۱۳۹۲ اسفند ۱۰, شنبه

بدری تیمورتاش اولین زن پزشک ایرانی + عکس

صفحه فیس بوک «عکس های تاریخی» نوشت: بدری تیمورتاش متولد ۱۹۱۱ اولین زن پزشک ایرانی است.

او خواهر عبدالحسین تیمورتاش که دومین قدرت مملکت بعد از رضا شاه بوده است.
او در اواخر سال های ۱۹۲۰ به بلژیک فرستاده شد و در دانشکده دندانپزشکی بلژیک ثبت نام کرد. بعد از بازگشت به ایران در سال ۱۹۶۰ دانشکده پزشکی مشهد را تأسیس کرد.
وی اولین زن پزشک ایرانی؛ در سن سه سالگی با خانواده به تهران رفته و در مدرسه ژاندارک به تحصیل پرداخت. پس از آن برای ادامه تحصیلات به اروپا فرستاده شد. مدتی در پاریس و پس از آن در بلژیک (بروکسل) به تحصیل پرداخت.
همچنین مدتی در پاریس، برای گرفتن تخصص، دوره بیماری های مخاط دهان و پوست را گذراند. چون نیت رفتن به کنگو را داشت یک دوره طب ممالک حاره را نیز طی کرد.
اما به علت عدم موافقت خانواده به وطن باز گشت. بعد از بازگشت به ایران در سال ۱۹۶۰ دانشکده پزشکی مشهد را تأسیس کرد. پس از چند سال با گذراندن امتحان در تهران، دانشیار پزشکی گردید و پس از مدتی دانشکده دندان پزشکی را افتتاح نمود.


بدری تیمورتاش اولین زن پزشک ایرانی


بدری تیمورتاش اولین زن پزشک ایرانی

۱ نظر:

Unknown گفت...

این خبر صحیح نیست. خانم دکتر تیمورتاش یقینا از اولین پزشکان شهر مشهد و انسانی خدمتگزار بودند، اما تاسیس دانشکده پزشکی مشهد داستانی دیگر و سال تاسیسی دیگر دارد که در مقاله ای به قلم آقای دکتر مسعود اختیاری به این شرح آمده است: " ...پس از آنکه در نتیجه مساعی پروفسور شارل اوبرلن فرانسوی، قانون تاسیس دانشگاه تهران از مجلس شورای ملی گذشت و نظام پزشکی کشور دچار تحول شد، آموزشگاه بهداشت مشهد نیز به "آموزشگاه عالی بهداشت" و سپس به دانشکده پزشکی مشهد تبدیل گردید...با این توضیح قصد داریم با استعانت از خداوند منان، زندگینامه هر چند تن از اولین اساتید و بنیانگزاران دانشکده پزشکی مشهد را که مقدور بود یک به یک به چاپ رسانیم. نام همه این عزیزان که از جانب پروفسور اوبرلن، ریاست دانشکده ی پزشکی انتخاب شدند، در مقاله ای به قلم آقای محسن کلانتری، کفیل آموزشگاه عالی بهداشت مشهد (هسته اولیه دانشکده پزشکی مشهد) در شماره دهم بولتن نامه پزشکان (مورخ 21 بهمن 1321) ذکر شده است و به شرح زیر است:

" آقایان دکتر حسن فاضل، دکتر حسین سامی راد، دکتر رضا سالاری، دکتر احمد سالاری، دکتر علی سالاری، دکتر حسن شهیدی، دکتر محمود ضیایی، دکتر محمد میردامادی، دکتر حسین اسدی، دکتر قوام نصیری، آقای محسن کلانتری، آقای هاشمی، و آقای بروخیان."

فصلنامه ی علمی-پژوهشی نوید، شماره 13 صفحه 47 وابسته به معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی خراسان