۱۳۹۳ خرداد ۲۵, یکشنبه

محمدرضا شجریان: تا امروز 62 ساز ساخته ام

جوانان - علیرضا نژاد دهقان: خیلی ها شجریان را با آوازهایش، ترانه های جاودانه اش می شناسند و خیلی ها او را با سازهایش هم می شناسند.

استاد محمدرضا شجریان می گوید: من قبل از این که خوانندگی را در رادیو آغاز کنم، روی سنتور کار می کردم. پس از این که در سال 36 از دانشسرای مقدماتی فارغ التحصیل شدم، یکی از دوستانم یک سنتور مشقی به قیمت 15 تومان خریده بود و آن زمان هم اولین بار بود که سنتور می دیدم، چرا که در خانه ما رادیو و تلویزیون نبود!
وی افزود: یک روز با دوستم ابوالحسن کریمی شروع به نواختن کردیم و او پس از چند ساعت خسته شد و خوابید، اما من برای خودم می نواختم و سنتور نواختن من از همان زمان و بدون معلم آغاز شد. بعد مدت ها سعی کردم با چوب کارهایی را روی سنتور انجام دهم و آنقدر که روی سنتور وقت گذاشتم، برای آواز وقت نگذاشتم، حتا تا سال 75 هنوز گرفتار شیوه پل گذاری سنتور بودم.


استاد محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان دقایقی درباره ساخت صفحه زیری سنتور صحبت کرد و گفت که بیش از 18 بار صفحه زیر یک سنتور را باز کرده و آنقدر در این راه تلاش کرده تا به نتیجه رسیده است.
وی اذعان داشت: تا کنون 62 ساز ساخته ام که به دو تا از این سازها نمره 100 می دهم، چرا که این دو ساز بعد از 50 سال وقت صرف کردن نتیجه داد.
استاد آواز ایران درباره پیچیدگی های ساز سنتور گفت: سنتورسازی پر از همهمه است و استفاده از آن در گروه نوازی مشکل است، چرا که تمام صداهای ارکستر را تحت الشعاع قرار میدهد. حتا باید بگویم نصف عمرم را در استودیوبابت ادیت صدای سنتور گذاشتم.
این هنرمند یکی دیگر از انگیزه هایش برای ساختن ساز را نبودن ساز کششی بم در میان سازهای ایرانی عنوان کرد و گفت: البته این سازها برای شناخته شدن باید به روی صحنه بیایند و من هم این خوشبختی را دارم که می توانم این سازها را به  صحنه بیاورم تا بتوانیم رنگ های بیشتری در ارکستر داشته باشیم، چرا که هرچه در ارکستر رنگ و فضای بیشتری داشته باشیم، به نتیجه مطلوب تری می رسیم.

هیچ نظری موجود نیست: