۱۳۹۳ اردیبهشت ۱, دوشنبه

دیدار با بهروز وثوقی یگانه ی سینما + عکس

قدیمی ها - محمود اسکویی: پس از هفت - هشت سال دوری، دیدار دوباره ای با بهروز وثوقی این فرزند و بازیگر یگانه سینمای ایران برایم بسیار دلپذیر بود چون علاوه بر اینکه همواره بسیار دوستش داشته ام، همیشه دیدارش دوران یادگیری مرا در سینمای ایران بیادم می آورد.

عرفان تمام تار و پود بهروز وثوقی را احاطه کرده و این اسطوره بازیگری را بسیار راحت تر و آرامتر کرده است.
یک دلگیری تلخ در ایشان دیدم که نتوانسته بود در سی و پنج سال گذشته در ایران بماند و به کارش ادامه دهد.
بهروز می گوید: «اگر در ایران اجازه ی کار داشتم، می توانسم در این سی و اندی سال گذشته ده - دوازده فیلم خوب و برجسته به تاریخ سینمای ایران اضافه و اهدا کنم».
من در هفت فیلم با ایشان همکاری داشته ام و در سه روزی که با هم بودیم بسیار گفتیم، اتفاقات پشت صحنه ی فیلمهایمان را به یاد آوردیم، بسیار خندیدیم، متاثر شدیم و از همکاران و بزرگانمان یادی کردیم.
اسطوره ی سینما از ناصرخان ملک مطیعی با اشتیاق و دوستی بسیار یاد کرد علاقه اش را نسبت به ایشان خالصانه ابراز کرد.
از رفتگانمان نام بردیم، از زنده یاد مازیار پرتو که به تازگی رفته و استادم زنده یاد نعمت حقیقی این اعجوبه ی پیچیده سینمای ایران بسیار گفتیم و از زنده یاد جمشید فرحی که مسافرت بهروز خان را به زادگاهش «خوی» فیلمبرداری کرده بود و ازدحام همشهریهایش باعث شده بود که نتواند وارد شهر شود و از راه برگشته بود و…
ایشان به تازگی هفتاد و شش ساله شده اند خوشحالم که سرحال هستند و من برایشان طول عمر با صحت و سلامتی کامل آرزو می کنم.


بهروز وثوقی


بهروز وثوقی و محمود اسکویی


بهروز وثوقی

۵ نظر:

مهردادعمادی گفت...

درود بر بهروز عزیز هنرمند بزرگ و قدرتمند سینما
وبا تشکر از مجتبی نظری وگروه قدیمی ها

جناب آقای محمود اسکویی ازشما برای مطلب وعکس هایتان ممنون وسپاس گزارم

بهروز وثوقی فعالیت های هنری شان را عاشقانه با نمایش های دوران محصلی وسپس بازی در نمایش " عروسی باقرخان " در جوانی آغاز نمودند. ایشان بعداً یعنی از سال 1337 در 20 سالگی به صورت رسمی ودر مجامع حرفه ای به کار دوبله پرداخته وبه جای دین مارتین ،جیمز میسون ، الای والاک ، ادوارد جی رابینسون ، لویی آرمسترانگ و سیدنی پواتیه حرف زده اند و از 1340با فیلم "صدکیلو داماد" بازیگری سینما را همچنان در عشق کامل شروع کرده اند که این عشق هنوز همچنان ادامه دارد.

