ابتکاراتش توانست با تمام وجود در خدمت فرزندان وطن خود باشد.
میرزا جبار عسگرزاده به سال ۱۲۶۴ در شهر ایروان، پایتخت کنونی جمهوری ارمنستان، به دنیا آمد و جدّش از مردم تبریز و یا ارومیه  بود. او ابتدا در تبریز کودکستانی را با عنوان «باغچه اطفال» دایر کرد و به همین خاطر خود را باغچه بان نامید.
باغچه بان مدرسه ناشنوایان را در سال ۱۳۰۳ با وجود مخالفت های زیاد از جمله رییس فرهنگ در تبریز دایر کرد. این کلاس جنب باغچه اطفال باغچه بان در کوچه انجمن در ساختمان معروف به عمارت انجمن تأسیس شد.
او از سال ۱۳۰۷ خورشیدی علی رغم دشواری های وسیع چاپ و کلیشه، چاپ کتاب های ویژه کودکان را با نقاشی هایی که خود می کشید آغاز کرد. یکی از کتاب های وی با عنوان «بابا برفی» توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسیده و شورای جهانی کتاب کودک آن را به عنوان کتاب برتر کودک انتخاب کرده است.
از ابتکارات ویژه باغچه بان در آموزش، «روش شفاهی در تعلیم ناشنوایان»، «آموزش روش حساب ذهنی به ناشنوایان»، «الفبای گویا» و «گوشی استخوانی یا تلفن گنگ» است.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

خدا رحمت کنه این بزرگ مرد معلم و خدمتگزار به کودکان استثنایی.تورو خدا این افراد والا مقام را بهتر به مردم معرفی کنید.