عشق آتش بُوَدُ خانه خرابی دارد

بهروز وثوقی به لحاظ بازیگری در کنار فردین یکی از بهترین وقدرتمند ترین بازیگران دهۀ چهل و پنجاه سینمای ایران هستند ؛ این نکته نظر و سلیقۀ شخصی من نیست وحاصل چندسال تجربه اندوزی هنری وهیجده سال تلاش بازیگری قبل از انقلاب درسینمای ایران وزحمت وعشق وایمان یک انسان هنرمند است که استعداد مادرزادی اش را به بهترین شکل ممکن پرورش داده است . سند این ادعا ابراز نظر مردم ونشریات و رسانه های پنجاه سال گذشته درایران وخاطرات سالمندان ِ اهل سینما وحتی اکثریت جوانان امروز است. بهروز وثوقی منهای زیبایی ظاهری و دوست داشتنی که دارد، دارای تیپ آرتیستی مورد پسند ِ اکثریت مردم سینما دوست ، درشرایط مکانی / زمانی ِ خاص ِ ایران و استخوان بندی چهره ای با قابلیت متنوع گریم خور برای نقش های متضاد و مختلف است، خصلت جدیّت واهمیّت به کار و کوشش به قصد ارائۀ هرچه بهتر نقش با پرسش و جستجو از پیشکسوتان ومتقدمین بازیگری طی سالهای آغازین ، تحقیق و گفتگو در مورد نقش وقرار گرفتن در محیط واقعی برای عرضۀ قابل باور یک شخصیت ، وبسیاری قابلیت های ارزشمند دیگر از شاخصه های بارز اوست او علیرغم مزاحمت های طمع کاران ِ قدرتمند برای هدفش جنگیده و نزد مردم هنردوست ، بسیارمحبوب و موفق بوده است . و نسل های متولد بعد از انقلاب نیز همچون قدیمی ها او را عاشقانه دوست دارند. بهروز با وجود سی وشش سال دوری از ایران و عدم امکان بازیگری در وطنش، درغربت نیز دست از عشقش بر نداشته و با ایمان به کارش ، امیدوار و پُرتلاش به بازیگری در تئاتر و سینما در فضا و شرایط خاص غرب می پردازد.

من با ایمان براین حقیقت که محمود اسکویی عزیز اول اردیبهشت درهمین نشریه قدیمی ها نوشت : - بهروز می گوید: «اگر در ایران اجازه ی کار داشتم، می توانستم در این سی و اندی سال گذشته ده - دوازده فیلم خوب و برجسته به تاریخ سینمای ایران اضافه کنم».احساس غرور ملی و افتخار عجیبی دارم .
من در رؤیا وذهنیّتم این دوازده فیلم بهروز عزیز را در این سی واندی سال گذشته ، دیده ام .

vahdat doost گفت...

bozorgtarin chanc-e Behrooz, Fardin, Beyk, Manouchehr vossough een bood keh mamnouol-tasvir shodand, egar ejazeh baazi dar filmhaa raa daashtand, taa be haal 1000 baar az yaadhaa rafteh boodand.
Mardom eenhaa raa dost daarand, choon hargez majiz-e Akhoond raa nagoftand va gedaee nakardand.

Mardom kasi raa ke een ragim-e manhoos taeed konad dost nadaarand.

Chiz keh baes-e deltangy-e Behrooz shodeh dar
haghighat chanc-e bozorg-e oost.

Mahmoud Oskoee-e aziz lotfan baa Manouchehr Vossough va Sarkoob dar London ham tamas begirid.

Unknown گفت...

alii bod mamnon az babate akshaye ziba

محسن - از کرمانشاه گفت...

چه زیبا و رؤیایی نوشته اند این خواننده ادیب و با ذوق
"من در رؤیا وذهنیّتم این دوازده فیلم بهروز عزیز را در این سی واندی سال گذشته ، دیده ام ."
وچه صمیمیتی دارد این مجتبی خان نظری مرد آزاد اندیش و با صداقت
بهروز جان با این نشریه مردمی ، گفتگو کن ، با ما حرف بزن ، با مجتبی نظری درد دل کن . تو عزیز قلب مایی وتنها رابط ما دوستدارانت همین نشریه اینترنتی است .
درمقابل شخصیت و عظمت هنرت سر تعظیم فرود می آوریم . دوستت داریم وتا هستیم همچنان دوستت خواهیم داشت.

اصغر - گ گفت...

بهروز جان درود

امیدوارم صد ساله شوی .
چون همیشه با توان و سلامت . تو برای ما طرفدارانت تجسم واقعی هنرمندی وزیبایی و مردانگی هستی .

بسیار کسان آرزو دارند از نزدیک روی ماهت را ببینند وبر دستان تو بوسه زنند .
آنان که سخنان دروغ وناحق علیه تو می گویند می خواهند شخصیت حقیر خودشان را به مراکز غاصب هنر بچسبانند . چه خوب است پاسخی بدهید به امثال - م ع ک - خواب گزار سریال سلطان وشبان ، که در مصاحبه اش علیه شما دروغ بافی کرده است.